Okej att lägga ut ny annons när man har spekulanter?

Comfort

Trådstartare
vad tycker ni?
Jag har en häst ute på annons och jag har två "spekulanter", en som vill se film och en som bara mejlar frågor hittils.
Tycker ni det är ok att lägga ut ny annons? hon som vill se film sa uttryckligen att hon är mkt intresserad, och vill bara se filmen så att hästen inte är halt osv, men jag kan ju inte lita på att hon köper henne, och hästen måste bort...

om det hade vart jag som var spekulanten skulle jag ta det som att ägaren inte tyckte att jag lät bra och som en ev köpare...

råd??

Sv: Okej att lägga ut ny annons när man har spekulanter?

Har du tagit bort den första annonsen?
För att lägga upp en ny skulle jag iaf inte göra.. DÄremot att ha kvar den ursprungliga annonsen, det har man väl ltills papprerna är påskrivna!

nej jag har inte tagit bort annonsen, hästen är ju inte såld!

Ja, det är klart!
Jag brukar lägga upp en ny annons i veckan, trots spekulanter.

Jag skulle ha lagt ut nya annons och gjorde det också när jag hade häst till salu. Men bara medan jag "bara" har spekulanter, inte sen när det blir mer seriöst :)

Självklart är det okej att fortsätta lägga ut annons!

De du nämner skulle jag inte ens kalla spekulanter. de är INTRESSENTER. Tills man varit och tittat på hästen och seriöst diskuterat pris, tycker jag det är helt normalt att annonsen fortsätter! Hur många hästar tror du inte dessa tittar på och frågar om under tiden?!

sen tycker jag rent allmänt att mail konversation från köpare inte är seriöst. Är man intresserad plockar man upp luren och frågar sina frågor där och då. Man fortsätter inte maila fråga efter fråga utan att ha pratat med säljaren!

du är för snäll och godtrogen :devil:

fortsätt köra annonseringen tills du har folk som varit och sett hästen och som sagt vill gå vidare med besiktning och pris förhandling! Många kräver dessutom en handpenning på hästen - bara för att illustrera för dig lite vart "nivån" ang. seriös spekulant ligger ofta : )

Precis som någon annan sa, de är mer intressenter än spekulanter.
Jag hade slängt ut en ny annons. Har de däremot varit där och provridit och sagt att de var intresserade så skulle jag inte lagt ut någon ny annons förrens de bestämt sig, men de gamla annonserna skulle få ligga kvar tills hästen åkt och pengarna fanns på mitt konto.

ok, intressenter då ;)

och jag har köpt ett par hästar genom att först ta kontakt via mail, det är lättare att fundera och komma på mer frågor och sedan bestämma sig för om man ska ringa eller inte. Så alla är inte oseriösa :D

Kanske majoriteten är oseriösa? Men mina 2 senaste hästar är köpta utan att vi hade pratat i telefon innan provridning. Bara mailkontakt. Men givetvis hade de fått mitt telefonnummer osv.

Så för mig känns det lika seriöst att maila, tycker det är lättare då jag tycker det är väldigt jobbigt att ringa folk. Men det är klart, jag är vuxen och jag vet vad jag letar efter och mailar inte runt efter varenda häst jag ser.

TS: Jag kan nog tycka det är okej om ni inte kommit så långt som till provridning/att titta på hästen. Fast som köpare kanske man känt a: hon har inga andra intressenter på hästen och har bråttom att bli av med den= läge för prutning eller b: hon tycker inte jag duger som köpare så då lägger jag ner. Men jag vet inte, har inte varit med om det själv.

Lycka till med försäljning i alla fall! :)

Senast ändrad:

Absolut fortsätta att annonsera.
De har ju inte ens sett hästen irl så de är ju bara intresserade/ nyfikna.
Jag som köpare som endast har ringt på hästen men inte mera skulle
definitivt inte bli sur/ stött om jag såg att säljaren förnyade annonsen.

Om man däremot har varit ute och kikat/ provridit etc och är intresserad,
då skulle jag som säljare avvakkta svar från den ev köparen.
Innan jag förnyade annonsen.
(om allt kändes bra med köparen så klart)

Så uppdatera du din annons i detta läget:)

/J.

Så länge papperen inte är påskrivna så är hästen inte såld. Du kan mao lägga ut annons.

Jag hade utvärderat den som sitter på kroken FÖRST, drar det ut på tiden och verkar rinna ut i sanden - förnya annons.

Helt ok tycker jag, fast kanske skriva till de intresserade att du lägeegr ut en annons men att du är medveten om att de är intresserade, och att du lägrut den ifall de skulle tappa intresset för hästen?

Att de vill se film osv är ingen garanti för att de är seriösa intressenter.
Jag har min häst ute på annons och de flesta som mejlar eller vill se film hör aldrig av sig igen.
Jag köper att man vill ta första kontakten via mejl även om jag själv ringer om jag är seriöst intresserad. MEN jag tycker det är otroligt dåligt att man inte hör av sig om man inte är intresserad. Jag lägger ner tid på att svara på mejl och skicka filmer och bilder och folk har inte hyfs att säga till att man inte är intresserad. Jag tar inte illa upp, min häst kan omöjligtvis passa alla, men ett tack men nej tack skulle uppskattas.

Så annonsera på till kontrakt är skrivet.

Jag kan tycka att människor som vill sälja en häst ska lägga ut så mycket information som möjligt om hästen. Dvs exteriör bild från sidan utan sadel, exteriörbild framifrån och film eller bilder från hästen i rörelse, dvs trav och vid islandshäst i tölt och trav. Dessutom ska man ange stam och ålder och gärna lynne och vad hästen är för typ, dvs familjehäst eller hopphäst. Jag tror att då slipper man många som en del "försäljare" anser vara oseriösa. För det är som köpare tråkigt att åka ett antal mil, kanske ta ledigt från jobbet bara för att upptäcka att stjärnhästen är en omusklad oriden häst med spatt.

Är man seriös säljare så är det väl bara att annonsera på tills någon köper den.

Självklart så ska du fortsätta att annonsera. Du har fått två svar om jag förstod det rätt? Har du pratat med någon av dem, eller bara mejlat? Någon som provridit?

Av 100 som ringer/mejlar kommer ca 10 ut och provrider. 1 köper om man har tur, annars blir det samma visa igen. Det är väldigt många som både ringer och mejlar på annonser men när det väl kommer till själva provridningen finns inget intresse längre eller inga pengar. Var inte så godtrogen! ;)

Så fortsätt annonsera tills hästen är såld. Även om du haft folk ute för att provrida är hästen inte såld. Annonserna kan tas bort när handpenning är lagd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 490
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31