Okej med bara korn??

Sv: Okej med bara korn??

Det finns ungefär lika mycket energi i korn som i havre, till och med något mer i korn. Har hört att det inte är bra att ge enbart kornkross, men har å andra sidan har jag aldrig haft några problem med att ge det.

Vad jag däremot tror är att vissa hästar inte tål havre, och då har mängden ingen som helst betydelse (alltså en allergi). Även en väldigt liten giva av havre kan göra en del hästar knäppa. En av mina hästar blir hyperkänslig och nervös av havre. Hoppar då till vid minsta knäpp i skogen. Medan med enbart kornkross så fungerar hon tämligen normalt. Mina andra hästar får havre. Så bara själva energin i kornet och havren är densamma.

Så om din häst tål havre så kan du lika gärna ge det, din häst blir inte piggare av det. Jag föredrar en blandning av korn- och havrekross till de hästar som tål det.

Måste också hålla med om föregående talare att 6 kg är enorma mängder. Mina hästar får som mest 2 kg om dagen och det även när de är i distansträning. Bra grovfoder är det som ger gott hull. Grovfoder kan man gärna ge helt fri tillgång på, så 12 kg hösilage är inte så vansinnigt mycket. Korn och havre innehåller också på tok för höga värden av fosfor, vilken antagligen ger en helt felaktig kvot av kalcium/fosfor för din häst.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Okej med bara korn??

Jo, det var det som var hennes första fråga, om det är ok att ge enbart kornkross och inte havre. Lite mjukare i tonen Peter vore inte fel.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Okej med bara korn??

Vad är det med alla människor härinne...är det mobbing ala Peter som gäller eller vadå ?? Vad ligger felet undrar jag ? Att en del ger *raka* svar utan en massa onödigt intet sägande information runtomkring... :mad: Ibland verkar det här inne på Buke som att: det INTE går att svara på en fråga bara rakt upp och ned..nä, istället måste man skriva en hel roman bara för att folk ska ha något att läsa i sin trisstess...
 
Sv: Okej med bara korn??

Är det fel att påpeka att 6 kg korn faktiskt är farligt. Jag försöker inte vara elak men inte heller göra mig till, som jag ser det skrev jag rakt upp o ner vad som gällde.
Om du läser hela hennes första fråga så står det faktiskt 6 kg korn, om du inte vet vad det innebär så vet jag!!
PL
 
Sv: Okej med bara korn??

OM jag felfodrar min häst såpass som det nämns här i tråden hade jag varit evigt tacksam för att någon sa det till mig. All den stärkelsen som hästen får i sig kan ställa till en hel del. Med tanke på de "mogna" komentarer P_L fått som svar så är jag benägen att tro att "mjukare ton" inte fäster.
Tyvärr :crazy: .
 
Sv: Okej med bara korn??

Jovisst kan jag läsa frågan och har gjort det. Men har du läst vad jag skrev?

Jag har läst mycket du har skrivit här på forumet och anser att du har väldigt bra svar, som värnar om hästars väl och ve. Det enda jag vill säga är att ibland kan man behöva använda lite fler ord i skriven text än vad man skulle gjort om man sagt saken muntligt. Ens egna kroppsspråk finns inte där och kan stötta upp det man säger. Korthuggna svar blir därmed lätt tolkade som tjuriga. Fast du kanske är lika grinig i person som du ibland är på nätet. ;) Jag är inte är det minsta arg just nu. Fortsätt och skriv för guds skull, men antag inte för fort att vi alla är dumma i huvudet. :D

Hälsning Maja, som faktiskt kan vara road av att munhuggas (skrivhuggas) ibland.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Okej med bara korn??

Jag brukar skriva kortfattat o lägger ut texten lite mer om nån frågar.
Tycker inte at det skall behöva uppfattas som grinigt.
PL
 
Sv: Okej med bara korn??

Tycker det är helt oke att man skriver kortfattade, raka svar utan omskrivningar och lull lull. Hur läsaren sen tolkar är upp till henne /honom.

Bra att ha en vet. ( en som dessutom sätter sig in i ny forskning ) på nätet som man kan få snabba, vetenskapliga svar av tycker jag!
Good work Peter! :bow:
 
Sv: Okej med bara korn??

Stopek skrev:
Jo, det var det som var hennes första fråga, om det är ok att ge enbart kornkross och inte havre. Lite mjukare i tonen Peter vore inte fel.

Hälsning Maja

Men vad är det med alla?
Står ni och säger emot alla som kan något på det viset?

Och jag är allergisk mot när mindre kunniga människor börjar att kritisera de kunnigas ton.

Trådskaparen har en absolut horribel foderstat och fodrar helt utan att veta vilken näring som hästen får i sig.
Foderstaten är farlig och här kommer ni och snackar om ton.

Jag blir så trött.
 
Sv: Okej med bara korn??

peter_lundin skrev:
Jag brukar skriva kortfattat o lägger ut texten lite mer om nån frågar.
Tycker inte at det skall behöva uppfattas som grinigt.
PL
I så fall är jag också grinig. Ett inlägg på mer än 5 rader är jättelångt för mig (om jag skriver).
 
Sv: Okej med bara korn??

okey okey.. jag har ebtt om ursäkt till pl..mitt lilla utbrott berodded inte på hans svar. =/ och det var 6 L jag menade...tror att jag ska gå o dränka mig nu..
 
Sv: Okej med bara korn??

Inte roligt med folk som tror det värsta från början. Jag tolkade din fråga som om du undrade om det är ok med kornkross endast istället för blandat med havrekross. Men det kanske hade varit bättre om jag också hade halshuggit dig direkt. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Okej med bara korn??

Jag har inte trott det värsta utan bara påpekat att 6 kg korn är på tok för mkt. 6 liter ligger troligen inom vad man anser säkert men verkar mkt för en häst som inte rids regelbundet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Okej med bara korn??

Såg nu i profilen att du är SO-lärare.
Det avgör ju vem jag litar på i detta fallet.
 
Sv: Okej med bara korn??

Håller med Peter...
6kg korn / dag är mycket...
Maxgivan borde vara ca 300-350g/100kg häst och giva (med tanke på mängden stärkelse som det innehåller).
 
Sv: Okej med bara korn??

Och jag är allergisk mot när mindre kunniga människor börjar att kritisera de kunnigas ton.

Inte för att det i det här fallet är så, men anser du att man som kunnig har rätt att ha arrogant och överlägsen ton, det finns andra exempel på forumet från andra som anser sig kunnigare :cool: Menar bara att det är allergiframkallande även när det är tvärt om.

Rolle på Österlen, som anser att man kan ha en ödmjuk attityd oavsett kunskapsnivå ;)
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Okej med bara korn??

:bump: GOMORRON PÅ ER ALLIHOPA!!
JAJA,DE VA EN ROLIG SIDA ATT LÄSA,,HÄR GÄLLER DET ATT INTE VA ''MORRONTRÖTT''=)
JA VILL BARA SÄGA ATT MIN HÄST FÅR 2LITER KORN,LUSERN,BETFOR,HÖ,RIDS REGELBUNDET!!
ÄNDÅ TYCKER JAG 2LITER E MAX FÖR HONOM,,
HA EN BRA DAG ALLIHOPA :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 185
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 350
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp