okey att rida 2,5 åring

Sv: okey att rida 2,5 åring

I viss mån stärker ridningen hästen. Fick in en irländare som skulle vara fem, alla papper stämde osv o vi började rida. Men var skeptisk emot detta o tog ut tre nya kontrollanter till herren (oberoende av varandra) och alla sa samma sak, hästen är tre. Då hade vi ridit några månader, lätt då, lärt oss alla gångarter och lätta moment lite försiktigt. Men vi fick uppmuntran att fortsätta lugnt o fint varannan dag, eftersom det var stärkande för hästen att jobba upp sig, o sedan slänga ut killen på långbete. Dåvarande hovslagaren var gammal jockey o höll på att dö av skratt när jag förtvivlat undrade om jag förstört hästen nu, som hade blivit riden så ung. Och rätt hade han nog.
Denna häst är numera tolv år, och har aldrig haft ett enda problem med sina ben, friröntgad o ypperlig ridhäst. Trots att han blivit riden sen han var 2,5... det enda som har varit jobbigt är att han bytte sadel med fyra veckors mellanrum när han breddade upp sig ;)

Nyrelski skrev:
Varför?

(tio)

Därför att en häst på 2,5 år fortfarande växer och bör av den anledningen inte ridas/tränas uppsuttet.

Kortfattat.

Har du egen erfarenhet av att rida in unghästar?
Vill bara veta vad du grundar dina åsikter på.

squarepants skrev:
om hästen är redo för det både fysikskt och psykiskt.
det är klart jag skulle aldrig träna en 2,5 åring men öva att svänga, stanna, gå fram och lulla i skogen tycker jag. typ "leka" lite på hösten låta den vila över vintern och hålla sig på marken och sen på våren ta upp det igen på allvar.
det är ju test för 3åringar där dom ska kunna alla gångarter i form och hoppa så :smirk:

Hästarna behöver absolut inte gå i form under ridprovet på 3-årstestet. Det är ett frivilligt ridprov där du ska visa att du kan rida hästen med framåtbjudning i alla gångarter i båda varv.

älgen skrev:
Har du egen erfarenhet av att rida in unghästar?
Vill bara veta vad du grundar dina åsikter på.

Grundar mina åsikter på kunskap och erfarenheter.
Jag har sett en hel del i de stall jag varit,
och jag har lärt mig mycket av folk med utbildning
equiterapeut, massör m.m. Min förra stallhyresvärd bland annat.

Än en gång , kortfattat.

Vimzis skrev:
*snor en knapp*

Många som är emot ridning på en 2.5-åring, hur ser ni på galoppörer?

Varken trav eller galoppsporten är något jag sympatiserar med.
Och mina personliga erfarenheter säger mig att hästarna faktiskt
går sönder - det är jätte vanligt med kot-knä och nack/ryggproblem
hos just dessa hästar.
Även hos ridhästar inom den engelska diciplinen.

Och detta är mina egna erfarenheter av hästar jag hållit på med,
eller haft omkring mig i de stall jag hållt till i.

Jag håller helt och hållet med dej! Jag förstår inte varför folk har så bråttom :smirk:

squarepants skrev:
.
det är ju test för 3åringar där dom ska kunna alla gångarter i form och hoppa så :smirk:

Har du varit på ett 3-års test någon gång??

Jag tycker ditt är uttalande är märkligt då min ena häst vann utan att ha gått ett steg i form på rid provet... tror du fortfarande att du har rätt?? :angel:

Vad vet du om travsporten då?
har sett MASSOR av kärnfriska travare på över 20 år som fortfarande är pigga och krya, hela i benen mm.

*knapplån*

Jag tycker visst man kan rida lite på en 2,5åring, men som sagt..allt beror på hästens mognad osv..och med ridning menar jag inte rida ett pass dressyr..utan börja lägga grunden och absolut inte ridning var dag.

Sen va de gäller 3års test så anser jag nog mer att de inte görs något stor grej av själva ridningen, det är skritt,trav galopp i vart varv och de är väl mer hästens balans och inställning osv. man ser till mer än den "perfekta" formen.
Själv ridbarheten hos hästen bedöms ju i 4-5-6års ålder vid Breeders osv.

Har du arbetat i trav eller galoppstall? Eftersom du baserar din fakta på det menar jag. Annars är du hjärtligt välkommen hem till mig, har ALDRIG haft en trasig häst pga tidig inridning, tvärtom, de är lätthanterade, positiva och stärkta både psykiskt och fysiskt.
Sen måste man dock se till individen, har en 2-åring som är inriden och riden i alla gångarter, han växer rejält nu och får därmed vila.
Han mår prima.
Även mina araber rids in vid 2-års ålder, de klarar en exportbesiktning med röntgen galant. Inte ens tendens till pålagringar eller konstigheter.
Det gäller att kunna TRÄNA RÄTT!!!

*knapplån*

Olika raser utvecklas olika. Och tex quater och fullblod rids in väldigt tidigt. Islandshästar sent.
Jag tycker man ska se till hästen och om den är mogen för ridning.
Om man tittar på en 2:årig Quater så ser den oftast mycke mer mogen ut än tex ett halvblod.

Dessutom har vissa sporter drivit på träning av unghästar tidigt av pengaskäl. Dom måste nästan tävlia tidigt för att knipa dom stora vinstpengarna.

Men som privat hästägare så hade jag på sin höjd nöjt mej med lättare promenadridning i lugnt tempo på en häst i den åldern.

Dalsland skrev:
*knapplån*

Olika raser utvecklas olika. Och tex quater och fullblod rids in väldigt tidigt. Islandshästar sent.
Om man tittar på en 2:årig Quater så ser den oftast mycke mer mogen ut än tex ett halvblod.

Dessutom har vissa sporter drivit på träning av unghästar tidigt av pengaskäl. Dom måste nästan tävlia tidigt för att knipa dom stora vinstpengarna.

Men som privat hästägare så hade jag på sin höjd nöjt mej med lättare promenadridning i lugnt tempo på en häst i den åldern.

:bow: :bump: :banana: :)

Rida in en 2,5 åring tycker jag är helt ok och nåt man ska göra men inte träna dem.

Dalsland skrev:
*knapplån*

:bow: :bow:

Som du säger det beror på rasen och även individen.

Vad jag vet så börjar man med Quartrar i den åldern och "rider in" dom under 90dgr och då är det basic ridning som gäller start-stopp, svängar i princip. Sen vilar dom och smälter det dom lärt sig till tre år åldern då den riktiga inridningen börjar... Skulle nog också kunna tänka mig göra så.
Men att rent träna dom vid den åldern det e jag tveksam till...dom växer forff.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 524
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30