Sv: okey att rida 2,5 åring
Du undrar om det är ok att skicka iväg en 2.5 åring på typ in/tillridning...? Har jag förstått rätt?
Jag personligen, tycker att detta varierar mycket från individ till individ. Och sen vad som defineras med ridning...
När våran tjej var 2.5 år, så red vi på henne. Med ridning menar jag att vi tog korta skogpromenader, två varv på banan,start stopp några gånger sen var det bra.Nån/några gånger i veckan. Ingen hård träning lr full fart i skogen. Våran tjej är av det utseendet, att hon är kort,kompakt,rund o ca 1.57. Vid 2.5 års ålder så var och väldigt "färdig". Förstå mig rätt nu, ingen häst är färdig i så unga år. Men hon var inte ranglig, lr hög bak osv som unghästar kan vara.Hon hade ända sedan hon varit föl, sett ut som en "stor" häst. Och väldigt snäll o lugn i psyket. På en sådan häst, kan man enligt mig,vad jag kallar ridning på en 2.5 åring, rida på.
Däremot, så har jag idag en unghäst som blir två år till våren. Han är hög bak, växer så det knakar, ranglig, långa ben,långt ifrån att se en tillstummelse till att han kommer bli en stor normal vuxen häst ngn gång, osv. Denna blir det ingen ridning på så "tidigt". Han får växa till sig ordentligt, och som han ser ut så tar det nog lite tid. Men vi kommer säkerligen att hänga på honom tidigt, osv. Kanske sitta på han en kort stund, när han står stilla, men inte som vi gjorde med den andra unghästen vi hade.
Som sagt. Jag tror denna fråga är väldigt individuell, både med hur hästen ser ut, o vad vi människor tycker och tänker.
Lycka till alla ni där ute