Sv: Okej att ha innekatt!!??
Jag tycker inte att det är något fel i att ha en innekatt som man märker trivs, är lugn och harmonisk och mår bra. Alla katter passar inte inne, precis som att alla katter inte passar som stallkatt eller liknande. Jag har min katt inne för att jag bor i lägenhet med trafik som passerar utanför hela dagarna. Att släppa ut en katt där den kan bli påkörd och där den får springa obevakat bland andra människor tycker jag är oansvarigt. Man kan inte lita på andra människor, det finns tyvärr många, både barn och vuxna, som inte skulle backa för att vara elaka mot ett djur...
Det absolut optimala skulle vara om jag bodde i ett hus på landet, där det inte fanns trafikerade vägar eller okänd människor. Då skulle jag gärna ha honom ute. Som det är nu så tycker jag att ha honom inne är bästa alternativet, och han är en sådan individ som mår bra av det. Han är lugn och nöjd, har inga stressbeteenden eller olater alls, busar en 10 minuter o dagen sammanlagt och vill ligga och gosa/slappa resten av tiden. Ibland sitter han i fönstret och spanar ut, men han verkar väldigt nöjd med att vara inne. Då har han ändå levt låång tid som omkringströvande hemlös katt, kanske är det lugnt och tryggt för honom att vara inne nu.