ÖKA steglängden!

frittan

Trådstartare
Min häst har lite problem med att öka steglängden. Han liksom bara pinnar på ännu snabbare med benen :p

Tips på hur man kan rida eller göra för att få honom att öka längden på stegen? Undernedsittning då. I lättridningen är det ju något lättare, bara att rida lätt långsammare. :grin:

Sv: ÖKA steglängden!

Han kanske har någon låsning någonstans i kroppen? Ta ut en massör eller liknande, även om du vet att han kanske inte har några låsningar så kanske det kan vara bra ändå? Annars vet jag inte vad du kan hitta på ^^

Gotthard

Min häst har lite problem med att öka steglängden. Han liksom bara pinnar på ännu snabbare med benen :p

Tips på hur man kan rida eller göra för att få honom att öka längden på stegen? Undernedsittning då. I lättridningen är det ju något lättare, bara att rida lätt långsammare. :grin:[/QUOTE

Min var lika jag tömkörde mycket i naturen. Maskade han manade jag på. Fördelen med tömkörning är att du får koll på benen.

Jo jag tömkör minst en gång i veckan, men det är svårt att få honom att göra ökningar ändå...

Men i ridningen, kan man driva på nått speciellt sätt för att få honom att öka steglängd??

Han kanske har någon låsning någonstans i kroppen? Ta ut en massör eller liknande, även om du vet att han kanske inte har några låsningar så kanske det kan vara bra ändå? Annars vet jag inte vad du kan hitta på ^^

Gotthard

Alltså grejjen är den att jag tror inte han fattar vad jag menar när jag försöker få honom att öka steglängden! :) Sååå det kanske finns annat sätt att driva på honom?!?!

Jo jag tömkör minst en gång i veckan, men det är svårt att få honom att göra ökningar ändå...

Men i ridningen, kan man driva på nått speciellt sätt för att få honom att öka steglängd??

Klarar han spö. Spö behöver inte vara grymt en knackning i baken kan göra susen. Sedan är det bara att dutta til när det börgar att maskas.

Tips på hur man kan rida eller göra för att få honom att öka längden på stegen? Undernedsittning då. I lättridningen är det ju något lättare, bara att rida lätt långsammare. :grin:

Lära dig att rida bättre kanske... :crazy:

Klarar han spö. Spö behöver inte vara grymt en knackning i baken kan göra susen. Sedan är det bara att dutta til när det börgar att maskas.

Tyvärr är han ju väldigt spörädd och blir spänd som en stålfjäder om man rider med spö. :( Andra tips?

rida med sääätet! :)

Lära dig kontrollera steget, takten, farten - ja allt, med sätet :)

Skitsvårt men vilken känsla när man får till det, även om det bara är för några steg i början... :love:

rida med sääätet! :)

Lära dig kontrollera steget, takten, farten - ja allt, med sätet :)

Skitsvårt men vilken känsla när man får till det, även om det bara är för några steg i början... :love:

Okej, så driva med sätet är det som gäller? Brukar du lägga fram handen något eller har du den i samma läge? Tack för ditt svar!!

Jag tror ju aldrig min häst har blviit lärd ökningar i trav ens :) Han har inte blivit lärd mkt alls faktiskt tidigare :d

Av vilken anledning skriver du sådär...?
Det är ju såna därkommentarer som gör att man undviker att ställa en fråga på buke...

Sorry, var inte min mening att vara elak, blandade ihop frittan och freddan... tyckte freddans "tips" var... :crazy:

Jag sitter nog här och överreagerar lite också kanske ;)... Men var lite trött efter att ha läst många lite småtaskiga kommentarer här och där. Ångrade att jag skrev det när jag hade skickat. ;)

Tror oxå rida med sättet är bästa lösningen, börja i skritten och korta och läng steget där. Gå sedan över till traven.

Gör täta halvhalter och korta tempoväxlingar. Försök rida t ex fem travsteg i kortare tempo och fem lite längre. Öka inte långa sträckor, för då är det lätt att det blir springigt. Byt antal travsteg då och då så du är säker på att det är du som har kontrollen. Travkavaletti kan också vara bra någon gång ibland. Om du jobbar på så har du snart kontroll över steglängden.

Gör täta halvhalter och korta tempoväxlingar. Försök rida t ex fem travsteg i kortare tempo och fem lite längre. Öka inte långa sträckor, för då är det lätt att det blir springigt. Byt antal travsteg då och då så du är säker på att det är du som har kontrollen. Travkavaletti kan också vara bra någon gång ibland. Om du jobbar på så har du snart kontroll över steglängden.

Okej, bara korta steglängningar i början då? Ska prova det i morgon! Får väl se om min häst fattar vad jag vill :d

Tror oxå rida med sättet är bästa lösningen, börja i skritten och korta och läng steget där. Gå sedan över till traven.

I skritten har jag inga problem, inte heller i galoppen. Det är just traven som är svår, den är också hans sämsta gångart...

Japp, fånga upp energin med säte och halvhalter direkt innan det blir springigt, och försök få det hela mjukt, det får inte bli ryckigt. Lycka till:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama