Okänd avmaskningsstatus - hur göra

anhe

Trådstartare
Jag har en vuxen ponny som jag inte vet när den blev avmaskad sist. Risk är att det kan vara upp till ett par år sedan. Hästen ser frisk och kry ut, men jag vill ju såklart rätta till det här. Är det någon idé att köra ett träckprov nu eller är det fel tid på året? Känns långt att vänta till våren med att göra kontroll också. Hur skulle ni gjort?

Det går utmärkt att göra träckprov nu med ev avmaskning om det behövs eftersom maskarna inte gått i dvala för vintern ännu .

jag tar alltid prov efter betet, har de inget då så väntar jag ett år till, har de ngt så avmaskar jag och gör en till koll på våren.borde egentligen vara omvänt kanske men inte haft mask på några år trots små hagar som de mer eller mindre går i året om.
bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: NilHe
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama