okey att rida 2,5 åring

Sv: okey att rida 2,5 åring

beror på typen av häst. Och hästens utvecklings stadium. Vi har ridit samtliga våra 2,5 åringar. Inte dressyrtränat dom eller så. Men ridit ja.

Det är då de flesta börjar rida in sina hästar. Jag tycker det är helt okej. Men vad man tycker och tänker är ju fritt, finns nog en hel del åsikter om det!!

beror ju helt på hur mogen hästen är i kropp och sinne. men är den mogen så tycker jag att man kan göra det.
eller rida och rida, men sitta på och så...

Beroende på hästen så kan det vara okej. Annars tycker jag det är helt okej att börja hänga och sitta upp på dem då.

Nej, jag tycker inte att det är okej att rida en 2.5 åring. Däremot kan det vara okej att hänga / sitta på. Men rida - nej.

nu pratar jag inte om att sitta upp, hänga, gå några varv utan rida. Skicka på inridning, få tillbaka efter två veckor och genast börja rida ut. (känner några som gjort så, eller känner och känner)

Mja, om den är hyfsat mogen så ja, rida in men inte träna. Jag kan mkt väl åka runt på dem några ggr hösten som 2,5-åringar och sedan at upp det igen på våren som treåring.

Nej, absolut inte!!!
Som andra skrivit kan det vara okej att hänga/sitta på en kort stund, beroende på om hästen är redo för det, men inte "rida".

om hästen är redo för det både fysikskt och psykiskt.
det är klart jag skulle aldrig träna en 2,5 åring men öva att svänga, stanna, gå fram och lulla i skogen tycker jag. typ "leka" lite på hösten låta den vila över vintern och hålla sig på marken och sen på våren ta upp det igen på allvar.
det är ju test för 3åringar där dom ska kunna alla gångarter i form och hoppa så :smirk:

*Gotlandsrusset* skrev:
nu pratar jag inte om att sitta upp, hänga, gå några varv utan rida. Skicka på inridning, få tillbaka efter två veckor och genast börja rida ut. (känner några som gjort så, eller känner och känner)

Vad menar du med att rida ut då, "skritta en sväng runt dungen" eller en "vanlig uteritt" i skritt trav och galopp 45 minuter - 1 timme??

Beror på vad det är för ras och vad man menar med rida.
sadelvänja/sitta på är väl ok.

Menar man med rida att svänga, stanna, skritta, trva, galoppera så, nej.

Är det en ras som utvecklas sent, så ska man kanske vänta lite, men fullblod rids väl in när de är 1-2 år?

Du undrar om det är ok att skicka iväg en 2.5 åring på typ in/tillridning...? Har jag förstått rätt?
Jag personligen, tycker att detta varierar mycket från individ till individ. Och sen vad som defineras med ridning...:confused:

När våran tjej var 2.5 år, så red vi på henne. Med ridning menar jag att vi tog korta skogpromenader, två varv på banan,start stopp några gånger sen var det bra.Nån/några gånger i veckan. Ingen hård träning lr full fart i skogen. Våran tjej är av det utseendet, att hon är kort,kompakt,rund o ca 1.57. Vid 2.5 års ålder så var och väldigt "färdig". Förstå mig rätt nu, ingen häst är färdig i så unga år. Men hon var inte ranglig, lr hög bak osv som unghästar kan vara.Hon hade ända sedan hon varit föl, sett ut som en "stor" häst. Och väldigt snäll o lugn i psyket. På en sådan häst, kan man enligt mig,vad jag kallar ridning på en 2.5 åring, rida på.

Däremot, så har jag idag en unghäst som blir två år till våren. Han är hög bak, växer så det knakar, ranglig, långa ben,långt ifrån att se en tillstummelse till att han kommer bli en stor normal vuxen häst ngn gång, osv. Denna blir det ingen ridning på så "tidigt". Han får växa till sig ordentligt, och som han ser ut så tar det nog lite tid. Men vi kommer säkerligen att hänga på honom tidigt, osv. Kanske sitta på han en kort stund, när han står stilla, men inte som vi gjorde med den andra unghästen vi hade.

Som sagt. Jag tror denna fråga är väldigt individuell, både med hur hästen ser ut, o vad vi människor tycker och tänker.

Lycka till alla ni där ute:banana:

Ja, som sagt beror det ju på individen men generellt så, ja man kan börja rida en 2,5 åring. (Och nu pratar jag om halvblod som är den rasen jag kan.)

Där jag varit med rids de in på hösten som 2,5, man lär de svänga, fram/stopp och rider ut korta rundor i alla gångarter, dock inte varje dag! Samt att man löshoppar kontenuerligt.
Detta tar kanske tre-fyra veckor, sen släpps de på lösdrift och tas in som treåringar. Då har de hunnit smälta allt de lärt sig på hösten.

Ska de sen gå 3-årstest har de gjort allt de ska kunna där tidigt men ändå inte blivit pressade eller för fort framtagna eftersom man börjar redan vid 2.5 och sen låter de vila.:)
Men man behöver INTE rida på ett 3-årstest, man visar hästen fritt, löshoppar och bedömmer exeriört.
De är endast om man satsar på att få diplom som man rider. Och hästen behöver inte gå i korrekt form när den rids, även om man självklart vill se att den söker sig fram och ner av sig själv.

3-årstesten har tagits fram för att hästarna ska börja hanteras och ridas i tid. Det har faktiskt visat sig att hästarna håller bättre om de vänjs vid ryttare tidigt. Men det betyder ju absolut inte att man ska börja trimma och rida dressyr på en 2,5 åring. För det är ju det som sliter mest.

Det beror ju på om det ska visas eller inte sen på våren.
Men min 2,5 åring växer och är verkligen inte mogen för inridning än och han ska inte visas, men han sadeltränas och ska iaf ha haft ryttare på innan sommarbetet. Inridning blir sen i på hösten. Men det beror ju helt på hur det utvecklas och vad man ska ha den till.

Om hästen är mogen för det. Vissa raser växer snabbare än andra. Quarterhäster rids in vid den åldern. Min är tre nu och jag tränar henne utan problem. Hon har växt i stort sätt klart. Medans ponnys i regel brukar växa saktare.

Om den startar som 2-åring är det väl rätt klart att den måste ridas? Och rimligtvis kan det inte vara första gången den har ryttare på ryggen så att starta när hästen är 2,5 är på tok förstås på tok för sent. Så, som många redan skrivit, utan att ta hänsyn till ras, användningsområde och framför allt individen är det en rätt meningslös fråga att svara på.

Det är tex inte OK att rida en 12-åring om den är halt och har ont i ryggen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 524
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama