Sv: okey att rida 2,5 åring
Masse skrev:
Så som jag började med generellt nej det är inte OK att rida 2,5 åriga hästar. Just för att merparten av alla som gör det inte har kunskapen. Med tanke på hur många vrak till halvblod och ridponnyer i 7 - 10 års åldern det finns idag, så utgår jag heller från att de flesta unghästägare inte har kunskap eller vägledning.
Jag håller med om att mycket kunskap saknas, MEN jag tycker/anser att 'vraken i 7 - 10årsåldern' INTE är 'vrak' pga för TIDIGT tagna, utan FEL tagna. Det forceras så förbenat när det väl kommits upp på ryggen, och jag tycker jag ser det oftare på 3 åringar och äldre än de yngre.
Ta en typisk treåring, låt den larva i hagen med lite promenader vid hand 'nu och då', låt den fylla tre, klättra upp på den, åk runt lite, släpp den på bete, ta in den på hösten som treåring och sen går det undan. Hästen har INTE fått någon avsutten grundträning,d en har INTE fått sin kropp och sitt skelett stärkt när det borde ha stärkts och den har inga muskler mer än för att bära sig själv och busa i hagen. Men upp med ryttare, skritta lite, trava lite - gärna på ridbana för det är ju 'säkrare' så. Efter 4 - 5 månader, dvs kring jul som treåring, så rids den i alla gångarterna tre ggr/vecka, ofta 1-2 pass i ridhus/på ridbana. Nu är det här ett generaliserat typexempel, men jag tror det är DÄR de förstörs för framtiden.
Ännu värre när de är 4 år och 'inte gjort något' innan, i missriktad välmening, men sen går det undan, för de SER klara ut. Och där ser jag en av fördelarna med 2½åringarna t ex, ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle väl få för sig att sitta i ridhus på en 2½-åring i skritt, trev och galopp. Men står det att hästen är 3 eller 4 år i regpapprena DÅ är det okej - även om den hästen fått en sämre eller tom utebliven grundträning än 2½åringen. För 3-4 åringen SER mycket mer vuxen, färdig, rejäl eller vad man nu vill kalla det, ut. Dessutom sneglar man på vad andras 3-4 åringar gjort och försöker/strävar efter att hålla den tidtabellen.. Och så rider man sönder hästar, oavsett om de är 3, 5 eller 15 år (och t ex gått i avel).
Samma sak med travarna utan ridmuskler, de behandlas sällan som nyblivna treåringar rent träningsintensitetesmässigt, för de är ju 'vuxna' och har tränat i flera år. Att de inte tränats för RIDNING är sak samma..tycks det..
Så jag tror inte problemet med 'vrak' i för tidig ålder är för tidig träning, jag är nära nog att säga att det beror på BRIST PÅ TRÄNING i tidig ålder (men som sagt den behöver INTE vara ridning - alls.. men man ser ju bara id en här tråden folk som tycker att en 2½-åring absolut inte ska gå mer än max en KVART SKRI`TTPROMENAD några gånger/vecka, för hand alltså, och det är utebliven träning när de som bäst ska och behöver stärkas för framtida träning).
Oj, for ut lite där från ämnet, men det ligger mig varmt om hjärtat och jag både tycker illa om och mår illa av när folk låter hästarna bara gå i hagen tills de är fyra, och tror de gör hästen en tjänst =/ Den gyllene medelvägen är alltid bäst.. (Jag gillar inte den träning tvååriga travare går i heller när de börjar komma upp i FART heller, jag har inget emot travets tidiga träning i sig, men FARTEN tycker jag kommer för tidigt)