Utekatter och Innekatter

Sv: Utekatter och Innekatter

Så gör alla jag känner (och det är ett par hundra uppfödare).

90% av kattungarna säljs till enbart sällskap, en och annan vill man ska gå till avel/utställning och då säljer man till en annan uppfödare.

(Jo, det är väl en aning OT, men jag vill verkligen förhindra bilden av kattuppfödning som något man gör professionellt. De flesta uppfödare har ett par katter som de då och då tar kull på. Katterna är sällskapsdjur först och främst, och det är som älskade familjemedlemmar de säljs. Ekonomiskt är det en katastrofal förlustaffär, om någon hade fått för sig något annat.)
 
Senast ändrad:
Sv: Utekatter och Innekatter

Hoppas de klargör det tydligt för köparna då, jag tänkte aldrig tanken ens att fråga om uppfödaren kunde tänkas ha önskemål om huruvida katten skulle vara ute eller ej, så jag tog inte ens upp ämnet.. :crazy:

Min definition av "proffs"uppfödare är nog mer att man har superkoll på linjer, former, utseende, vilken hane som passar bäst till vilken hona och sedan skeppar man katten över hela landet till den "perfekta" hanen :idea:
Hobbyuppfödaren tänker jag mig att den håller sig till trevliga vettiga hanar i närheten. Typ.
Jag är inte så bevandrad i kattavelsvärlden som du märker ;)

Efter att ha kikat närmare på kostnader för att själv ta en kull alt ha en avelshane så insåg jag ganska snart att det är en förlustaffär med kattavel, det är väl typ samma som med andra djursorter?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 044
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp