Sv: Ökenråtta/gerbil
Att sammanföra gerbiler lär också inte vara det alra lättaste.. Eller det kan uppstå en del.. Tjaffs?
Att ha uppfödning är mer än att bara få ungar på sina djur. Det kräver tid och engagemang. Tänk på att du måste hitta hem till ungarna också. Och att de måste avvänjas och placeras i andra burar, har du fler än en bur? Eller möjlighet till att ha fler?
Det är roligt att föda upp djur, det är det, men det är väldigt mycket roligare om man lägger ner lite i det. Bli medlem i föreningen för gerbilföreningen, åk på utställningar. Åk hem till registrerade uppfödare. Som zebran sa, läs på och lär dig genetik och verkligen all info om själva djurarten.
Du låter ärligt talat som en riktig nybörjare, och för att göra en uppfödning seriös, för det vill du väl ha? Så bör du ha haft djurarten ett tag, och som redan nämnt läs på och lär dig hantera dem. Det är inte bara en kul grejj, du planerar att sätta en massa liv, till just liv, du planerar för framtiden. Någons framtida husdjur vilar i dina händer.
Ärligt talat skulle väl du velat att Dumle hade fått en sådan planerad start i livet? Där hans mamma och pappa och släktingar vart full friska, välgödda och hanterade. Jag utgår ifrån att du har köpt honom i en djuraffär?! ... Djuraffärer köper sina djur från grossister mest, grossister har tusentals djur och livnär sig på att sälja ungar till djuraffärer. Inavel och annan avel förekommer. Genetik och sjukdommar, felutfodringar och andra problem förekommer. Låter det som ett bra avelsdjur?
Skaffa en kompis till honom, men att göra ett avelspar av det hela är verkligen inte att rekomendera, tyvärr. Men vill du fortfarande föda upp djur, gerbiler, ökenråttor eller vad du nu väljer att kalla dem. Gör som jag sa, åk på utställningar, träffa gerbiluppfödare och bli medlem i föreningen. Jag lovar att du kommer lära dig massor bara på den vägen (och föreningsliv är ett jätte bra sätt att träffa nya människor på). Om du fortfarande vill föda upp, så köp ett avelspar av någon seriös uppfödare, kanske du kan köpa på en utställning
http://www.gerbilclub.com/ - gerbilföreningens hemsida
tillägg; Jag vet inte säkert, men det finns säkert färger på gerbiler som när de avlas på bara kommer ge döva, blinda och underutvecklade ungar. Det är verkligen ingenting man vill syssla med. Så sådana saker måste man lära sig undvika innan man börjar föda upp.