Okänd avmaskningsstatus - hur göra

anhe

Trådstartare
Jag har en vuxen ponny som jag inte vet när den blev avmaskad sist. Risk är att det kan vara upp till ett par år sedan. Hästen ser frisk och kry ut, men jag vill ju såklart rätta till det här. Är det någon idé att köra ett träckprov nu eller är det fel tid på året? Känns långt att vänta till våren med att göra kontroll också. Hur skulle ni gjort?

Det går utmärkt att göra träckprov nu med ev avmaskning om det behövs eftersom maskarna inte gått i dvala för vintern ännu .

jag tar alltid prov efter betet, har de inget då så väntar jag ett år till, har de ngt så avmaskar jag och gör en till koll på våren.borde egentligen vara omvänt kanske men inte haft mask på några år trots små hagar som de mer eller mindre går i året om.
bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 629
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 954
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4