Okej med bara korn??

D

Dondimpen

Min häst är mycket pigg för tillfället och får därför bara korn. Dels för att jag inte kan rida som vanligt i detta vädret och jag vill ju inte att han ska stå med en massa energi i kroppen utan att kunna göra av med den. Och dels för att när jag rider honom så är han jättepigg.. Visst, det är ju kul, framför allt i början, men nu har det lixom varit såhär i över 2 månader och jag saknar att kunna rida "ordentligt".. men åter till frågan.. är det ok att han bara får korn? ( och grovfoder såklart!) Har får 3 kg morgon och 3 kg kväll? Vill gärna hör era åsikter! :bow:
 
Sv: Okej med bara korn??

standardsvar: Ingen kan säga så mycket som ett pip om hur mycket korn din häst behöver om du inte har analys på höet.
 
Sv: Okej med bara korn??

Det beror ju på vilken sammansättning det ger ihop?

Men rent generellt så är det inga problem med att bara ge korn och ingen havre.... Det är balansen av allt foder som är viktig.
 
Sv: Okej med bara korn??

måste bara tillägga att tycker inte ni att det är många som är "uppkäftiga" här..nu mernar jag inte ni då alltså..men har läst runt lite och det är ju helt sjukt så många som tjaffsar..snacka om att hästmänniskor alltid tror att de vet bäst själva...men tyvärr är man väl likadan =)
 
Sv: Okej med bara korn??

ha ha, jovisst är det så, men det är ju en viss charm i det hela, och i många fall är diskussionerna väldigt intressanta, och ibland lärorika ;)
 
Sv: Okej med bara korn??

6 kg korn per dag är helt klart över gränsen för vad som är säkert, överhuvutaget är det bara hästar i stenhård tävlingsträning som kan tänkas behöva så mkt spannmål.
PL
 
Sv: Okej med bara korn??

var rekomenderar du att jag ska göra då? okej okej..jag vet att det nästan är helt omöjligt att snacka foder när vi inte har en analys..men min inackoderare har tydligen inte tänkt på de i år.. =/ han har lätt för att tappa i vikt också tyvärr...har får redan 12 kg höslige om dagen.. är det ok eller?
 
Sv: Okej med bara korn??

12 kg hösilage säger ingeting om man inte vet dels storleken på hästen dels ts.
Anledningen till att man inte kan ge för stora givor korn är att det mesta av stärkelsen inte tas upp i tunntarmen utan fortsätter ner till grovtarmen som inte klarar av för mkt stärkelse. Som hästägare kan man faktiskt ta analys på egen bekostnad om det är problem.
PL
 
Sv: Okej med bara korn??

okej..ännu en herre som är nosy.. =) asså ursäkt mig men jag är inget foderproffs och frågar bara om lite råd.. är det okej eller? om inte behöver du inte bry dig om att svara! =) men i allfall...( försök hålla dig lugn ) han är 1.67....fast..när jag tänker efter, vill jag inte ha din hjälp längre
 
Sv: Okej med bara korn??

by the way..här är inget problem..ställde bara en fråga
 
Sv: Okej med bara korn??

Fattar inget, var helt lugn, försöker bara hjälpa till. Vill du inte ha hjälp så fråga inte, ffa kom inte med spydigheter när hjälpen inte passar.
PL
 
Sv: Okej med bara korn??

Nosy?! Han sa ju bara som det är.... Snacka om att tända på alla 4....
 
Sv: Okej med bara korn??

Måste bara komma in en snabbis och stötta upp Peter. Herre gud, du ber om hjälp och när du får det så känner du dig påhoppad. Jag tycker du fick riktigt bra råd som du borde ta till dig.

Svaret på varför din häst är så pigg beror med största säkerhet på den enorma mängden korn du ger. Min häst skulle bli rena rama bomben på den mängden :crazy:
 
Sv: Okej med bara korn??

:bow:
Jag kunde ju svarat: Är man så okunnig att man ger 6 kg korn till en häst som inte ens går regelbundet o sen inte är villig att lyssna på de som kan så skall man tamejfan inte ha nån häst. :devil:
PL
 
Sv: Okej med bara korn??

Omg... håller med föregående talare, 6kg låter galet mycket!!
Är det inte vettigare å ge lucern eller dyl om man nu har en häst som magrar ur?!?!
 
Sv: Okej med bara korn??

Förutsätter att du vill höra mina åsikter!?

Öka grovfodergivan och minska kraftfodergivan.

Är du säker på att det är 6 kg korn du ger och inte 6 liter??
 
Sv: Okej med bara korn??

herregud .. om du inte tål att höra sanningen så strunta i att fråga då! vart i peters inlägg var det "nosy"??
o håller med peter om att man som hästägare har ett ansvar o se vad man proppar i sin häst, att inte inackorderaren har gjort analys är en dålig ursäkt att du själv inte tagit saken i egna händer o gjort en analys.

så om han är så pigg, så följ de tips du fått från alla andra (inkl. peter_lundin) dra ned på kraftfodret o ge mera grovfoder, alt. byt ut kornet mot lucern om han är svår att hålla i hull!

o tänkt själv på vad du skriver i fortsättningen! *mutter mutter*
 
Sv: Okej med bara korn??

detta är fan pinsamt asså.. oh my god..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 185
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 350
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp