öka i muskelmassa :)

F

finduslinda33

har en B-ponny 17 år, som i 3år blev riden av en riktigt duktig tjej som kunde rida honom i en fin form. han var jättefin i kroppen. tjejen blev för stor och en ny liten ryttare kom som inte alls är lika duktig. hon har ridit honom i 7 mån. nu börjar det synas rejält att han har tappat massor av muskler längs överlinjen =(
har ökat maten ( får 8kg analyserat hö plus havre) och gjort ett träckprov.....
vad har ni för tips?? hur skall jag få honom att bygga muskler med en ryttare som inte är tillräckligt duktig för att kunna rida honom i form?
tömkörning?? hjälptyglar?? :confused:

Sv: öka i muskelmassa :)

Var förra ryttaren mycket för stor?
Annars hade jag hellre valt att sätta en duktig men något stor ryttare på hästen som kan rida den ordentligt. Går den bra och är bra musklad så bär den ju upp ryttaren bättre än om den är omusklad och går i dålig form. Då hade jag hellre haft 10-15 kg extra på ryggen.

Var ryttaren väldigt stor eller av någon annan anledning inte ville eller kunde fortsätta så hade jag nog letat efter en ny ryttare. Alternativt erbjudit/lämnat önskemål om att nya ryttaren tar lektioner för någon tränare som du har förtroende för.

Under tiden kan du ju stärka hästen med tömkörning och löshoppning. Vilket säkert också kan vara ett bra alternativ att göra vid sidan av även om du skulle få tillbaka den större ryttaren, så får hästen träning utan belastning på ryggen också.

Vad gäller maten så säger ju inte 8 kg så mycket. Det beror ju helt på vad det är för värden på höet. Får den i sig tillräckligt med proteiner, mineraler och vitaminer?
Jag skulle ändå gissa på att det beror på ridningen, men det är ju minst lika viktigt att se till att hästen får i sig vad den behöver.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 425
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 099
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka