Okej att lämna häst ensam?

Hastflickan

Trådstartare
Jag har tänkt att ta hem min häst på gården till hösten och köpa en till häst. Men min fråga är, kan jag ta hem honom och låta han sniffa runt och kontrollera stället, för att sedan nästa dag ta hem andra nya hästen? (tänker på långt att åka) Eller lär man på samma dag ta hem min pålle och låta han kolla läget, och skynda sig iväg och hämta den andra?

Jag har tänkt att ta hem min häst på gården till hösten och köpa en till häst. Men min fråga är, kan jag ta hem honom och låta han sniffa runt och kontrollera stället, för att sedan nästa dag ta hem andra nya hästen? (tänker på långt att åka) Eller lär man på samma dag ta hem min pålle och låta han kolla läget, och skynda sig iväg och hämta den andra?

Beror nog på lite vad man har för häst, är dom lugna och trygga i sig själva så spelar det nog inte så stor roll om hästen får stå ensam någon dag!

Han är lugn när nuvarande hästkompis rider iväg så han blir själv, även under flera timmar. Han tycker mest det är lugnt och skönt. :p Så det ska ju inte vara problem på så vis (han har sett och käkat lite på min gård några gånger när jag ridit förbi)

Jag tänkte rida hit honom mitt på dagen, så får han kolla läget med mitt sällskap och uppmärksamhet resten av dagen. Sedan under natten stå själv i lösdriften med isolerad i ligghall med halm. Så han kan lägga sig och gosa/mojsa (Han äääälskar att ligga å sova i/halvt under halm) ;) Och sedan nästa dag lämnar jag far min hemma och så drar jag med mamma så åker vi och hämtar den andra hästen.
Så senare på dagen kommer vi hem med den andra och låter hästarna nosa på varandra mellan tråden för att sedan släppa hop dom när det ser lugnt ut. Så får de kolla läget tillsammans och leva lyckliga i alla sina dagar ;)

Tycker ni det låter okej? :)

Jag vågar inte låta hästar nosa på varann över trådar, risken är stor att en eller båda slår med frambenet och riskerar då både att fastna i tråden och göra sig väldigt illa och att dra med sig hagen.
Jag hade i första hand låtit dem nosa på varann över en plankvägg inne, i andra hand lösa i hagen, en medhjälpare håller häst1 20-30 m bort medan man tar in häst2, sen släpper man samtidigt typ.

Hade iofs velat att häst 2 fick se sig om i hagen innan, så antingen leda runt den längs med staketet eller låta den gå själv i hagen en stund

Jag vågar inte låta hästar nosa på varann över trådar, risken är stor att en eller båda slår med frambenet och riskerar då både att fastna i tråden och göra sig väldigt illa och att dra med sig hagen.
Jag hade i första hand låtit dem nosa på varann över en plankvägg inne, i andra hand lösa i hagen, en medhjälpare håller häst1 20-30 m bort medan man tar in häst2, sen släpper man samtidigt typ.

Hade iofs velat att häst 2 fick se sig om i hagen innan, så antingen leda runt den längs med staketet eller låta den gå själv i hagen en stund

Jo det är ju iof ett orosmoment, men grejen är att inget "inne" finns, det är lösdrifthästar. Men tack för det sista stycket! Häst 2 får utforska hagen innan de släpps ihop :)

Nytt ställe ensam hade jag vart lite försiktig med. I så fall anlända på kvällen och låta hästen stå inne natt, ut under bevakning och sedan in igen när ni hämtar kompisen.

Nu såg jag att det gäller lösdrift. Men återigen hade jag vart på min vakt så att den inte sticker. Kanske extra viktigt att tänka på då.

Är det inte byggt så att en häst kan stängas in i ligghallen?

Nosa över stängsel hade jag inte heller vågat. Ska man ha dem åtskilda för att bekanta sig bör man ha en spalt mellan hagarna så att de ser varandra men inte nosa över tråd.. Snabbt går det så sitter en häst fast och drar iväg m hela stängslet efter sig

Går det inte att hämta nya hästen, låta den göra sig hemma inne och medans rida hem din häst? Eller är det fasligt långt så du måste göra det dagen innan?

När vi flyttade till gård så körde jag dit min häst på morgonen runt kl.8 och foderhästen anlände ca kl.17 då de hade kört både långt och lite fel.. Min häst gick alltså ensam omkring och kollade upp hagen på egen hand. Hon gnäggade några gånger men var aldrig stimmig eller uppjagad. Tycker att det är ok, dock får man ju givetvis känna av hästen lite först :)

När jag flyttade hit så köpte jag samtidigt en häst till. Hämtade den först, släppte i hagen och lämnade sambons syster till att se till hästen medan jag åkte och lastade den jag redan hade som stod några mil bort. Var inga problem alls, hon var rätt trött och varm efter transporten (10 mil i sommarvärme..) klev runt en stund och gnäggade lite men insåg sen att det fanns jättefint gräs att tugga på. vilket min också insåg när han kom och dom blev ihopsläppta.

Då är den jag har haft längst en sån häst som bor där man ställer honom och inte har några problem med nya ställen eller rutiner, han kliver in typ var som helst utan att vippa ett öra i onödan. Andra hästen är inte ett dugg förtjust i nya grejer, hon var lite orolig någon dag men det lugnade sig snabbt när hon hade honom till sällskap. Visst var det lite pip några dagar men dom betade lugnt tillsammans efter några timmar.

Så senare på dagen kommer vi hem med den andra och låter hästarna nosa på varandra mellan tråden för att sedan släppa hop dom när det ser lugnt ut.
Aldrig låta hästar nosa och hälsa över trådar, kan gå väldigt illa. Det är bättre att ta ut den ena och låta den nya gå runt ett par minuter i hagen så den ser hur den ser ut, sedan släppa ihop dom helt och låta dom hälsa utan något emellan. Är det två nya hästar som båda är nya i stallet så är det väldigt sällan några problem vid ihopsläpp. Speciellt inte om båda har en bakgrund av att gå tillsammans med andra. Det är när det är en flock inblandad som det kan bli lite problematiskt med ihopsläpp.

För övrigt så tror jag inte alls att det är några problem om hästen är relativt stadig att ta hem den ensam sålänge man har koll på den då. Vara noga med att den verkar tillfreds innan ni lämnar den utom synhåll osv. Det är skillnad att vara ensam på ett nytt ställa och att vara ensam i det gamla trygga stallet.

Om det blir problem med att den nya blir väldigt orolig så ställ in den i box. För något slags boxliknande måste ni väl ha även om det är lösdrift?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 582
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 957
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka