Ökenråtta/gerbil

Sv: Ökenråtta/gerbil

Ursäkta mig nu..

Men lilla du, du är inte ens 13 år (läste det nyss)
Får du någon hjälp från dina föräldrar? Vad säger dom om dina planer?

Jag tycker du är för ung nu iaf.

Ursäkta mig nu..

Men lilla du, du är inte ens 13 år (läste det nyss)
Får du någon hjälp från dina föräldrar? Vad säger dom om dina planer?

Jag tycker du är för ung nu iaf.

Jag är inte liten och kan ta ansvar för mina egna djur.
Ja, jag får hjälp av min mamma och hon respekterar mitt val, för detta
är det jag vill göra.

Känner du dig helt säker på att du orkar/klarar av det så kör på.

Tycker ändå att du ska tänka över det ett tag så du är helt säker.

Jag har haft gerbiler i massa år men min sista dog härom veckan:(
Men nu ska jag inte ´ha fler för dom e lite för högljudda för min smak;)

Jag kan lova att du inte alls är det. Man bestämmer sig inte på ett par timmar. Inte när det är liv man ska leka med.

Anledningen till att det skrivs olika saker till olika personer är helt och hållet logisk - olika personer skriver olika saker och olika personer vet olika mycket om olika personer. Blanda där in att en person lätt kan gå från "oh vilka söta bebisar..." till "oh noes jag är en djurplågare" eftersom det är så pass invecklat med avel.

Du har en ensam hane - det visar klart och tydligt att du inte har en aning om hur man ska sköta om gerbiler ens. Tom jag vet mer än så och jag är bannemig inte kunnig nog för att avla på de. Att kunna sköta om djuren man ska föda upp är något man dels läser på innan så man kan, men även någon där man lär sig i många många år, där man under tiden lär sig ännu mer även utöver skötseln, såsom sjukdomar och behandling, etologi, osv, något som man måste kunna för att vara en bra uppfödare. En nybörjare som inte vet hur ett djurslag sköts om kan aldrig bli en bra uppfödare, inte förrän denne har lärt sig det korrekta sättet att sköta djuren och allt annat utöver det.

Ta det lugnt med planerna, du har hela livet på dig. Att du skyndar fort är ytterligare en sak som visar att du inte bör avla. En seriös uppfödare kan skynda långsamt och ta allt steg för steg. Skynda fort och pang! Vips har du ungar som är undernärda, sjuka, barberar, bits, stressar och/eller diverse andra fel.

Det är livs levande och kännande varelser du leker med!

Och jo - 13 år är litet, det går inte att komma ifrån. Det var inte evigheter sen jag var 13 själv (blir 21 i år) och man tror sig vara så stor och allt, men det är man inte. Det finns en anledning till att föräldrarna ska ha högsta ansvaret för ett djur om man är under 18 och inte sjutton är det för att 13-åringar är stora.

Om jag vore du så skulle jag satsa på att ha gerbiler enbart som husdjur och utställningsdjur. Ha de så i flera år. Under tiden läser du på (glöm inte källkritiken!), pratar med andra gerbilägare, både vanliga ägare och uppfödare osv, och så lär du dig på den vägen. Sen, när du är redo för att avla och har den kunskapen som krävs, då kan du börja avla med hjälp av mentor i form av en gerbilkunnig person, exempelvis godkänd uppfödare eller avelsrådgivare om det finns något sånt, eftersom en mentor kan lära dig massor även i praktiken - typ hur ser man det och det, hur gör jag nu, väger de tillräckligt mycket, är de bra typade enligt standarden, osv. Därefter kan du satsa på att köra mer själv.

Kort sagt, tänk långsiktigt och avla inte på första bästa.

//Zebran som också vill avla fast på tamråttor, men nu har väntat i drygt 4 år för att samla in kunskaperna som krävs

Senast ändrad:

Men hallå!!!
Om tjejen inte ens är 13 så får ni väl för sjutton ta det lte lugnt. Vräk inte omkull folk. ge konstruktiv kritik istället.

Jag tycker helt klart att om det är uuppfödning du vill hålla på med så gör det MEN se till att du har läst på allt som finns att läsa. Köp enbart djur med stamtavla (antar att det finns även till gerbil om de nu ställs ut) och ha god kontakt med en uppfödare som kan hjälpa dig få ihop ett bra avelspar och som du kan ringa till om det blir problem. För problem blir det förr eller senare.
Jag föder upp dvärggetter och har nu under våren tvingats se en killing med förvridna bakben (fick slå ihjäl den), kullsyskon med deformerade bakben (som dock klarade sig) och sedan hitta ytterligare ett kullsyskon död (det var mitt kommande avelsmaterial det :( ). Lägg därtil att ena geten fick tre killingar där den ena endast vägde 4 hg (de ska väga 1,5 kg) hon bodde inne och mådde bra i fem dagar sedan dog hon lunginflammation. Sedan en mastit och en get om inte klarade att föda fram sina ungar själv. Vet. på jourtid 1500 + beh + medicinering på dryga hundralappar. men det är sånt du måste ha i beräkningen när du föder upp djur. Har aldrig haft sådan otur med killning innan..
Eller vad tänker du göra med små ungar som behöver mat 1 ggr/ timma dygnet runt i början för att överleva??
Eller en hona som plötsligt blir dålig och behöver förlösas med kejsarsnitt??
har du ekonomin och tiden??
Jag staratde egen firma hemma för att hinna ta ahnd om mina djur och ha ekonomin till det.
Så tänk ett par gånger extra innan du provar.
Jag ställer gärna upp med stöd och tips (kan inget om just gerbiler men om mycket annat istället) Om du vill det.

Ojjoj blev långt det här

Gul_zebra : Jag har haft min hane i ett halvår, de i djuraffären sa att man kunde ha en ökenråtta så jag tänkte aja, får väl se då. Sen så läste jag på internet att dom var svåra att para ihop efter en sån lång tid så jag tänkte att han skulle få vara själv men sen så kom jag och tänka på om han blev för ensam ibland, så jag köpte en hona iförrgår och de trivs bra tillsammans nu. Jag skyndar inte in i något, jag ska ta hjälp från kunniga.

Goat_lover: Tack, jag ska verkligen ta hjälp från olika uppfödare oså ja.
Ja, jag har tiden. (min mamma har ekonomin :D)

Till alla: Detta är verkligen inte något jag vill rusa in i. Och jag har skickat in info o så till www.gerbilclub.com för registrering av mina ökenråttor nu. Så jag får nog snart dom papprena i min brevlåda.

Så nu lämnar vi det, tack !

Senast ändrad av en moderator:

EDIT : Jag förstår att ni vill hjälpa till oså men nej tack. Jag bad inte om hjälp och om jag ngn gång skulle så ringer jag till en uppfödare av gerbiler. Men tack ändå.

Nu kan vi lämna det bakom oss... men denna tråden är nog förstörd ändå...

Hur kan du ha tiden? 13-åringar går såvitt jag vet i högstadiet, lycka till med att ha sån tid när du ska vara i skolan. Sen när det blir dags för 8:an dessutom så hujedamig, betygen har en förmåga att sluka en massa tid.

Djuraffärer är tyvärr väldigt sällan något man kan lita på, det fick även jag erfara en gång i tiden (i din ålder köpte jag marsvin, även där var det "utmärkta djur att ha ensamma" enligt de...). Men tja, jag har fått se hur fel det är och litar inte på djuraffärer längre utan använder sunt förnuft och frågar folk som kan den djurart jag frågar om. Och guess what, i din ålder ville jag också föda upp, fast marsvin ;) Och även jag skulle ha första bästa marsvin (=min zoohane ihop med en av grannens zoohonor). Som tur är så blev det inget av planerna, för det hade gått illa. Både hanen och honorna var väldigt småväxta, hanen var agressiv mot andra hanar, bet alla utom mig tills han blev ett år och slutade med det och honan var rätt skygg. Men i mina och grannens ögon var de såklart underbara så det är klart vi ville ha bebisar efter våra ögonstenar. Så tja, jag snackar egen erfarenhet på området, en del iaf :p

Senare, när jag var 17, så ville jag också föda upp, fast då tamråttor (vilket jag fortfarande vill, men inte gör). Jag tänkte då para min ena hane (som var uuunderbar i mina ögon - men egentligen var en småväxt zooråtta, blev inte ens 2 år gammal, agressiv mot alla andra hanar utom sin bror, och så var han roan också vilket är en teckning som dras med många problem, bland annat blodådror som helt plötsligt kan spricka så råttan dör). Honan jag ville använda var en kompis, även hon helt uuunderbar - men ack så småväxt, helt utan vetskap om hennes bakgrund, dessutom ensamråtta så vi hade ingen aning om hur hon fungerade i flock). Då gick det så långt som till att sätta ihop de, men det tog sig som tur var inte. Senare fick jag veta från kompisen att hon var rätt gammal - som tur var visste jag vid det laget att bäckenet stelnar när de är runt ett år så jag satte stopp för hela grejen.

Numera, äldre och klokare ;) så har jag lagt ner mina avelsplaner tillfälligt och läser det jag kommer över ang genetik, sjukdomar, etologi och... allt möjligt helt enkelt, samtidigt som jag får praktisk erfarenhet av att handskas med råttor av båda könen (vilket iofs har gett erfarenhet i att sköta ungar också iom att jag tyvärr fått två tjuvparningar på halsen) och får erfarenhet av deras beteende, hur man ser vilken råtta som är avelsduglig och inte avelsduglig, erfarenhet av olika sjukdomar, av att se hur de fungerar i flock, hur de samspelar med andra råttor, hur de går ihop med människor osv. Helt enkelt sånt man måste kunna vid all form av avel (eller eh, reptiler och fiskar vete sjutton, men du fattar nog vad jag menar). Så om några år när jag har mer erfarenhet ska jag ta upp mina planer igen, skaffa mentor och avla smått med hjälp av mentorn, för att senare satsa på en uppfödning godkänd av Svenska Råttsällskapet.

Trivs bra tillsammans... Du har väl inte satt ihop de? :eek: Det vore iiiinte bra... Bara att ta isär de och hoppas att det inte blir ungar nu direkt :crazy:

Och nej, jag tänker inte lämna det. Jag ser mig själv som djurvän och vill således göra det jag kan för att djur inte ska fara illa, låter jag bli så vore det som att typ "okej men gör det då" typ, och jag vill inte göra så. Jag vill att alla djur ska må bra, även dina djur och dina framtida bebisar. Men kör du igång en avel redan nu så är det som gjort för diverse fel som orsakar lidande för ungarna, och det är precis det jag vill försöka få dig att inte göra.

Om jag var du skulle jag inte ha alla tillsammans (om du har det) gerbiler är inte alltid så vänliga mot varandra, och jag kan tänka mig att det inte var föräldrarna som et ihjäl ungarna?

Tyvärr så var det hanen som gjorde det.. Men nu vet jag att han inte är att lita på så då kommer han att flyttas från honan när det börjar närma sig.

Min förra hane var så kolosalt snäll och var som en riktig förälder, han gjorde aldrig nåt mot ungarna. Men det går inte med Torsten inte..:mad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 023
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar