Men det har jag ju redan svarat på? Vad är det du vill att jag ska förtydliga eller som du finner obegripligt?Med det vill du ha sagt vad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det har jag ju redan svarat på? Vad är det du vill att jag ska förtydliga eller som du finner obegripligt?Med det vill du ha sagt vad?
Det är andra som gjort samma antagande som du gör, att det skett via jobbet, @kryddelydd själv har aldrig skrivit något om omständigheterna så den biten kan du skippa.Sant. Var jag som läste någonstans att det var på jobbet. I så fall är det synnerligen oprofessionellt , kan ju ha varit min man som faktiskt var på vårdcentralen i veckan (huruvida han hade en kvinnlig eller manlig läkare vet jag dock inte). Men jag kan mycket väl ha missuppfattat. Dock är det väl inte första gången ts uttrycker sig knepigt om andra kulturer. Då är det skrämmande att ha ett jobb där man möter dessa dagligen. Det är dock min personliga åsikt, och den ändrar jag inte.
Jag skrev ok - att jag kunde missuppfattat, eller hur? Dock kan jag tycka att är man läkare, men även andra yrken som har med utsatta människor att göra kanske man ska ha vett nog att hålla klaff - även om privatperson. Hade jag uttryckt mig som ts i många av dessa trådar hade jag fått sparken om någon kommit på vem jag är och sänt det till min arbetsgivare. Med all rätt.Det är andra som gjort samma antagande som du gör, att det skett via jobbet, @kryddelydd själv har aldrig skrivit något om omständigheterna så den biten kan du skippa.
Jag tycker att man som privatperson får skriva vad man vill så länge det inte rör jobbet, TS är inte här som representant för sitt yrke och inte du heller.Jag skrev ok - att jag kunde missuppfattat, eller hur? Dock kan jag tycka att är man läkare, men även andra yrken som har med utsatta människor att göra kanske man ska ha vett nog att hålla klaff - även om privatperson. Hade jag uttryckt mig som ts i många av dessa trådar hade jag fått sparken om någon kommit på vem jag är och sänt det till min arbetsgivare. Med all rätt.
Och jag är inte överrens med dig - skulle tippa på att många arbetsgivare inte är det heller. Förra året fick till exempel en av barnens förskolelärare gå på grund av att hon delat rasistiska sidor på nätet, hon ska ju då alltså möta barn, som till och med kan vara djupt tramumatiserade, i sitt jobb. De värderingarna går helt enkelt inte ihop med ett sådant yrke. Simple as that.Jag tycker att man som privatperson får skriva vad man vill så länge det inte rör jobbet, TS är inte här som representant för sitt yrke och inte du heller.
Nu vet du inte det så istället för att sitta och fabulera och hetsa upp dig kanske du ska följa ditt eget råd och hålla klaffen när du sitter om skriver om en användare på lösa grunder. Anmäl inläggen om du tycker de är olämpliga istället.Och jag är inte överrens med dig - skulle tippa på att många arbetsgivare inte är det heller. Förra året fick till exempel en av barnens förskolelärare gå på grund av att hon delat rasistiska sidor på nätet, hon ska ju då alltså möta barn, som till och med kan vara djupt tramumatiserade, i sitt jobb. De värderingarna går helt enkelt inte ihop med ett sådant yrke. Simple as that.
(Och ja - hon blev anmäld till arbetsgivaren av en förälder som hade henne på fb och även kunde visa trådar på ett liknande forum under anonymitet, jag skulle ärligt talat inte ha problem heller med att anmäla en användare som jag vet möter utsatta människor om denna i tråd efter tråd uttrycker värderingar som inte fungerar ihop med yrket till dennes arbetsgivare).
Jag vet att ts jobbar inom vården - jag vet hur hon uttrycker sig i tråd efter tråd, inte just i den här tråden. Eller hur? Och nej, de värderingarna är inte förenliga med ett yrke där man träffar på utsatta människor. Sådana värderingar får ALDRIG bli normen i ett svenskt samhälle och man bör nog fundera över hur man uttrycker sig om man jobbar med människor. Som sagt - man ska vara oerhört försiktig med vad man delar och skriver i olika forum oavsett vilket, det är fler än en människa som fått gå efter vad de skrivit på till exempel facebook. Det kan ju inte komma som en nyhet för dig heller.Nu vet du inte det så istället för att sitta och fabulera och hetsa upp dig kanske du ska följa ditt eget råd och hålla klaffen när du sitter om skriver om en användare på lösa grunder. Anmäl inläggen om du tycker de är olämpliga istället.
För min del är det slutdiskuterat med dig, störs du av det kan du gå tillbaka i tråden och anmäla mig.
Men det är ju inte det vi disskuterar här? Utan problemet uppkommer då någon inte vill ta den andra i hand pga att det är fel kön, hudfärg eller något annat. Man skakar hand med andra men utesluter den personen.Så när man inte tar i hand för att undvika spridning av smitta så är man oförskämd? Jag kanske inte vill riskera att få en förkylning t.ex
Och jag är inte överrens med dig - skulle tippa på att många arbetsgivare inte är det heller. Förra året fick till exempel en av barnens förskolelärare gå på grund av att hon delat rasistiska sidor på nätet, hon ska ju då alltså möta barn, som till och med kan vara djupt tramumatiserade, i sitt jobb. De värderingarna går helt enkelt inte ihop med ett sådant yrke. Simple as that.
(Och ja - hon blev anmäld till arbetsgivaren av en förälder som hade henne på fb och även kunde visa trådar på ett liknande forum under anonymitet, jag skulle ärligt talat inte ha problem heller med att anmäla en användare som jag vet möter utsatta människor om denna i tråd efter tråd uttrycker värderingar som inte fungerar ihop med yrket till dennes arbetsgivare).
Tja, jag är inte ens kluven till det. Jag tycker inte de värderingarna går ihop med jobb med människor som är utsatta helt enkelt. Ingen kan ju ta ifrån mig att vara rasist och ha de åsikterna, men då får jag nog, om jag har ett sådant yrke, verkligen fundera över hur jag uttrycker mig (och om jag ändå känner att jag måste uttrycka mig om det ta konsekvenserna - till exempel avsked - som den förskolefröken fick göra i vår kommun förra året). Eftersom jag själv är väldigt förknippat med mitt jobb på kommunal nivå till exempel och med de studier jag går på - skulle jag själv aldrig kunna gå ut och uttrycka mig hur som helst om varken kommun eller andra kulturer, det hade lett till avsked hur professionell jag än hade varit i mitt yrkesutövande. Jag är för förknippad med det yrke jag har helt enkelt - och då är jag bara tjänsteman, men jag möter ändå de människor i realiteten och de kommer till mig för att få hjälp och stöd på olika sätt.Det där är vanskligt med dock. Det som är avgörande är hur personen är i sin yrkesroll. Jag kan t ex uttrycka mig anti invandring på min fritid, utan att min arbetsgivare kan göra ett dugg åt det. Så länge jag dels är noga med att det är jag som privatperson som anser ditt eller datt OCH jag inte låter min privata åsikt påverka mig som tjänsteman så är det okej.
Dvs du kan uttrycka dig främlingsfientligt privat men jobba på Migrationsverket så länge du inte låter din privata åsikt påverka ditt yrkesjag.
Jag är sjukt kluven till det där då jag anser det är helt omöjligt att det privata inte ska kleta av sig och påverka på jobbet.
Tja, jag är inte ens kluven till det. Jag tycker inte de värderingarna går ihop med jobb med människor som är utsatta helt enkelt. Ingen kan ju ta ifrån mig att vara rasist och ha de åsikterna, men då får jag nog, om jag har ett sådant yrke, verkligen fundera över hur jag uttrycker mig (och om jag ändå känner att jag måste uttrycka mig om det ta konsekvenserna - till exempel avsked - som den förskolefröken fick göra i vår kommun förra året). Eftersom jag själv är väldigt förknippat med mitt jobb på kommunal nivå till exempel och med de studier jag går på - skulle jag själv aldrig kunna gå ut och uttrycka mig hur som helst om varken kommun eller andra kulturer, det hade lett till avsked hur professionell jag än hade varit i mitt yrkesutövande. Jag är för förknippad med det yrke jag har helt enkelt - och då är jag bara tjänsteman, men jag möter ändå de människor i realiteten och de kommer till mig för att få hjälp och stöd på olika sätt.
Jag vet att ts jobbar inom vården - jag vet hur hon uttrycker sig i tråd efter tråd, inte just i den här tråden. Eller hur? Och nej, de värderingarna är inte förenliga med ett yrke där man träffar på utsatta människor. Sådana värderingar får ALDRIG bli normen i ett svenskt samhälle och man bör nog fundera över hur man uttrycker sig om man jobbar med människor. Som sagt - man ska vara oerhört försiktig med vad man delar och skriver i olika forum oavsett vilket, det är fler än en människa som fått gå efter vad de skrivit på till exempel facebook. Det kan ju inte komma som en nyhet för dig heller.
.
Nä det förstår inte jag heller, eftersom det räcker på kommunal nivå. Frågan är dock om det stämmer, vet åtminstone en handläggare som fått gå av liknande skäl på mig, är dock rykten så jag kan varken bekräfta eller dementera. Inom vården vet jag dock flera som pratar skit om andra kulturer och då blivit omplacerade om än inte sparkade. Har dock varit inom hemtjänst och på den arbetsplatsen gnälls det på allt. Så det kan säkert finnas annat bakom också. Förskoleläraren vet jag fick gå just pga att hennes värderingar inte gick att förena med jobbet.Du missförstod. Jag är kluven till att t ex Migrationsverket INTE kan kicka en medarbetare för att denna uttrycker sig invandrarfientligt privat. Det krävs mer - det krävs att det påverkar arbetet eller skadar förtroendet för myndigheten.
Jag själv anser inte det är förenligt - men det är det så länge det balanseras. En balansering jag anser är omöjlig.
Men om jag får hål i huvudet och börjar skriva rasistiskt på Buke räcker det alltså inte för att jag ska få sparken. (Gränser finns såklart men om man håller sig till hur det ibland låter på Buke, och inte flashbackavarter etc)
Nä det förstår inte jag heller, eftersom det räcker på kommunal nivå. Frågan är dock om det stämmer, vet åtminstone en handläggare som fått gå av liknande skäl på mig, är dock rykten så jag kan varken bekräfta eller dementera. Inom vården vet jag dock flera som pratar skit om andra kulturer och då blivit omplacerade om än inte sparkade. Har dock varit inom hemtjänst och på den arbetsplatsen gnälls det på allt. Så det kan säkert finnas annat bakom också. Förskoleläraren vet jag fick gå just pga att hennes värderingar inte gick att förena med jobbet.
Och det är ju inget nytt, finns ju några exempel där folk delat det ena och det andra och faktiskt fått gå. Man bör vara försiktig med vad man delar.
Nu var det väl iofs mer än denna tråd jag syftat på där stinkande värderingar slår igenom helt och hållet. I övrigt håller jag med. Och anser också att det blir arbetsgivarens sak att ta ställning till om hen skulle få vetskap om vad som delas här och där. Nu pratar jag inte specifikt om ts. Finns många som nog borde vara smartare med vad de delar, kommenterar etc på öppna forum. Kanske FB specifikt.Det togs upp på regionala utbildningen. Var med som caseövning med. Så tyvärr stämmer det. Sen som sagt det finns ju en gräns givetvis. Men t ex att uttrycka sig som kryddelydd (det jag sett, kan ha missat), det skulle inte räcka så länge arbetet sköttes sakligt, objektivt osv.
Däremot om man skrev saker som "kan ingen skicka hem parasiterna" eller "alla XX borde bombas" osv så är man på fel sida och lär ha mycket svårt försvara att det inte påverkar arbetet.
Så VAD man säger (delar/gillar/etc) är ju avgörande. Men att säga att man anser det kränkande om en person från annan kultur inte tar i hand t ex - det räcker inte.
Det tror jag säkert och om man inte kan låta en manlig läkare undersöka en så får man se till att gå till en kvinnlig, annars verkar det ju om inte annat otroligt slösaktigt med både tid och resurser som kunde komma andra till godo.Vänd på det hela. Om det var en kvinna som vägrade att ta en manlig läkare i hand skulle det bli samma upprördhet?
Det kan ju du tycka, ja. Så är ju dock inte fallet överallt. Det går inte att negligera att människor fått gå pga hur de talat privat för att de värderingarna blivit kopplade till deras yrkesperson. Här kan vi ta som exempel ett antal politiker, men också vanliga människor med vanliga yrken, ex förskolepedagog, lärare och vårdpersonal. Man ska tänka sig för - och vara beredd att ta ev konsekvenser.Så länge ingen som privatperson skriver något i strid med gällande lag och @Gunnars forumregler ser jag inte hur det angår arbetsgivaren. Efter arbetstid representerar jag mig själv och ingen annan men jag skulle inte ha några problem med att mina chefer eller HR läser vad jag skriver offentligt på nätet.
Jag vet med säkerhet religionen på några av mina medarbetare men så länge de sköter sig på arbetstid så skiter jag fullkomligt i vad de lagligen sysslar med privat, vad de tror på, vilken hudfärg de har eller var de kommer från.
Kl
Sedan kan jag tycka att det känns mycket obehagligt med en läkare som i sitt yrke, där hen ska kunna ta alla sorters människor, blir så frustrerad att hen går hem och startar en tråd på ett öppet forum. Mycket oprofessionellt av läkaren ifråga, jag möter också en massa människor i mitt jobb och mina studier som inte gör som jag, skulle nog aldrig sitta och berätta om det i öppna forum ... Dock är det min åsikt.