Öka fodergivan vid pälsfällning

Sara75

Trådstartare
Det här blir förstås en väldigt knepig fråga eftersom alla hästar är olika men i alla fall. Hur mycket behöver man öka på med foder vid pälsfällning? Jag har lagt mig på 30% över med energi och 40% över med protein och ändå har hästen smalnat av betydligt. Skulle jag ge mer mat nu känns det som det kommer rinna komma ut genom öronen ;). Men det kanske ändå är det som är grejen?

Sv: Öka fodergivan vid pälsfällning

Det är egentligen pälssättningen som kräver mer foder, den sker ju samtidigt som de fäller. Är hästen tunn behöver den mer mat, den ekvationen är egentligen inte så svår. Öka på energin om den är tunn.

De där foderstatsprogrammen funkar inte på alla hästar vid alla tillfällen. Min vanligtvis lättfödde häst har i vinter fått väldigt mycket mer än vad programmet rekommenderat, upp till +80 %, utan att han gått upp i vikt.

Får hästen tillräckligt med selen och E-vitamin? Är magen i bra trim?

Om din ökning är grovfoder så kan du nog lägga på lite till men om hästen har lätt för att lägga på sig när gräset kommer kanske du ska ha lite is i magen.

Som sagts förut, fällningen har hästar inga problem med. Att sätta ny päls, det är det som kräver näring. Sätter päls börjar dom redan att göra runt nyår. Det är då man ska öka. Nu är det ju försent att ta igen sådant, så det enda du kan göra är väl att ösa på så att han håller hyffsat hull fram till betet. Att det rinner ut genom öronen behöver du knappast oroa dig för...för så länge hästen inte håller sitt hull, ja, då ger du ju inte tillräckligt.

Alternativt så är inte hästen frisk om den faller ur trots enorma fodergivor.

Det är nog oerhört individuelt hur mkt tillägg som behövs för pälssättning, min har tex inget behov av extra foder öht.

Fast varför måste den vara sjuk trots enorma mängder mat och faller ur tror du ? Det kan ju vara så att: hästen dels inte orkar äta den mängd som ges eller att det felar i hästens foderstat....sammansättningen så att säga.

Klart allt är individuellt.

Skrev jag att den måste vara sjuk?? Nej, jag skrev alternativt, dvs den kan vara det.

Men man får faktisk ha det i huvudet om ens häst plötsligt rasar i vikt trots att fodergivan är ökad med mer än en tredjedel...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka