okey att rida 2,5 åring

Sv: okey att rida 2,5 åring

Svarte_ginkgo skrev:
Jag tycker inte man ska börja rida dom vid 2.5 år. :crazy: Möjligtvis skritta lite ut i skogen. Men jag skulle inte göra det. :smirk:

Ja och när du skrittar lite i skogen, rider du inte då??? :angel:

Eftersom du anser att man inte ska sitta på en 2.5 åring pga att den växer, så undrar jag om du vet hur länge en häst egentligen växer???

Självklart rider man inte på en häst som är i en växtperiod, oavsett om den är två, tre, fyra eller fem år :mad:

Hur tror ni de gör som visar hästarna ridna på 3 årstestet!!??:confused:

Hingstarna som visas, när tror ni de rids in. De går i form i alla gångarterna vid 3 års ålder. Det lär de inte sig över en månad. ;)

Är inte de tävlingarna på våren?:confused:

Det är inte särskilt svårt att få en unghäst att gå i någorlunda form om de är balanserade. Vissa har lättare för sig än andra. Och vilka tror du rider in hästar som ska på hingstvisning???

Och vilka tävlingar menar du?
Treårstestet ser inte jag som en tävling och det finns inga krav på formen, det är gångarterna o hoppningen som bedöms!

Nej, du kanske inte ser det som tävling. Men om man lämnar bort sin 2,5-åring för att få den visad, på 3 årstestet och betalar. Då vill man se ett resultat. Det är lätt att de tas lite hårdare o tuffare än om man inte vill ha den visad.

3-års testet ÄR en tävling, man har en vinnare! sen kommer de andra!! Men det beror på om man är en hemmafixare eller har det som arbete, det är precis samma som 4-års championatet! De fyraåringarna tas "hårdare," tidigare, som visas där, än de som inte visas!!

Sen är det så, att en erfaren människa(domaren) ser om hästen trampar under sig, eller "bara går i form", samt att en "van" unghäst(den som är mer riden) går mer avslappnat ( o tar för sig), än de som inte är så mkt ridna. :D

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av unhästar och hingstar som tränas o visas. Jag pratar efter egen erfarenhet. Har sjäv visat, o fått två hingstar godkända.

Jag tycker fortfarande att tidig inridning kan vara helt okej, sen också. Man måste se till individen!

Jag har också visat flera hingstar och fått dom godkända. En av dom fick jag på inridning vid 9 års ålder. En annan hoppade jag över bruksprovet med som 3-åring då han inte var färdig för detta. Min 2,5 åring jag har nu rider jag. Och jag har ingen önskan att rida sönder henne så att hon inte ska hålla lääänge!

Det finns seriösa hästtränare som faktiskt ser till hästens bästa och informerar ägarna om vad man faktiskt tror och tycker är rimligt med just deras häst. Och oftast tycker jag att ägarna accepterar detta. Finns givetvis många undantag av båda sorter.

Folk får göra som dom vill, men personligen skulle jag aldrig sitta på en häst på 2½år. Däremot tycker jag att det är helt ok att ta med dem som handshäst, tömköra i kapson/sidepull och gå promenader.
Kan tillägga att jag mest rider islandshästar, men även om det var ett halvblod/fullblod jag skulle rida in så skulle jag vänta till den var minst 3 år. Jag har ingen anledning att brådska fram något.

Jag förstår att du hållt på mycket med trav och galopp:eek:
Det beror ju helt på hur hästen utvecklats. Man startar ju inte en två åring som ser ut som en vinthund med dubbelt så långa bakben...!!! Vi har en två åring som absolut inte kan starta i år. Som därför får luffsa runt i skogen nu när han växer som mest.
Max vikten på en 2åring är 60kg inkl utr.
Det är klart att det finns rötägg inom alla sporter och där med åxå de som startar sin hästar innan de är redo.
Men du kan inte dra all över en kam. Trav och galopp sporten har ju trots allt kommit bra mycket längre i uvecklingen än många andra sporter.
Sen handlar det ju om mycket pengar innom travsporten. Ska du ha en häst i träning som kostar ca 100 000 om året utan vet och tävlingsavgifter gäller det ju att hästen springer in pengar. Där med startar många hästar innan de är redo.
Därför tänker jag föregå med gott exempel alla sporter har sina fel.
MVH Linnea

Om hästen är fysiskt och MENTALT redo för det och det görs med lätt ryttare och med vett & sans ser jag inga problem med det - alls. Däremot vill jag inte se 2½-åringar harva på banan/i ridhuset, jag vill se dem i skogen.

Min valack hade INTE varit klar vid 2½ rent mentalt (kroppsligt vet jag inget om, inte jag som ägde honom då), och han var valpig både i kropp och ffa i psyket tills han var fem.

Mitt sto (egen uppfödning, född april 2003) satt jag upp på i våras, dvs när hon var 2 år ganska exakt. Jag är liten och lätt, och vi skrittade över stallplanen första gången, andra gången skrittade vi 50 meter, med en halt mitt i. Inga problem.

Hon har dock varit konvalescent senaste året, men nu är hon under rehab och förhoppningsvis på bättringsvägen. Och hon har ridning med i rehaben (!). Så jag skrittar ca 10 - 15 minuter (inklusive halter och stillastående) och har två senaste gångerna lagt in några korta snuttar med kanske 10 minuter trav. Rids ut, inte på bana.

Hon tycker det är extremt kul och står som ett ljus när hon får sadel på sig. Hon har inte varit minsta problem varken att vänja vid sadel, sitta upp på eller liknande, utan hon är väldigt väl förberedd för uppgiften. Vid sidan om 'ridningen' (som är kanske en, max två ggr/vecka) så tömkörs hon, går mkt som handhäst i skritt och trav och går promenader. Longeras en del men mycket sparsamt. Tränas (eller SKA tränas..det jävla underlaget ställer till problem) varannan dag, även det är det rehaborder på.

Jag är en vän av TIDIG träning (med vett & sans), det är då man har chans atts tärka hästarna för framtida hållbarhet. Jag ser ingen träning som lika illa som för hård träning.. Det finns ju dessutom forskning på att tidig, välaavvägd träning är enbart positiv.

Så, rätt häst, rätt ryttare och rätt träning - javisst. Ta bort en av 'rätt'-parametrarna och nej.

Men det är när hästen växer man har möjlighet att påverka och stärka leder, skelett osv osv för den framtida belastning man tänker utsätta dem för.

Sen anser jag INTE att man BEHÖVER rida 2½-åringar - det går precis lika bra med 'annan' träning, det viktiga är ATT de tränar (anpassat). Men om hästen är klar för det och tycker det är kul så. Sen är jag en vän av att utbilda över LÅNG tid, jag ser hellre en 2½åring som skrittas uppsuttet 15 minuter 1-2 ggr/vecka under några månader, sedan läggs lite trav in etc och vars utbildning till t ex ett treårstest tar 8-10 månader, än att hästen efter nyår som treåring tas in, rids in och under en månads tid lär sig att gå i alla tre gångarterna under ryttare, får två - tre veckors vila, och sen 'utbildas' och rida på bana för att vara klar till treårstest två månader senare.

har läst på massor av ställen att det ska vara en lätt ryttare som sitter på unghästarna ... Hur pass lätt ?

Varför ska man rida på dem 2,5 åringar?? Självklart beror det på individen, men ju tidigare man börjar, desto lättare kan de ju få ryggskador!! Är det inte bättre att vänta lite med ridningen och få en häst som håller!!

Jag tycket INTE det är okey att skicka en så pass ung häst/ponny på inridning.....

Loka skrev:
Varför ska man rida på dem 2,5 åringar?? Självklart beror det på individen, men ju tidigare man börjar, desto lättare kan de ju få ryggskador!! Är det inte bättre att vänta lite med ridningen och få en häst som håller!!

Det förutsätter ju att det skulle vara ett faktum att hästar som rids tidigt har mindre chans att hålla och tvärtom. Så behöver inte va fallet, som jag o flera med mig försökt få fram! En del hästar går inte att rida tidigt, en del mår säkert bra av det beroende givetvis på hur man gör det. Många har hästar som ridits in tidigt och som är gamla och aldrig har haft en skada i livet. Likaväl som man inte kan säga varför en häst inte håller många gånger, kan man inte utesluta att dessa hästar hållt bättre pga klok träning/ridning tidigt!
Har inte sett några belägg för att "ju tidigare man börjar, desto lättare kan de få ryggskador" som du säger...
Det beror väl helt på hur och vad man gör på vilken häst!

Nej, det är inte okej tycker jag.

Men sedan förstår jag dom som har halvblod som gör det som vill visa dom på 3-årstestet. Jag klandrar dom inte, snarare testet i sig. Det borde inte innehålla ridning alls.
Men jag förstår att man vill ha testet också för många vill betäcka sina treåringar och då är det bra med en bedömning på dom först.

Samma med galoppsporten där hästarna kvalar vid 2 års ålder. Enorma slitningar i hela kroppen för dom.

Själv skulle jag aldrig rida en 2,5 åring. Däremot börja hänga och sitta på den när den är 2,5 år.

Generellt så är svaret NEJ det är inte OK att rida en 2,5 åring.
Varför?
Jo för att det inom ridsporten oftast saknas den kunskap om hästens utveckling och växtperioder som finns inom trav och galoppsporten. Alla trav och galopphästar blir inte gamla med bra ben, det blir dom inte. Men väldigt många fler än de rena ridhästarna. Just för att det finns kunskap om att kunna se när hästen kan träna och när hästen måste vila.
Handen på hjärtat ryttare hur många kan avgöra när en unghäst är på väg in i växtperiod?

Masse skrev:
Handen på hjärtat ryttare hur många kan avgöra när en unghäst är på väg in i växtperiod?

Jag förutsätter kallt att har man unghäst så har man kunskap (eller personer med kunskap nog omkring sig) att ha såpass stor koll på sin (ung)häst att man noterar sådana saker.

Tyvärr är det inte alla som har det nej, se bara hur många unghästar som ligger för lågt i hull för att ägaren 'missade att fodra upp innan växtperioden' (vilket förresten är en av de sämsta bortförklaringar som finns anser jag..)

MEN, för att vissa människor missbrukar/saknar kunskap om vissa saker anser jag inte att man därför ska förbjuda/inte tycka att de generellt sett är okej. Det finns folk som missbrukar/inte kan tillräckligt om allt. Från utrustningsdetaljer till foder via ridning och träning.

(Och ja, jag kan tala om när min lilla går in i en växtperiod)

Skönt att det finns någon som räknar sig till vanliga ryttare som har den kunskapen. Själv har jag bara träffat på hos just trav och galoppfolk. Och den grupp av gamla uppfödare som nästan är utdöda idag och som ansåg att dagens ryttare inte kan något annant än att rida. Dom delade helt enkelt upp folk i två kategorier hästfolk och ryttare. Ligger en hel del i det får erkännas för många ryttare kan du sälja en dålig häst till om den har högt pris och "rätt" härstamning. För då måsten den ju helt enkelt vara bra, eller? En sådan person kan garanterat inte avgöra om hästen växer eller inte. Sedan har ju många, syns ju inte minst i inlägg här på buke, svårt att ta till sig andras kunskap. Oavsett vad saken gäller. Så har någon sgat att det ska vara så någon gång så gäller det för somliga alltid för alla hästar.

Så som jag började med generellt nej det är inte OK att rida 2,5 åriga hästar. Just för att merparten av alla som gör det inte har kunskapen. Med tanke på hur många vrak till halvblod och ridponnyer i 7 - 10 års åldern det finns idag, så utgår jag heller från att de flesta unghästägare inte har kunskap eller vägledning.

Senast ändrad:

Har inte orkat läsa igenom alla svar. men på min skola så "rider" vi inhästarna när de är 2½ +. MEn det beror ju på rider och rider. Vi sitter på hästarna och styr. Max 10 minuter/gång och 2 ggr/vecka. Vi håller på med inridning. Men det var bara under typ 2 månader eller ngt. när vi lärde dom vad sadel/träns med mera var. Sen så fick de juluppehåll. Det har de än. ända tills i februari tror ja. och sen så ska vi fortsätta lära dem och förbereda dem för 3 års testet.

Me ja måste fråga. vad är rida? och vad är rida? Det är ju helt okej tycker ja att sitta på hästen medans man skrittar ut i max 15 min några ggr / vecka. Beroende på hur hästens kondis är men de får man ju börja lugnt. men att hoppa upp på hästen och skritta, trava och galoppera hästen är helt.. ja vad ska man säga.. det tycker inte ja är bra.

Men man måste ju sätta igång hästen och ju tidigare man belastar hästen ju bättre skelett får den. Så det är bara bra om hästen får gå i skogen. men man måste ta det lugnt.
För hur annars skulle man göra? eftersom de flesta vill ju vara med på tre års testet?

Masse skrev:
Så som jag började med generellt nej det är inte OK att rida 2,5 åriga hästar. Just för att merparten av alla som gör det inte har kunskapen. Med tanke på hur många vrak till halvblod och ridponnyer i 7 - 10 års åldern det finns idag, så utgår jag heller från att de flesta unghästägare inte har kunskap eller vägledning.

Jag håller med om att mycket kunskap saknas, MEN jag tycker/anser att 'vraken i 7 - 10årsåldern' INTE är 'vrak' pga för TIDIGT tagna, utan FEL tagna. Det forceras så förbenat när det väl kommits upp på ryggen, och jag tycker jag ser det oftare på 3 åringar och äldre än de yngre.

Ta en typisk treåring, låt den larva i hagen med lite promenader vid hand 'nu och då', låt den fylla tre, klättra upp på den, åk runt lite, släpp den på bete, ta in den på hösten som treåring och sen går det undan. Hästen har INTE fått någon avsutten grundträning,d en har INTE fått sin kropp och sitt skelett stärkt när det borde ha stärkts och den har inga muskler mer än för att bära sig själv och busa i hagen. Men upp med ryttare, skritta lite, trava lite - gärna på ridbana för det är ju 'säkrare' så. Efter 4 - 5 månader, dvs kring jul som treåring, så rids den i alla gångarterna tre ggr/vecka, ofta 1-2 pass i ridhus/på ridbana. Nu är det här ett generaliserat typexempel, men jag tror det är DÄR de förstörs för framtiden.

Ännu värre när de är 4 år och 'inte gjort något' innan, i missriktad välmening, men sen går det undan, för de SER klara ut. Och där ser jag en av fördelarna med 2½åringarna t ex, ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle väl få för sig att sitta i ridhus på en 2½-åring i skritt, trev och galopp. Men står det att hästen är 3 eller 4 år i regpapprena DÅ är det okej - även om den hästen fått en sämre eller tom utebliven grundträning än 2½åringen. För 3-4 åringen SER mycket mer vuxen, färdig, rejäl eller vad man nu vill kalla det, ut. Dessutom sneglar man på vad andras 3-4 åringar gjort och försöker/strävar efter att hålla den tidtabellen.. Och så rider man sönder hästar, oavsett om de är 3, 5 eller 15 år (och t ex gått i avel).

Samma sak med travarna utan ridmuskler, de behandlas sällan som nyblivna treåringar rent träningsintensitetesmässigt, för de är ju 'vuxna' och har tränat i flera år. Att de inte tränats för RIDNING är sak samma..tycks det..

Så jag tror inte problemet med 'vrak' i för tidig ålder är för tidig träning, jag är nära nog att säga att det beror på BRIST PÅ TRÄNING i tidig ålder (men som sagt den behöver INTE vara ridning - alls.. men man ser ju bara id en här tråden folk som tycker att en 2½-åring absolut inte ska gå mer än max en KVART SKRI`TTPROMENAD några gånger/vecka, för hand alltså, och det är utebliven träning när de som bäst ska och behöver stärkas för framtida träning).

Oj, for ut lite där från ämnet, men det ligger mig varmt om hjärtat och jag både tycker illa om och mår illa av när folk låter hästarna bara gå i hagen tills de är fyra, och tror de gör hästen en tjänst =/ Den gyllene medelvägen är alltid bäst.. (Jag gillar inte den träning tvååriga travare går i heller när de börjar komma upp i FART heller, jag har inget emot travets tidiga träning i sig, men FARTEN tycker jag kommer för tidigt)

Tyvärr så har sett det många gånger, folk som i bästa välmening inför kommande treårstest sitter i ridhus och harvar i alla gångarter på sin 2,5 åringar. Då är det ibland folk som gör det för att bara få bra poäng på sin uppfödning, den ska ju ändå säljas sen. Ibland är det ännu mindre kunnade hästägare som gör likadant för att andra gör det. Det finns ju många här, de flesta verkar det som, som tycker att det är OK. Gör andra så gör jag. Plus att det är tråkigt att vänta på att hästen ska växa klart och dyrt när man inte kan rida på den.
Vissa hästar är inte färdiga speciellt när det gäller den moderna storvuxna ridhästen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 524
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama