Okej, nu börjar 1000 dumma frågor...

L

LindaMidinette

:D

Vad är det för skillnad på en vindott och en silversvart?

Har även svårt att se skillnad på silverbrun och fux??

Det här skall då vara en fux=
fux.jpg

Och det här skall vara en silverbrun=
silvervinter.jpg
:confused:

Sv: Okej, nu börjar 1000 dumma frågor...

Vindott säger bara att det är silverfärg.
Movindott är silversvart och jarpvindott är silverbrun.
Skillnaden på en fux och silverbrun är t ex att den silverbruna har mörka ben till skillnad från fux som antingen har samma färg som resten av kroppen eller ljusare.

Det finns säkert fler skillnader men en sådan expert är jag inte.

Tack!

Jöses vilken djungel det här är.

En silversvart häst är vindótt helt enkelt. Móvindótt närmare bestämt. Så silverhästar=vindótthästar. Sen kan det ju heta olika, móvindótt betyder att den är just silversvart. Silverbrun är väl jarpvindótt tror jag. Så finns det ju fler varianter också.
Hoppas inte förklarade alltför virrigt:p!

Jag har inga problem med att se (i verkligheten) om en häst är fux eller silverbrun, men däremot har jag svårt att förklara skillnaden, så det får nån annan göra!

Edit: Blossi hann före!

Vindótt/ur betyder att hästen har grå (vindfärgad) man. Silversvart heter på isländska móvindott/ur.

Det kan vara svårt att skilja på en silverbrun och en mörkfux med grå man och svans men den silverbruna har vanligen en brunare nyans och mörkare ben.

Min kompis har en fux som har precis kritvit man och svans och en härlig mörkröd färg. Men inga mörka ben.

Okej okej. Börjar fatta lite nu :bow:

Är det svårt att få fram de här vindottarna? Eftersom de är dyrare (åtminstone i de annonser jag plöjer för tillfället). Kan man få vindottföl från en exempelvis svartbrun mamma?

Nästa fråga: vad är grisepass??

Det finns ganska många diskussioner om färg och avel på färg.
Sök i detta forum och i aveslforumet så kommer du att hitta en massa information.

Silveranlaget är dominant men det syns inte på hästar med röd basfärg t ex fux, isabell, rödblack.

Grisepass är långsam passgång utan sväv.

Mörkbrun mamma, silverbrun (jarpvindott pappa) gav mig silverbrun fölis i år
picture.aspx

Silverbruna pappan är brunare än en fux, har mörkt gråa ben, ål och ljusa hovar som är mörkrandiga på höjden. Han har även något mörkare drag i ansiktet samt är markant avvikande ljus inne i öronen
picture.aspx

Jämför med fux med flaxgen, dvs fux med ljus man och svans. Samma färg på hela kroppen, ibland ljusare ben, ingen ål.
picture.aspx

En fux med dolt silveranlag (syns inte) kan ge silverföl med partner som har svart basfärg.

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl inte direkt så att färgen är dyrare.
Utan snarare så att folk vet att andra betalar pengar för en silverfärgad häst och därmed blir priset högre.

Jag betalar hellre pengar för en flott bra häst än en häst med en flott färg.

Är mkt nöjd med min bruna avkomma som jag fick efter mitt bruna sto (Rödblack pappa).

Mörkbrun mamma, silverbrun (jarpvindott pappa) gav mig silverbrun fölis i år
picture.aspx

Silverbruna pappan är brunare än en fux, har mörkt gråa ben, ål och ljusa hovar som är mörkrandiga på höjden. Han har även något mörkare drag i ansiktet samt är markant avvikande ljus inne i öronen
picture.aspx

Jämför med fux med flaxgen, dvs fux med ljus man och svans. Samma färg på hela kroppen, ibland ljusare ben, ingen ål.
picture.aspx

En fux med dolt silveranlag (syns inte) kan ge silverföl med partner som har svart basfärg.

Tack för bra information med bilder och allt. På dessa ser man ju tydligt skillnaden.

Stoet jag skall titta på på fredag har lämnat 3 fina avkommor (jag kan inte systemen med blup osv än men min islandskompis säger att hon är fin att ta föl efter). Hon är mörkbrun. Jag är väldigt sugen på att ta en fölis efter henne om allt går väl. Läser som attan allt om islandshästar nu och läste då i avelsmålen att man skall tänka på att bevara mångfalden i färger likväl som andra egenskaper hos föräldradjuren när man avlar.

Jaja...jag bara spånar egentligen. Jag personligen tycker väldigt mycket om de mörkbruna men min kompis suckar lite grand och säger 'jooo...men de är så vanliga'. Så då kanske man skall sträva mot vindott/skäck/skimmel om man nu hittar någon passande hingst som kan ge detta.

GUD, vad jag svamlar. :eek:

Edit; underbart föl!!

Det här då...e. silversvart, u. silversvart = fuxsto...och hon bor hemma hos mig och är dräktig med silvermusblacka hingsten Jarl. Eller ljus vindott med mörk ål kan man också säga....djungel???

Det här då...e. silversvart, u. silversvart = fuxsto...och hon bor hemma hos mig och är dräktig med silvermusblacka hingsten Jarl. Eller ljus vindott med mörk ål kan man också säga....djungel???

Hur i hela fridens namn kan det bli fux av det?:eek: Nähäpp...jag får börja hobbyplugga genetik, det fattar jag ju. Känns som att det blir fuxar av allting nu för tiden.

Neeej, bruna islandshästar är ju så fint! Jag tycker snarare att snygga bruna islandshästar är ovanligt.

Ditt fuxsto kan ha inget, ett eller två silveranlag så det är troligt att du får en silverbebis (silversvart eller silvermusblack). Jag vet inte om det kan bli en fux.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 828
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp