Okastrerad hanhund och tik i samma hem

Aningsfull

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av att ha okastrerad tik och hanhund tillsammans? Båda hundarna kommer att vara köpta med bibehållen avelsrätt så kastrering är alltså inget alternativ de närmsta åren i varje fall.
Är man helt tokig som ens överväger tanken?

Vi har en tik i hemmet nu så antingen blir det två tikar eller en tik och en hanhund. Vår tik har hittills fungerat bra ihop med andra tikar, både yngre och äldre. Och rent generellt är hon rätt svag för killar. ;) Rasen är staffordshire bullterrier om det har någon relevans till frågeställningen.

Sv: Okastrerad hanhund och tik i samma hem

Svårt att veta innan tänker jag, iom att hanen är nyfödd (?). Mycket hänger ju på hur hanen reagerar på löptikar.

Jag har ingen erfarenhet av det, men har tänkt på det. I början tänkte jag att det nog borde fungera bra. Antingen ser man till att ha passning till nån av de under löp, eller stänger av (noga!). Men min hane har fått mig att tänka om. Jag upplever hon inte som översexuell på nåt sätt, han kan även ligga plats med löptikar osv. Men säger man inte åt honom blir han jobbig på dem, och säga åt vill man ju inte göra ett helt löp. 2 år gammal eller så, började han även sitta och gnälla och bara fixera med löptik på andra sidan dörren (när han väl insåg att hon löpte). Tikar kan ju också lukta gott från precis i början av löpet, genom hela löpet och även efteråt och vid ev. skendräktighet. Nu släpper de ju inte till hela tiden, men det blir ändå jobbigt för båda hundarna och ägare.

Jag bestämde mig istället för att min hane ska kastreras. Finns säkert de som tycker det funkar bra dock.

Jag har en flock på fyra hundar, en tik (framtida avelstik), en kastrerad hane och två intakta hanar (hanarna är av samma ras). Har inga problem överhuvudtaget med det :D! Fast då har ju jag en syster + mamma och pappa där jag kan lämna iväg hanarna när tiken höglöper.

Hade jag inte haft möjlighet att lämna bort hanarna alt tiken under löpen, så hade jag personligen inte orkat/vågat ha en mixad flock.

Helt galet tycker jag inte att det är! En stor fördel tror jag är att kunna lämna bort hanhunden under höglöpen (Vilket ju tyvärr kan bli ofta om tikarna löper i otakt), och/eller ha ordentligt ordnat hemma med grindar för att avgränsa rum och burar i bilen.

Jag har två hanar och tre tikar och det fungerar bra under löp, lite gnäll från hanarna just under höglöpet men inte alls så farligt. Mina tikar brukar löpa samtidigt, ganska smidigt trots att det då blir tre löptikar på en gång.

JätteOT: 3 hanar? *känner mig lite som en stalker* Vem då? :p

JätteOT: 3 hanar? *känner mig lite som en stalker* Vem då? :p

Hehehehe, staaaaaaalker :D ;)!

Vi har ju Homer och Barney, och sen så har syrrans hane Smalis nästan flyttat hem till oss helt och hållet :)! Andreas har lånat honom lite och kört agility och så, och han passar så bra in hos oss så vi har "snott" honom :D!

3 hanar och 5 tikar har jag och det fungerar bra med grindar och olika rum vid höglöpet:)

Jag har en tik och en hane. Jag lämnar bort tiken till min pappa när hon höglöper. Bor i lägenhet och har ingen möjlighet att dela på dom och även om det hade gått så vet jag inte om jag hade velat ha dom i samma hus. Onödigt mycket stress får både hundarna och mig. Dom kan bli lite oroliga när jag delar på dom inomhus och dom inte kommer åt varandra. Tror inte bara det har med löpet att göra. Det är den förlorade närheten till både mig och varandra som är värst.

Hos mig är det tiken som blir lite knäpp och väldigt sugen;) Hanen bryr sig bara under höglöpet.

Du är inte galen och det går. Det blir lite pyssel och planering men vill man så går det.

Tack för alla svar! :bow:
Jag är fortfarande lite tveksam. Jag skulle gärna testa att ha en hane, då jag av någon anledning alltid fastnat för tikar förut. Bara man inte förstör tävlingssäsongen för sig för att hanen inte kan koncentrera sig pga löptik hemma osv.
Sen är jag lite rädd att en staffehane riskerar att bli för tung för att bli den framtida agilitystjärnan jag hoppas på.
Så det är lite fler tveksamheter fortfarande annat än bara om man kan få livet att fungera med hundar av olika kön i huset.

Jag kommer att vara tokig innan jag lyckats välja valp. :D Anledningen till att jag överväger hanhund över huvud taget är för att sambon blev tokförtjust i en av hanarna och i samma sekund som han föddes bestämde han sig för att det var den vi skulle ha.
Och jag vill väl åtminstone fundera på saken innan jag kör över honom och köper en tik igen. :angel:

3 tikar och 1 hane här hemma. Har kompostgaller mellan dom när vi är hemma, dörren stängd när vi sover.

Han äter som han ska och är tyst. Hanen vi hade hemma innan satt och pep hela dagarna och åt ingenting under tiden grannens tik löpte.

Jag vet jättemånga som har både intakta hanar och tikar, och det verkar ju funka. De flesta lämnar bort hanar/tik när det är höglöp alternativt har sitt hem väldigt väl avdelat.

Själv tycker jag att det verkar lite besvärligt, men så har jag heller ingen självklar hundvakt som jag med gott samvete kan be ta en/flera hundar mer än nödvändigt..
Vår bästa hundvakt (min sambos lillasyster) brukar bo hemma hos oss när hon tar hand om våra hundar och det hjälper ju liksom inte riktigt ;)

Jag skulle nog inte våga lita på att dörrar/galler håller isär hundarna. Men så har ju jag en fröken Camaro alias Houdini som inte låter några hinder stå i hennes väg om hon bestämmer sig för att ta sig fram någonstans..

Aha, pricken är en hane:idea::D

Jag hade nog inte skaffar en hane när man redan har tik. Men det är för att jag vill ha ett okomplicerat hundägande så långt det går.

Vi har alltid haft bland flock och aldrig haft någon kastrerad. Vi har aldrig haft något problem men jag har fått för mig att det är en fördel att ha hanarna från de att dem är liten med tikar så att de är vana att vara vid löptikar.

Låter kanske konstigt men även fast dem aldrig ha fått "komma till" så verkar dem lära sig löpen och får en annan förståelse för när tikar verkligen är i höglöp och inte. Min Personliga erfarenhet är iaf så att hanar som är uppvuxen med tikar vet att det inte ens är någon mening att hetsa upp sig om en tik i inte höglöper medans hanar som bara råkar på löptikar och inte levt med dem ofta blir smått hysteriska redan veckan innan man själv vet att tiken ska till att löpa.

Men som någon skrev tidigare så är det alltid en fördel om man kan lämna bort hanen eller tiken åtminstone under höglöpet även om det fungerar fint att bara ha dem i olika rum. Nu vet jag inte hur det är för andra men för oss som har haft 3 tikar och en hanne tills nyligen så har det varit lite jobbigt för hannen när det varit som värst. inte det att han varvar eller piper men det märks på honom att han tyckt det varit jobbigt när alla tre tikar löpt eftervarandra för då har han blivit lite låg och tappat aptiten antagligen pga av innre stress så som sagt man kan ju vara lite bussig att ha dem på skilda håll åtminstone över höglöpet även om det går bra att ha dem hemma.

Det man ska tänka på mer är att hundar är förjäkliga på att få till det om dem verkligen vill. Vet tikar som blivit med valpar då hanen och tiken varit i olika hundgårdar men som bara haft ett enkelnät i mellan så det gäller att ha riktig koll.

Jusses vad mitt inlägg kändes som avrådande men så menar jag absolut inte, somsagt för oss går det fint men vi har heller aldrig haft problem med att hålla koll på dem. På dagarna när alla jobbar får den som löper vara inne och de andra vara ute och på kvällarna ser vi alltid till att ha någon av hundarna under uppsikt. Ska väl kanske säga också att vi aldrig haft en tjuvparning.

Men allt handlar ju om möjligheter. Har du ingen som vill låna en hund under löpet och heller inte har möjlighet att ha en inne och en i hundgård när du jobbar ja då kan det ju vara lite jobbigare. Men har du dessa möjligheter så ser jag absolut inget problem med att skaffa en hanne.

Senast ändrad:

Vad har ni för erfarenhet av att ha okastrerad tik och hanhund tillsammans? Båda hundarna kommer att vara köpta med bibehållen avelsrätt så kastrering är alltså inget alternativ de närmsta åren i varje fall.
Är man helt tokig som ens överväger tanken?

Vi har en tik i hemmet nu så antingen blir det två tikar eller en tik och en hanhund. Vår tik har hittills fungerat bra ihop med andra tikar, både yngre och äldre. Och rent generellt är hon rätt svag för killar. ;) Rasen är staffordshire bullterrier om det har någon relevans till frågeställningen.

Här hemma har det nu under de senaste två åren varit både hane och tik.
Nuvarande hanen hade ungefär 2 dygn när han tyckte tiken var särskilt intressant, övriga tiden hade vi dom ofta ihop med övervakning så klart, men en stor del i att det fungerar att ha dom tillsammans även under löp är ju på ren lydnad. När man sover så är dom så klart delade, tiken får stanna i köket då hon klär av sig tikskyddet och inte är det minsta renlig av sig under löpet, och hanen får följa med upp i sovrummet.

Hanen innan dess gjorde vi i stort sett likadant med även om dom fick var hel separerade lite längre, då han ökade intresset tidigare.

Båda hanarna är omplacerade till mig vid vuxen ålder och har bara bott med annan hane innan dom kom hit hem.

Så som sagt det går om man vill, men då tiken hos garanterat inte ska ha några valpar så kommer hon ändå kastreras här under vintern.

/Camilla

Kort och gott; Det har i slutändan alltid blivit jäkligt jobbigt..

Även om man med lydnad kan få dom att uppföra sig och så, är det jobbigt med den ständiga passningen om utifall att dom ändå inte skulle göra det en sekund.. Dörrar kan öppnas, grindar hoppas över etc. Så när man inte kan vara hemma, eller ta med dom i bilen, så blir det alltid en chanstagning trots allt.
Min erfarenhet är också att när dom sen parat, så lär sig förvisso pojkarna vilka dagar som är värt att lägga ner energi på - men dom flesta blir också väldigt mycket intensivare då istället.

Jag har "alltid" haft blandat, men börjar faktiskt ledsna lite nu och kommer i framtiden när generationsskiftena sker, välja att ha av bara ett kön i taget hemma. Om inte båda kan kastreras, förstås.

Om tiken skulle användas i avel så blir det om 2 år, så efter det kan vi kastrera henne. Första året kanske man dessutom kan räkna med att ha det ganska lugnt vid löp. Så har man tur är det kanske bara 3 löp som kan bli jobbiga innan tiken kan kastreras.
Nu har jag i alla fall öppnat upp möjligheten. Den individ som verkar mest lovande och passar oss bäst blir det - oavsett kön.
Risken att en hane blir för tung för agility finns ju dock där, och det vore ju trist. Samtidigt vill min sambo verkligen verkligen ha en hane och jag känner väl att jag inte vill neka honom det. Han är ju också delaktig i hundägandet här hemma.

Det är ju inget omöjligt projekt, så vill han ha en hane ska ni självklart ta det :) Man får bara vara beredd på att det kan bli jobbigt/söndertuggat/skälligt/whatever under dom perioderna helt enkelt.

Vi har en av varje. Det är jobbigt vid löpen, lämnar alltid hanen hos "farmor och farfar" då. Blir ett jäkla passande annars och hanen är så gammal att jag är rädd att han ska dö av kåtslag..
Så nästa hund blir en tik. Vi ska aldrig ha en av varje igen, om vi skulle ha det får en av dem steriliseras.

/LL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 286
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Har för första gången stött på påståendet i rubriken - att vuxna okastrerade hanhundar ej mår bra av att bo tillsammans. Enligt den som...
2
Svar
23
· Visningar
2 273
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka