Grannens hund tar mina höns

Ja jag håller med, det är en sak om ens egna djur ränner över till grannen, men har man hönorna i sin egen trädgård och innergård/på den egna tomten så tycker jag man ska kunna räkna med att de är fredade där.
Jag håller med, men sedan kan ju olyckor hända också. Jag har tex en vän vars hund smet ut ur huset när en släkting var på besök och inte stängde ytterdörren ordentligt. Hunden sprang över till grannen och tog en höna på tomten. Snabbt gick det, och min vän ville ju sjunka genom marken, knackade på hos grannen, bad tusen gånger om ursäkt, förklarade vad som hänt och erbjöd ersättning för hönan. Hunden hade aldrig rymt ur huset innan, och mig veterligen har det inte hänt efteråt heller.

Jag vill ändå tro att det är extremt ovanligt (jämfört med hur vanligt det är med hund i villaområden och på gårdar) att hundar springer runt ensamma, tar sig över på grannars mark och skadar/har ihjäl andra djur. Men jag kanske är naiv?
 
Mina går också inne på natten, annars hade räven garanterat tagit dem alla. Men under vinterhalvåret ska alla höns vara inne dygnet runt nu mera pga fågelinfluensan. Och ha höns inne dygnet runt, året runt känns inte bra för mig som vill ge mina djur det bästa möjliga livet!
Förlåt för ot, men är det alltså återkommande regel numer? Det visste jag inte! (Men så har jag inga fåglar själv heller).

Mina tidigare grannar hade sina i utegård dagtid, instängda nattetid och helt lösa när de var hemma.

Edit: hittar ingen info om det heller?
(Är lite perifert relevant för mitt jobb, så är inte egentligen ute efter att ifrågasätta dig).
 
Förlåt för ot, men är det alltså återkommande regel numer? Det visste jag inte! (Men så har jag inga fåglar själv heller).

Mina tidigare grannar hade sina i utegård dagtid, instängda nattetid och helt lösa när de var hemma.

Edit: hittar ingen info om det heller?
(Är lite perifert relevant för mitt jobb, så är inte egentligen ute efter att ifrågasätta dig).
När fågelinfluensan kommer under höst/vinter så går jordbruksverket ut med info och beroende på vilken nivå läget är på kan det krävas utegård med riktigt tak eller verkligen inne.
 
En bekant har råkat ut för samma sak. Där fick grannarna betala ersättning för varje dödad höna. Det ska finnas texter på nätet om vad som är skälig ersättning (kan vara upp till ett par tusen). Det ger inte dig hönsen tillbaka, men om det svider ordentligt i plånboken blir kanske hundägaren lite mindre nonchalant.
 
Förlåt för ot, men är det alltså återkommande regel numer? Det visste jag inte! (Men så har jag inga fåglar själv heller).

Mina tidigare grannar hade sina i utegård dagtid, instängda nattetid och helt lösa när de var hemma.

Edit: hittar ingen info om det heller?
(Är lite perifert relevant för mitt jobb, så är inte egentligen ute efter att ifrågasätta dig).

När fågelinfluensan kommer under höst/vinter så går jordbruksverket ut med info och beroende på vilken nivå läget är på kan det krävas utegård med riktigt tak eller verkligen inne.
Det är precis som @Krålus skriver. Jag har som sagt haft höns i nästan 10 år nu och de första åren var det nån enstaka månad hönsen skulle vara inne, och absolut inte varje år. Men de senaste... tror det är tre eller fyra åren nu så har det gällt från nov/dec till maj/juni varje år för oss i södra Sverige 😔
 
Det är precis som @Krålus skriver. Jag har som sagt haft höns i nästan 10 år nu och de första åren var det nån enstaka månad hönsen skulle vara inne, och absolut inte varje år. Men de senaste... tror det är tre eller fyra åren nu så har det gällt från nov/dec till maj/juni varje år för oss i södra Sverige 😔
Då är jag med, att det är beroende på hur läget ser ut. Tråkig utveckling oavsett!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp