C
crux_ansata
Sv: okey att rida 2,5 åring
STORT FETT N E J !
*Gotlandsrusset* skrev:Tycker ni det?
STORT FETT N E J !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Gotlandsrusset* skrev:Tycker ni det?
Nyrelski skrev:Varför?
(tio)
squarepants skrev:om hästen är redo för det både fysikskt och psykiskt.
det är klart jag skulle aldrig träna en 2,5 åring men öva att svänga, stanna, gå fram och lulla i skogen tycker jag. typ "leka" lite på hösten låta den vila över vintern och hålla sig på marken och sen på våren ta upp det igen på allvar.
det är ju test för 3åringar där dom ska kunna alla gångarter i form och hoppa så :smirk:
älgen skrev:Har du egen erfarenhet av att rida in unghästar?
Vill bara veta vad du grundar dina åsikter på.
Vimzis skrev:*snor en knapp*
Många som är emot ridning på en 2.5-åring, hur ser ni på galoppörer?
squarepants skrev:.
det är ju test för 3åringar där dom ska kunna alla gångarter i form och hoppa så :smirk:
Dalsland skrev:*knapplån*
Olika raser utvecklas olika. Och tex quater och fullblod rids in väldigt tidigt. Islandshästar sent.
Jag tycker man ska se till hästen och om den är mogen för ridning.
Om man tittar på en 2:årig Quater så ser den oftast mycke mer mogen ut än tex ett halvblod.
Dessutom har vissa sporter drivit på träning av unghästar tidigt av pengaskäl. Dom måste nästan tävlia tidigt för att knipa dom stora vinstpengarna.
Men som privat hästägare så hade jag på sin höjd nöjt mej med lättare promenadridning i lugnt tempo på en häst i den åldern.
Dalsland skrev:*knapplån*
Olika raser utvecklas olika. Och tex quater och fullblod rids in väldigt tidigt. Islandshästar sent.
Jag tycker man ska se till hästen och om den är mogen för ridning.
Om man tittar på en 2:årig Quater så ser den oftast mycke mer mogen ut än tex ett halvblod.
Dessutom har vissa sporter drivit på träning av unghästar tidigt av pengaskäl. Dom måste nästan tävlia tidigt för att knipa dom stora vinstpengarna.
Men som privat hästägare så hade jag på sin höjd nöjt mej med lättare promenadridning i lugnt tempo på en häst i den åldern.