okey att rida 2,5 åring

Sv: okey att rida 2,5 åring

Rida 2,5 åring nu är helt ok. Då kan man göra ett bra grundarbete utan att stressa hästen.:) Bara lite ridning eller annan form av rörelse ett par dar iveckan. Sedan kan de vila i januari och februari eftersom det är när de vilar som de bygger muskler. Och sedan börjar man om igen ,och har en fräsch häst till 3års testet, som är lugnt tagen och välmusklad för jobbet.

älgen skrev:
Vad vet du om travsporten då?
har sett MASSOR av kärnfriska travare på över 20 år som fortfarande är pigga och krya, hela i benen mm.

Jag har en f.d travare själv - som är 7 år och inte helt hel.
(pga travet) Vi fick ta över honom för att han inte passade för trav.
Dels mentalt , men även fysiskt (har ingen sagt, men det syns på honom - bara att titta)
Han är inte den enda.
Jag har även haft hand om / sett andra travare som inte
vart helt fräscha efter att de gått på trav - men trav är för det första en annan sak än ridning , för det andra så tror jag och ANSER jag att lopp för tex 2 åringar inte borde förekomma.
Det är åt hell för tidigt att träna dem så hårt vid så ung ålder.
Och detta oavsett om det är ridning eller trav eller galopp - u name it.

Det finns ingen anledning att stressa.
jag hinner inte mera - ska iväg nu , så än en gång blev det
kortfattat.

off I go.

Ingen av mina galoppörer har kommit till start som 2-åring, varför? Just för att de växt. Men inridna har de varit. Jag håller inte på med galopp för pengars skull, jag gör det för att det är roligt. Och en viktig egenskap för mina hästar är att de själva ska tycka om att springa/tävla.
Min 2-åring är riden i alla gångarter men med mkt begränsad fart i galopp pga sin storlek. Han körs aldrig slut på utan går ut i hagen och gör av med resten av sin energi. Han går tillsammans med mina andra galoppisar vilket innebär massor av gratis konditionsarbete.
Frågan är som jag sa tidigare, hur man tränar. Inte hur ofta eller hur länge. Det är min åsikt.
Mina araber är friska som nötkörnor trots tidig inridning och inkörning. De blev träns och sadelvana som åringar och tömkörning var befäst redan efter ett par månader.
Jag rider ALDRIG på en ridbana, skogen är det tillhåll som gäller för oss. Jag har inga problem med framåtanda eller andra olater så som att inte gå från gården, stå och sparka bakut, stegra mm.
Jag ser ofta dessa tendenser hos hästar som blivit sent tagna och mer eller mindre ägnat sina liv i hage bland kompisarna, vilket de självklart ska ha tillgång till.
En häst som inte vill springa springer inte, stämmer väldigt bra på fullbloden iaf.
Sen är det upp till tränaren o se till att träningen utförs i den takt hästen känns redo, mina gör inte snabbjobb förrän ett par veckor innan planerat kval. Vilket innebär ca 3 veckor.

Nej mina hästar kommer inte ridas in fören dom e över 3½ år minst.
det är min åsikt jag kommer inte svara på ngra inlägg här.

Beror helt på hästen och hur den är utvecklad. Vissa är tidiga, vissa är sena. Ett tips är att låta en DUKTIG inridare titta på hästen först och låta den göra ett utlåtande. Se bara till, som sagt var, att det är en erfaren person med bra referenser.
:p

det beror helt på vad det är för ras, och hur utväcklad den är,.. fullbloden rids in som 1,5 åringar på hösten, sen skickas dom till bana som 2åringar på våren och går löp, men en shettis tex är ju sen i sin utväckling,...;)

Så du har EN egen fd travare och dettycker du räcker för att basera på??

Exakt hur många andra travare som tränas och tävlas har du sett då?

Ja jag har EN - men vad spelar det för roll om jag har 1 , 10 eller ingen?
Jag baserar inte mina åsikter utifrån EN enda individ.
Och jag tycker inte att man behöver vara varken utbildad veterinär eller ha ett helt stall med hästar - för att kunna ha belägg för sina åsikter.
Din ursprungsfråga var "vad vet du om trav?", jag har sett, betraktakt och analyserat - det räcker så.
mer behöver du inte veta. För jag har redan besvarat både trådskaparensfråga - och dina.

kort och enkelt svar på frågan om jag tycker att det är ok att rida en häst på 2,5 år:
Nej det tycker jag inte, därför att hästen fortfarande växer då.
Jag tycker av samma anledning att travlopp för 2 åringar inte borde förekomma. Det vet jag även travtränare som tycker - och därför väntar med att starta sina unghästar tills de är nåt år äldre.

Träna hästar kan man göra från tidig ålder - att rida dem från 2 års ålder tycker jag av ovannämnda anledning är för tidigt.
men det finns mycket annat man kan träna och göra med sin häst,
fram tills att den mognat fysiskt för ridning.
Att köra in en häst tidigt innebär inte samma sorts belastning som ridning - däremot att hårdträna inför lopp (och att delta i dem), innebär i mina ögon att lägga för mkt på hästen vid så ung ålder.
Jag vet även travtränare som resonerat lika - och väntat med att starta sina unghästar tills de är nåt år äldre.

Jag ser ingen anledning till att stressa och jäkta på varken inridning eller travloppsdebut.

Jag anser att jag har fört fram både mina åsikter och argument, och kommer inte att svara på flera inlägg i denna tråd.

Jag håller med dig om det mesta och förstår hur du tänker :bow:

Men jag vet att man har bevisat att det är bra om man redan vid 2,5 års ålder vänjer hästen vid ryttare. Då får nämligen skellett, leder och ligament redan vid tidig ålder vänja sig vid den extra belastningen en ryttare när den är ung, och den håller bättre.

Ska man visa hästen på 3-årstest är det också bra om man börjar tidigt så hästen sen får chans att vila en period och "ta in" allt nytt, innan man börjar matcha för testet.

Sen är det ju också att ju äldre de blir ju starkare är de och det blir så mycket svårare. Alla känner ju också till att det är lättare att lära som liten;)

Beror helt på vad man gör med dom tycker jag. Satt ett par ggr på min madame när hon var 2.5 år men inget mer än så. Beror helt på individ...

BJÖRKIS skrev:
har ALDRIG haft en trasig häst pga tidig inridning, tvärtom, de är lätthanterade, positiva och stärkta både psykiskt och fysiskt.
Sen måste man dock se till individen, har en 2-åring som är inriden och riden i alla gångarter, han växer rejält nu och får därmed vila.
Han mår prima.
Även mina araber rids in vid 2-års ålder, de klarar en exportbesiktning med röntgen galant. Inte ens tendens till pålagringar eller konstigheter.
Det gäller att kunna TRÄNA RÄTT!!!

Precis min åsikt. Och man måste se till individen, har haft både sent och tidigt utv hästar.
Och det är stor skillnad på ridning och ridning. Dessutom, bara för att man rider in en häst betyder inte det att den går oavbrutet från och med det. Man måste kunna se när det är dax att ställa av en häst pga växtperiod o dyl. I många fall mognar den mkt i huvudet också just UNDER en vilo period EFTER en inridning.

Jag tycker det beror dels på utveckling osv, men också på vilka framtidsplaner man har med hästen. Om man har en 2,5- åring som man planerar treårstest på så är det nog smart att börja ganska tidigt. Däremot ska man ju gå väldigt långsamt fram i början och gärna göra ett uppehåll under vintern så att hästen får möjlighet att "smälta" det den lärt sig.
Om man känner att hästen inte är redo för utbildning så ska man låta bli det. Har själv en 2,5-åring som inte är riktigt färdigutvecklad, och i nuläget har jag inte heller några större förhoppningar på honom så jag låter bli att rida in honom innan våren. Däremot måste man ju börja ordentligt med dem nu, ex starta upp med löshoppning och longera/tömköra osv, särskilt om man har ett mål...

Men i "normala fall" tror jag absolut inte att det är någon fara att börja rida in dem! (såvida de inte är färdiga för det då)
de flesta tävlingsryttare rider ju faktiskt in sina hästar väldigt tidigt! se bara på dressyrhästarna som redan som 6 åringar redan kan de flesta svår-klass moment.. och inte mår de väl dåligt av det?
men det beror ju som sagt på vad man satsar på..

Absolut NEJ. Det finns så mycket annat man kan göra med en unghäst.

Ja du..vad ska man säga..Om hästen skall anmälas till 3-årstesten så behöver väl den kunna visa sig i skritt,trav,galopp uppsuttet?Och är hästen redo för det så kanske ja..men sen i så fall låta den vila upp sig och få växa klart.

Mina hästar som ja ridit in har varit fyra båda två, det finns sååå mkt man kan göra med sin häst under tiden.
Och jag tror att det har hjälpt mig mkt (då ja ridit in dom själv,trots man bör vara i allafall två som hjälps åt)

Det är min åsikt.

Jag tycker det kan vara helt okej, beroende på hästen i fråga. och hur långt den har kommit i sin utveckling - både fysiskt och mentalt. En häst som är 2,5 kan ju ha växt till sig mer än en häst som är 4 eller 5.
Sen hur man tränar sin ugnhäst och hur fort man vill /kan gå fram i träningen måste ju sunda förnuftet se till.

*lånar knapp*

Jag säger inte att jag tycker det är helt fel att sitta in sin 2,5åring, därimot förstår jag inte varför man måste ha så bråttom jag har en nu som blir tre till sommaren där finns inte en chans att göra det med nu hon växer så det knakar och är ranglig än. Jag tömkör longerar och löshoppar ett tag till!

egentligen inte tycker jag personligen med det beror ju så klart mycket på hästen i sig oxo.
här på irland där jag bor vet jag av erfarenhet att de "tar" hästarna mycket tidigt. bara i somras red jag en häst som nyss fyllt tre och hon var redan STENsäker i trafiken, hade hoppat typ 1,10 med ryttare och varit o tävlat. helt fantastiskt! (var skiträdd förtsa gången som vi "fastnade" vid ett trafikljust med järnvägsövergång, stora godståg svishade förbi mitt framför näsa på oss o hon vistade inte ens på örat år dem!) en oootrolig liten häst som kommer att gå långt med rätt ryttare

Jag har börjat sitta på min 2,5 åring nu. Brukar gå ut och gå i skogen med henne och sitter upp och rider c.a 200 m, sen går jag bredvid. Gör detta en eller två gånger i veckan. Det är tredje hästen jag ridit in så. Och de har funkat jättebra. Börjar med promenader tidigt så de blir trafiksäkra och vana att vara ute. Sen planerar jag aldrig när jag ska sitta upp utan vissa dagar lämpar sig bättre när man ser att de är lugna och harmoniska. Och alla tre har lärt sig stå stll när jag sitter upp. Började även tömköra när hon var 6 månader bara 10-15 min i hagen till att börja med kanske en gång i veckan. När hon var ett år så kunde jag tömköra efter vägen och ut i skogen, och i skogen kunde vi vara en timme och strosa, stanna o vila lite här och där. Så när jag nu sitter på henne så är hon styrbar, gör halt och travar 50- 60 meter. Hon lyssnar på komandon skritt, trav och galopp när jag longerar.
Så i Februari eller mars tänkte jag prova att galoppera henne några steg.
Hon blir tre år i Juni.
Spände för henne för vagn i Augusti ,körde henne ca 15 ggr under hösten max en halvtimme.
Mitt råd gör mycket med din unghäst utan att för den skull låta den arbeta. Promenader i skogen är kanon hästen får förhoppningsvis förtroende för dig och det blir sedan inga problem att sitta upp.
Jag skulle inte skicka iväg hästen på inridning som 2,5 åring de är ju i stort sett bara att hänga och sitta lite på den då. Spar pengarna och gör de själv, skicka sen iväg alldeles innan den ska visas så kan en erfaren ryttare då arbeta lite med den och du har som sagt redan suttit in den.

Jag tycker inte man ska börja rida dom vid 2.5 år. :crazy: Möjligtvis skritta lite ut i skogen. Men jag skulle inte göra det. :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 524
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama