Okej, halshugg mig!

I våras var det en riktig kulturkrock på jobbet.

Kom en lastbilschaufför (vet inte vilket land, han pratade inte svenska eller engelska) med material, en lossare kommer i sin truck och mannen stället sig i vägen och hon i trucken får inte lossa utan mannen ställer sig och pekar på några av vår manliga personal med andra arbetsuppgifter.

Efter velande med olika chefer fick hon äntligen lossa bilen och åkerit får inte köra hit mer.

Gjorde vi rätt eller skulle företaget anpassa sig till chaufförens att få en manlig lossare?
Själv tycker jag det var helt rätt som företaget gjorde.

Kom en lastbilschaufför (vet inte vilket land, han pratade inte svenska eller engelska) med material, en lossare kommer i sin truck och mannen stället sig i vägen och hon i trucken får inte lossa utan mannen ställer sig och pekar på några av vår manliga personal med andra arbetsuppgifter.

Efter velande med olika chefer fick hon äntligen lossa bilen och åkerit får inte köra hit mer.

Gjorde vi rätt eller skulle företaget anpassa sig till chaufförens att få en manlig lossare?

Jag tycker ni gjorde rätt. Hade jag varit tjejen hade jag vägrat lossa skiten, för jag hade blivit sur :p

men jag tycker det är oförskämt...
När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...

Tycker att det är fruktansvärt oförskämt och tyder på bristande intelligens.

Är man i Sverige uppför man som sig bör, annars kan man stanna i sitt land med sina seder som ligger 1000 år bakom oss.

Jag tycker det är onödigt att kalla det oförskämt. Varför inte bara acceptera att ni kommer från olika bakgrunder och har olika vanor, åsikter, erfarenheter och preferenser? Det är ju ingenting som någon av er kan hjälpa.

En av mina bästa vänner hatar att kramas, men jag skulle aldrig få för mig att kalla henne oförskämd för att hon undviker att krama mig när vi träffas. Lika lite skulle hon kalla mig oförskämd för att jag ibland försöker (p.g.a vana och glömska), hoppas jag i alla fall.

Och alltså, vad är det som är så viktigt med ett handslag? Jag fattar verkligen inte grejen! Jag skulle gärna låta bli att skaka hand med folk om jag kunde, eftersom att jag tycker att det är ett lätt olustigt sätt att hälsa på.

Jag har inga problem att förstå att det finns kulturella skillnader i hur folk hälsar på varandra. Vissa tar i hand, ngn kramas, någon annan tycker att kindpuss är helt normalt.
Om man i någon kultur inte vill ta i hand, fine men PROBLEMET uppstår för min del när ngn inte vill ta i hand endast för det faktum att jag är kvinna.
Det är en enorm skillnad där tycker jag.

Hur kan du göra en bedömning av hans intelligens baserat på att han inte ville ta i hand och vilket land är det som du syftar på?

Jag antog att det var ett muslimskt land och dom brukar ha seder som vi här i Europa kommit förbi sen århundraden.

För att normalintelligenta människor behandlar inte kvinnor och män olika, framförallt inte när man är i Sverige.

När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...
Det hör till grundläggande uppfostran att klara av att hälsa på ett brukligt sätt. Klarar personen av att ta i hand med män så ska denne även kunna skaka hand med kvinnor.

Det funkar inte att dra det kortet när det är kvinnor du diskuterar med. Sunkiga åsikter är sunkiga åsikter även om du är kvinna, du har inte frikort att säga vad som helst och sen skylla på ditt kön när du inte får det.
Ja precis, för jag tycker själv att jag är mindre värd än en man :grin:

Det ÄR sunkigt att titta ner på kvinnor oavsett om du är muslim, kristen eller ateist.

Jag är uppfostrad att respektera seder i andra länder. Jag respekterar människorna genom att respektera deras seder. Det kan bli fruktansvärt fel i vissa fall om vi som besökare INTE visar vederbörlig respekt.

Jag förväntar mig samma på hemmaplan.

@kryddelydd Jag vet inte om jag missat något men hur gick det hela till? Kan du med säkerhet säga att det beror på att du är just kvinna? Var ni flera som skulle hälsa på samma person varav de som var män fick ta i hand medan du "nekades"? Eller var det bara du och den här mannen? För om det bara var ni två går det ju knappast att säga att den uteblivna handskakningen berodde på att du var kvinna... Det kan ha varit så men den slutsatsen går ju inte riktigt att ta anser jag.

Jag antog att det var ett muslimskt land och dom brukar ha seder som vi här i Europa kommit förbi sen århundraden.

För att normalintelligenta människor behandlar inte kvinnor och män olika, framförallt inte när man är i Sverige.

Men inte ens TS vet ju om mannen var muslim eller ej?

Jeesuz, de rasistiska fördomarna i den här tråden är fan ett större problem än ett uteblivet handslag.

Jag bor och jobbade i ett område med många muslimska män. De få som inte velat ta i hand har mycket artigt nickat med handen på sitt hjärta istället.
Då är det nästan värre med de kvinnor som inte är vana och därför tar "döda fisken handgrepp" till helt nya nivåer. Ibland har jag roat mig med att fundera på vad som kommer hända den dag två sådana "döda fisken" "måste" skaka hand med varandra ....

Jag är säkert inskränkt.

Jag tycker man ska få välja själv när man vill ha kroppskontakt.

Jag tycker fortfarande det är lite jobbigt att bli så nära, mitt space liksom, men jag tar seden dit jag kommer :)
Men gud vad obehagligt! Varför köra över sig själv så? :(

Jag mår asdåligt av att ta i hand eller kramas. Pussas sådär är helt och fullkomligt otänkbart.
Så jag gör helt enkelt inte det. Mitt välmående går före alla idiotiska "seder".

Men det tyder visst på "bristande intelligens" :D

Angående grundfrågan så är det inget jag reagerar på. Jag går inte ner på personnivå när jag kritiserar tro och synen på kvinnor i olika länder. Det är ett mer utbrett problem än att Mr. X inte vill ta i hand för att han inte känner sig bekväm med det. Varför han inte gör det kan ju vara allt ifrån "grupptryck" (där han annars råkar illa ut) till verklig grundlig tro på någonting till att han tycker illa om kvinnor. Jag tänker inte förutsätta det sistnämnda.

:eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 193
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 654
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka