Okej med bara korn??

Sv: Okej med bara korn??

Rolle skrev:
Inte för att det i det här fallet är så, men anser du att man som kunnig har rätt att ha arrogant och överlägsen ton,

Eftersom det inte var så i detta fallet, utan att det bara var gnäll så är det allergiframkallande.
Det är ganska så vanligt att det klagas på tonen så fort någon får veta att den gjort något riktigt dumt och det inte är tillräckligt inlindat i bomull.
Att ge en häst 6 kg korn/dag är ju riktigt dumt.
Tack och lov så var det ju inte så.

Och ja, jag tycker att kunniga får skärpa tonen ganska så kraftigt när okunniga ger tokdumma råd eller berättar om andra dumheter som de tycker att man kan göra.

Att hacka på de olika proffesionella som vi har här på forumet, veterinärer, hovslagare, läkare o.s.v. är så oerhört dumt, för det kan göra att de ledsnar på att försöka att ge råd till alla töntbollar som skriver här.
 
Sv: Okej med bara korn??

Okey, då uppfattar jag det som om att du tycker det är okey att utan anledning ha en taskig ton om man enligt dig är sakkunnig men inte om man är okunnig....undertecknad tycker fortfarande att forumet blir trevligare och mer entusiasmerande om både kunniga och okunniga har trevlig ton ;) Lägg märke till att min synpunkt inte gällde inlägget i den här tråden utan ett svar på din allergi :cool:
Det kan ju vara så att vi missförstår varandra också......men epitetet "Var Trevlig" gällande alla, kan ju aldrig vara fel på ett forum :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Okej med bara korn??

Min allergi kommer sig av att klagomål på tonen brukar komma när någon inte har några bättre argument att komma med.

Visst är det trevligt med en trevlig ton.
Men jag tyckte inte att tonen i detta fallet var något att klaga över.

Så min allergi kommer av att man tar till att klaga på tonen när man inte förstår eller inte förstår att man har fel.
Ofta så kommer den när någon med stor kunskap och lång utbildning försöker att förklara ren och skär fakta.
Då är det någon som inte tycker att den sak-kunnige skall tro att den vet bättre än Stina 14 år, och så kommer det där med tonen.
Som någon sorts reaktion på att man blivit överbevisad.
 
Sv: Okej med bara korn??

Så min allergi kommer av att man tar till att klaga på tonen när man inte förstår eller inte förstår att man har fel

Håller fullständigt med dig även om det hänt på Bukefalos att den klagande faktiskt har haft rätt. :eek: det är inte ofta iofs. men det händer.
Själv har jag respekt för vad de säger som har stor kunnighet inom olika områden. Men har de taskig attityd finns det ofta fler med kunskap man kan fråga :cool:
De "utan" kunskap som har taskig attityd är bättre att inte bry sig om eller vänligt påpeka det olämpliga i deras agerande på ett sånt sätt att de gärna återkommer på forumet med en trevligare attityd ;)

Rolle på Österlen, som önskar alla ett trevligt slut på helgen :D
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Okej med bara korn??

Inte_Ung skrev:
Att hacka på de olika proffesionella som vi har här på forumet, veterinärer, hovslagare, läkare o.s.v. är så oerhört dumt, för det kan göra att de ledsnar på att försöka att ge råd till alla töntbollar som skriver här.

Det kan väl inte sägas tydligare. Om man betraktar andra som töntbollar så har man stängt vägen till kommunikation. Med en överlägsen ton (att jag vet, men vet du?) så når man inte dem man vill nå. Alla värnar vi om hästarna. Det är väl därför vi överhuvudtaget svarar på frågor på detta forum. Vill vi då nå de hästägare som behöver få ny kunskap så gör vi bäst i att tala till dem som medmänniskor. Alla är vi okunniga från början och genom vägledning når vi kunskap.

Men den lärare som talar om för eleven att den är töntboll och idiot, den läraren slutar eleven att lyssna på, och därmed lider ju hästar av fortsatt okunskap. För att professionellt ägna sig åt att ge service åt hästar OCH hästägare så måste man respektera även människan. Annars skall man nog ägna sig åt annat än att vara veterinär, hovslagare osv. Jag brukar inte heller ägna mig åt att mobba veteriärer och hovslagare här på forumet. Kunskap skall respekteras, men för den skull skall man inte sluta tänka själv.

Allt detta om att även tycka om människan får man lära sig som SO lärare. Även om man på andra plan kanske kan vara lite mossig - jag menar mitt huvudämne är ju t.o.m. historia. ;)

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 185
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 350
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp