Okej, halshugg mig!

Jag har stött på den situationen en gång, men jag tyckte att han hanterade situationen riktigt bra. Förklarade att han kommer från en bakgrund där man inte tar kvinnor i hand inte för att kvinnor inte förtjänar att tas i hand, utan han vill inte röra en kvinna som han inte bör ta i. Alltså situationen vändes från att kvinnan inte var värd till att han inte var värd att ta i mig eller hade tillåtelse. Vi hälsade på varandra genom att lägga handen på hjärtat och "buga" lite framåt istället.
Det för mig ingav respekt för honom. Han sa allt med ett vänligt leende och förklarade pedagogiskt. Han ville ju fortfarande hälsa på mig och prata, men inte röra vid mig vilket jag känner är helt okej!

@kryddelydd Jag vet inte om jag missat något men hur gick det hela till? Kan du med säkerhet säga att det beror på att du är just kvinna? Var ni flera som skulle hälsa på samma person varav de som var män fick ta i hand medan du "nekades"? Eller var det bara du och den här mannen? För om det bara var ni två går det ju knappast att säga att den uteblivna handskakningen berodde på att du var kvinna... Det kan ha varit så men den slutsatsen går ju inte riktigt att ta anser jag.

Jag kom in, sträckte fram handen och presenterade mig och hälsade.
Det fanns en tredje person i rummet.
Mannen drog bak handen, skakade på huvudet och sade att han inte tar kvinnor i hand.

Är det intressant vem som är mest inskränkt? Varför då?

Därför att här krockar två fördomsvärldar.
Fördom ett: möjligen jag som har fördomar? Eller åtminstone hamnade i en situation som kändes märklig där jag behandlades på ett visst sätt pga mitt kön. Och att jag utgår från ´(och även om jag inte har frågat vederbörande så kan vi nog vara rätt säkra på att det handlar om religiöst uttolkad tradition) att det handlar om religion.

Ena individens uppfattning om hur man ska bete sig, av religiösa/kulturella skäl, krockar med andra individens uppfattning om hur man ska bete sig ur jämställdhetssynpunkt.

Det är en inte helt ointressant problematik, tycker jag.

Jag har stött på den situationen en gång, men jag tyckte att han hanterade situationen riktigt bra. Förklarade att han kommer från en bakgrund där man inte tar kvinnor i hand inte för att kvinnor inte förtjänar att tas i hand, utan han vill inte röra en kvinna som han inte bör ta i. Alltså situationen vändes från att kvinnan inte var värd till att han inte var värd att ta i mig eller hade tillåtelse. Vi hälsade på varandra genom att lägga handen på hjärtat och "buga" lite framåt istället.
Det för mig ingav respekt för honom. Han sa allt med ett vänligt leende och förklarade pedagogiskt. Han ville ju fortfarande hälsa på mig och prata, men inte röra vid mig vilket jag känner är helt okej!

Ja, det var prydligt maskerat.

Men man kan - faktiskt - fundera på vad som gör att det är artigast att välja att särbehandla kvinnor.

Jag tycker inte att den fysiska handlingen i sig är särskilt märkvärdig. Man hälsar olika i olika kulturer och ibland sker missar, ingen big deal. Man löser det utan oftast utan att höja på ögonbrynen.

Men, det jag tycker är otroligt viktigt är vad man hade för motiv bakom sin handling.

Därför att här krockar två fördomsvärldar.
Fördom ett: möjligen jag som har fördomar? Eller åtminstone hamnade i en situation som kändes märklig där jag behandlades på ett visst sätt pga mitt kön. Och att jag utgår från ´(och även om jag inte har frågat vederbörande så kan vi nog vara rätt säkra på att det handlar om religiöst uttolkad tradition) att det handlar om religion.

Ena individens uppfattning om hur man ska bete sig, av religiösa/kulturella skäl, krockar med andra individens uppfattning om hur man ska bete sig ur jämställdhetssynpunkt.

Det är en inte helt ointressant problematik, tycker jag.
Hur hanterar du andra situationer där du behandlas ojämställt av för dig främmande personer?

Hur hanterar du andra situationer där du behandlas ojämställt av för dig främmande personer?

Ungefär som i den här situationen. Det vill säga, gör ingen affär av det där och då.
Förutom vid ett tillfälle där jag blev kallad för "lilla gumman" när jag skulle handla på en byggvaruaffär.
Då upplyste jag vederbörande om att jag inte var någon "lilla gumman" och att jag skulle välja att handla i en annan affär. Och gick därifrån.

Fast det har faktiskt mer att göra med att de inte "ska" ha kroppskontakt med motsatta könet om det inte är en partner/nära familj, då det anses respektlöst än att kvinnor inte är "värda" att ta i hand.

Du ser inte krocken?
Eller menar du att det är OK att vi ska införa olika hälsningssätt gällande män och kvinnor här?
Eller att vi ska överge det "vanliga" sättet att hälsa formellt det vill säga ta i hand, till förmån för hand över hjärta och buga?
Eller kanske buga respektive niga, som förr i tiden?

Eller menar du att det är OK att vi ska införa olika hälsningssätt gällande män och kvinnor här?
Varför skulle nånting "införas här"? Vissa människor gör si, vissa människor gör så. Att inte ta kvinnor i hand är inget som kommer bli standard i den så kallade "svenska kulturen". Är det sådant du är orolig för?

Eller att vi ska överge det "vanliga" sättet att hälsa formellt det vill säga ta i hand, till förmån för hand över hjärta och buga?
Jatack gärna :D

Jag kan väl tycka att i Sverige bör man ta i hand som hälsning, eftersom det är så vi gör. Alternativt att parten som inte vill hälsa i hand (eller krama, eller kindpussa) förekommer den andra med en annan form av hälsning som känns bekväm för personen i fråga - typ en nick och handen på hjärtat.
Precis som att jag snabbt sträcker fram handen till hälsning om det är någon jag inte vill kindpussas med i Frankrike.

Varför skulle nånting "införas här"? Vissa människor gör si, vissa människor gör så. Att inte ta kvinnor i hand är inget som kommer bli standard i den så kallade "svenska kulturen". Är det sådant du är orolig för?

Jag ser det som något oroväckande att vi, för att - vilket i sig är lovvärt - få våra invandrare att känna sig välkomna och hemma, och för att visa hänsyn gentemot människor med annan kulturell bakgrund än vi, accepterar köns-segregerande åtgärder och särbehandling pga kön i vissa situationer, ja.

Jag är bekymrad när vi normaliserar att vissa grupper "får" särbehandla på grund av kön.

Du ser inte krocken?

Jag har träffat väldigt många muslimska män och majoriteten av dem har inga som helst problem med att ta i hand, att någon enstaka inte vill göra det ser inte jag som någon katastrof. Faktiskt.

Lite höna av en fjäder imho.

Jag vägrar kindpussar med främmande människor också. Urk liksom :wtf:
Helt oavsett hur mycket det är någon annans kultur så tänker jag inte tvinga mig till något sådant, bara för att vissa ser min vägran att kindpussas som ett problem och en krock med något.

Jag kom in, sträckte fram handen och presenterade mig och hälsade.
Det fanns en tredje person i rummet.
Mannen drog bak handen, skakade på huvudet och sade att han inte tar kvinnor i hand.

Usch vad otrevligt, jag hade skällt ut mannen utav noter och gett honom en rejäl tuktning i hur man beter sig i Sverige! :rage:

Jag har träffat väldigt många muslimska män och majoriteten av dem har inga som helst problem med att ta i hand, att någon enstaka inte vill göra det ser inte jag som någon katastrof. Faktiskt.

Lite höna av en fjäder imho.

Jag vägrar kindpussar med främmande människor också. Urk liksom :wtf:
Helt oavsett hur mycket det är någon annans kultur så tänker jag inte tvinga mig till något sådant, bara för att vissa ser min vägran att kindpussas som ett problem och en krock med något.

Så när du är i Frankrike (exempelvis) så väljer du att vara oartig, väl medveten om att det är det du är.

Så när du är i Frankrike (exempelvis) så väljer du att vara oartig, väl medveten om att det är det du är.

Ja, men tillhörande förklaring om varför.

Varför ska jag göra något jag tycker är obehagligt bara för att blidka andra?
Skulle personligen aldrig någonsin vara så sjukt respektlös mot någon att jag kräver att de ska göra något som går helt emot deras natur enkomt i syfte att blidka mig. Sånt är ju sjukt.

Usch vad otrevligt, jag hade skällt ut mannen utav noter och gett honom en rejäl tuktning i hur man beter sig i Sverige! :rage:

Det där tycker jag bara är tramsigt och överdrivet av dig.
Självklart skäller man inte ut folk på det sätt du föreslår.

Och jag borde i och för sig ha insett att tonfall i den här tråden skulle ha potential att bli lite otrevliga, både från dem som uttrycker sig så hårt som du gör, och från dem som tycker att det är fel att över huvud taget reagera på situationen.

Den i mina ögon viktiga frågan, något annorlunda formulerad, handlar väl om jämställdhetsfrågan eller kulturtraditionsfrågan, och individens rätt att slippa särbehandling, och vilken av de två särbehandlingsgrunderna som eventuellt är mest acceptabel.

Svaren verkar luta åt att det är mest acceptabelt att bli särbehandlad pga kön.

Ja, men tillhörande förklaring om varför.

Varför ska jag göra något jag tycker är obehagligt bara för att blidka andra?
Skulle personligen aldrig någonsin vara så sjukt respektlös mot någon att jag kräver att de ska göra något som går helt emot deras natur enkomt i syfte att blidka mig. Sånt är ju sjukt.

Möjligen handlar det om att du vet om att du är oartig, och väljer att vara det.
Medan det är mer osäkert om individen jag träffade, valde att vara oartig på ett medvetet sätt. Och i så fall, vilka signaler det sänder...

Din oartighet är väl (gissningsvis) lika oavsett kön på motparten?

Hade tillåtelse från vem? Om jag mötte en man som inte ville ta mig i hand för att han ansåg sig sakna tillåtelse från min man hade jag blivit väldigt irriterad och påpekat att jag är min egen person och fullt kapabel att godkänna handskakningar själv. Eller om han saknade tillåtelse från sin fru hade jag undrat vilken typ av förhållande de har alternativt vilket typ av handslag han trodde att det handlade om. Om han saknar tillåtelse från sin gud så är det en märklig gud som anser att kvinnor och män inte kan delta i det offentliga rummet tillsammans.

Berättade han vems tillåtelse det var han ansåg sig sakna?

Personligen tycker jag att handskakningsritualen kan försvinna helt. Speciellt i förkylningstider... Det jag ogillar är att bli annorlunda behandlad för att jag är kvinna.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 193
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka