Ökenråtta/gerbil

L

L1ll4n

Är det någon som har en sån ?
Jag har och ska snart starta en ökenråttuppfödning ;)

Som många kanske vet så finns det ju tre ord för ökenråtta och
dom är ; ökenråtta, ökenmus och gerbil. I djuraffärerna säger de helst
ökenråtta, det gör faktiskt jag med :)

Men skriv och berätta om era ökenråttor och gärna en bild.

Sv: Ökenråtta/gerbil

Jag har ganska nyligen skaffat mig två st små töser :D Helt underbara är dem verkligen!

Luminita/Mini-Slate Pied Collared. Född 1 April
Maxine/Maxi-Nutmeg Patched. Född 20 Mars
Kaninerna-070606062mindre.jpg

Kaninerna-070606061.jpg

(Mini till vänster Maxi till höger)

Kan inte gå in på din bild :(

Nehe, får se om jag kan fixa de.

Nu blev jag tveksam till om jag skulle starta en uppfödning av ökenråttor eller om jag skulle starta en uppfödning av hamstrar...
Någon som kan hjälpa mig ?

Har faktiskt bestämt mig och det ska bli ............ en ............... ökenråttuppfödning! :D:):bump:

Har faktiskt planerat allt, jag har bara en ökenråtta nu..
Men snart ska jag köpa en till (hona) och para den med hanen om den är tillräckligt gammal (12v)

Jag har ett gäng ökenråttor. Dom heter Torsten, Siv, Rut och Josefine. Dom är födda i vintras någongång, det var då jag köpte dom. Dom fick en kull ungar härom dagen men bet tyvärr ihjäl ungarna. Det var första kullen. Så jag hoppas att det går bättre nästa gång.

Jag har inte några bilder på dom ännu, ska försöka fånga dom på bild.. :D

Nej, vad tråkigt att de bet ihjäl ungarna...
Ska nog till djuraffären i morgon och köpa en hona till Humle ;)

Slänger upp bilden igen..

68626_1181598022.jpg

(Månskenet´s) Humle ;)

Om jag var du skulle jag inte ha alla tillsammans (om du har det) gerbiler är inte alltid så vänliga mot varandra, och jag kan tänka mig att det inte var föräldrarna som et ihjäl ungarna?

Man ska inte ha en gerbil ensam, de vantrivs då. Så skaffa honan så fort som möjligt är mitt tips. Här kan du nog få en del tips: gerbil.forumportal.se

Snälla, för djurens välmåendes skull, lägg ner uppfödningsplanerna. Ägna din tid åt att läsa på istället. Hade du haft tillräckligt med kunskaper för avel så hade du vetat att en gerbil inte ska bo ensam. Lägg där till diverse genetik (inte bara färger utan även temperament, sjukdomar osv). Att dessutom köpa en hona från djuraffär gör det bara etter värre - som sagt, flockdjur och genetik. Hona från djuraffär=du har ingen aning om vilka gener honan bär på. Du har ingen aning om vilka färger hon bär på, vilket temperament som finns bakom henne, vilka sjukdomar som finns i hennes linjer, osv.

Det är inga leksaker, det är liv du planerar att leka med och det är lidande du orsakar om du parar fel individer.

Håller helt och hållet med dig.

L1ll4n - du låter inte seriös alls :crazy:

Neej...håller med!
Visste inte ens vilken djuruppfödning du skulle ha, ökenråtta eller hamster!:crazy:

Verkar som att du bara vill ha ungar!:mad:

Tänk efter lite först och läs på istället!

Att sammanföra gerbiler lär också inte vara det alra lättaste.. Eller det kan uppstå en del.. Tjaffs?

Att ha uppfödning är mer än att bara få ungar på sina djur. Det kräver tid och engagemang. Tänk på att du måste hitta hem till ungarna också. Och att de måste avvänjas och placeras i andra burar, har du fler än en bur? Eller möjlighet till att ha fler?
Det är roligt att föda upp djur, det är det, men det är väldigt mycket roligare om man lägger ner lite i det. Bli medlem i föreningen för gerbilföreningen, åk på utställningar. Åk hem till registrerade uppfödare. Som zebran sa, läs på och lär dig genetik och verkligen all info om själva djurarten.

Du låter ärligt talat som en riktig nybörjare, och för att göra en uppfödning seriös, för det vill du väl ha? Så bör du ha haft djurarten ett tag, och som redan nämnt läs på och lär dig hantera dem. Det är inte bara en kul grejj, du planerar att sätta en massa liv, till just liv, du planerar för framtiden. Någons framtida husdjur vilar i dina händer.

Ärligt talat skulle väl du velat att Dumle hade fått en sådan planerad start i livet? Där hans mamma och pappa och släktingar vart full friska, välgödda och hanterade. Jag utgår ifrån att du har köpt honom i en djuraffär?! ... Djuraffärer köper sina djur från grossister mest, grossister har tusentals djur och livnär sig på att sälja ungar till djuraffärer. Inavel och annan avel förekommer. Genetik och sjukdommar, felutfodringar och andra problem förekommer. Låter det som ett bra avelsdjur?

Skaffa en kompis till honom, men att göra ett avelspar av det hela är verkligen inte att rekomendera, tyvärr. Men vill du fortfarande föda upp djur, gerbiler, ökenråttor eller vad du nu väljer att kalla dem. Gör som jag sa, åk på utställningar, träffa gerbiluppfödare och bli medlem i föreningen. Jag lovar att du kommer lära dig massor bara på den vägen (och föreningsliv är ett jätte bra sätt att träffa nya människor på). Om du fortfarande vill föda upp, så köp ett avelspar av någon seriös uppfödare, kanske du kan köpa på en utställning :)

http://www.gerbilclub.com/ - gerbilföreningens hemsida

tillägg; Jag vet inte säkert, men det finns säkert färger på gerbiler som när de avlas på bara kommer ge döva, blinda och underutvecklade ungar. Det är verkligen ingenting man vill syssla med. Så sådana saker måste man lära sig undvika innan man börjar föda upp.

Senast ändrad:

Först i djuraffären sa dom att man kunde ha en.
Men sen kom jag på att det inte var så.
Och jag är inte oseriös, men jag tänker faktiskt på djurens bästa.
Och det hela med vilken uppfödning var, så var jag lite osäker på om jag skulle ha hamster- eller ökenråttuppfödning, inget mer med det.
Kanske låter lite oseriöst men det är det absolut inte.
Och jag köpte en kompis till honom igår, men inte från ngn djuraffär inte.

Modig_Korn : Ja, jag ska gå på utställningar och jag ska bli medlem i föreningen.

Förstår mig inte på er här på Buke, ibland så "berömmer" ni och ibland "plankar" ni ner någon. Ni kan väl försöka vara lite snällare ?

EDIT : Nu har ni fått mig att tänka om.. Ska nog inte starta uppfödning... Tack!

Ok.. hmm du skulle starta en djuruppfördning, en halvtimma senare inte?! Klart det inte låter seriöst.

Kanske ditt slutgiltiga val var det bästa!

Förlåt då. Jag är seriös men ingen tror väl på de ändå.
Men vem vill starta en djuruppfödning om alla klankar ner på en ?
Skulle du göra det ? Jag har mitt liv och ni har era.
Och ni vet inte varför jag vill detta... ni har ingen aning varför.
Det enda jag ville var att starta en trevlig tråd där man kunde berätta om sina ökenråttor, men då klankar ni ner på mig istället.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker såhär.

När du är säker på vad du vill, läs på och gör det.
Men du velade fram & tillbaka mellan olika djur, på så sätt så lät du väldigt oseriös.

Det är inte direkt bara att slänga ihop en hona o hane o hoppas på ungar. Stort intresse och kunskap ska finnas där också.

Men nu är jag hur säker som helst, detta är vad jag verkligen vill.
Och det finns intresse bakom allt detta. Jag lovar. Detta är inte bara något jag säger sådär. Och jag tar upp all information jag kan få av er men även på internet. Spec. på den här sidan : http://www.gerbilclub.com

Så nu hoppas jag att vi kanske kan berätta lite om våra ökenråttor istället för att gnabbas ?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar