Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?
*kl*
nackdelen med djuraffärsdjur är att man ofta inte har en aning om vad det är man får.
kaninerna kommer oftast från stora grossister som avlar fram små söta kaniner ofta med lejonman eller annat "fluff". Dom försöker avla fram så söta kaniner som möjligt, och struntar i hur föräldrarna är och vilka gener som förs vidare.
Små, söta med fluff säljer ju!
Sen om föräldrarna är aggressiva, bär på bettfel och har många generationer med inavel bakom sej, det är struntsamma!. Och tyvärr är det inget man kan se bara genom att titta på små bebisar.
tänk sedan att en köpare kommer in i djuraffären och vill ha en kanin, blir rekommenderad att dom ska ha två för sällskapet (bullshit), köparen tar två "honor", när det sedan ploppar ut små bebisar ur den 4 mån gamla honan. Tre har bettfel och hanen har börjat bli aggressiv skänker köparen tillbaka dessa ungar och pappan till djuraffären. Djuraffären sätter hanen och bebisarna i samma bur och rekomenderar nästa köpare att köpa två.
Jag kanske överdrev en smula men det går faktiskt till så på vissa ställen.
nu vet jag att tråden var gammal men jag kände att jag ville svara ändå och visa min syn på saken, för det är så mycket man inte kan se bara av att titta på hur djuren har det.
Man kan inte titta på djuret och se exakt vilka gener som ligger bakom.