Okänd härstamning, eller?

sofiaspel

Trådstartare
Jag har en ponny som har okänd härstamning men har fått lite uppgifter att hon kan vara efter en ridponny hingst, går detta att bevisa eller kolla upp?

Kan inte någon vänlig själ förklara för mig hur det går till om det nu går?

Ber om ursäkt om jag lagt in tråden i fel kategori...
 
Sv: Okänd härstamning, eller?

Bör väl gå via DNA-test, skulle jag tro.
Har dock aldrig tagit det själv, så vet inte hur det går till. :crazy:
 
Sv: Okänd härstamning, eller?

Du kan kontakta hingsthållaren och fråga om ditt sto kan vara en avkomma till hingsten. En anledning till att hästar registreras med okänd stam är att uppfödaren inte betalat avgifterna till hingsthållaren och därför inte får ut registreringsunderlaget.

Andra alternativet är dna-test.
 
Sv: Okänd härstamning, eller?

Tror att DNA test skulle vara mest aktuellt, hur går det till och vad kostar det? Någon som vet?

Vad spelar det för roll om hingsthållaren svarar på det, det måste ju gå att styrkas ändå genom typ ett DNA test? Om man skulle typ vilja ändra i passet...

Tidigare ägaren pratade om att ponnyns tagel är inskickat och kan matchas med den eventuella hingsten, men då måste väl hingstens tagel finnas i basen också?

Någon som vet hur det går till?
 
Senast ändrad:
Sv: Okänd härstamning, eller?

Du måste veta vem hingsten är för att ha något att matcha din hästs DNA mot. Om det är en godkänd hingst så finns det DNA, annars kan det vara lite knepigare. Jag har en numera valack som fick ett ar avkommor en av avkommornas ägare luskade rätt på mig och jag skickade in tagel för DNA matchning mot avkommor, det fanns iofs redan tagel sedan chipning men det skulle inte användas utan vi fick skicka in nytt.
 
Sv: Okänd härstamning, eller?

Okej, det verkar vara svårt att hitta denna hingst och ägare, hittar en sida på internet men den verkar inte vara aktuell, har testat att maila men inte fått något svar.
 
Sv: Okänd härstamning, eller?

Om hingsthållaren bekräftar vet du att det kan vara värt att betala för dna-testet. Dessutom räcker det inte alltid med att man kan bevisa via dna att en häst är en avkomma till en annan om det är så att avgifterna inte är betalda. Då måste de betalas först.

Vill du ha stam i passet måste du ha dna från båda föräldrarna och dessutom betala eventuella licensavgifter. Du får kolla upp med den avelsförening du skulle vilja regga om henne i för att få veta exakta detaljer.

Hur mycket dna-test kostar beror på vad som redan finns och vilka nya test som måste göras.
 
Sv: Okänd härstamning, eller?

Låter som en lång procedur, dyrt och krångligt men vad vet jag ;) Hon får nog förbli okänd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
2 876
Senast: Kilauea
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 552
Senast: Karro-Lina
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 308
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp