OK - vart ska jag resa?

tanten

Trådstartare
Jag har inte ägt ett pass på snart 20 år... Resor har av en mängd anledningar helt enkelt inte varit prio i livet.

Nu har jag fått ett presentkort på ett par tusen på en resebutik. Inser att jag kanske ska skaffa pass då...

Men vart reser en 50+ tant på egen hand? Konst, kultur och miljöer är vad jag vill uppleva. Shopping roar inte, nöjesliv är jag för gammal för. Sol är inte min grej (inte för varmt med andra ord).
Jag talar vettig engelska men ingen tyska och har bara rudimentära spår av franska.

Ett veckoslut verkar vettig. Men som sagt - vart reser en ensam tant?

Sv: OK - vart ska jag resa?

Edinburgh eller Glasgow kanske om du inte redan varit där? Lagom stora städer att turista i på en helg, smidigt att ta sig dit och runt i städerna. Mycket roliga museum och fina vyer (framförallt i Edinburgh som jag har bättre koll på) samt en hel del rolig mat.

London! Givetvis London, inga andra alternativ behövs, iväg med dig och boka biljetter :D

Det finns resor med olika teman där man köper ett paket där allt ingår. Kan vara bekvämt och dessutom så får man ressällskap på köpet. Har sett att lokaltidningen här i samarbete med någon resebyrå regelbundet ordnar sådana resor, både inom- och utomlands. Även mitt fackförbund arrangerar resor varje år - till ofattligt låga priser. Det brukar vara resor med kulturanknytning. Kanske kan du kolla med ditt fack?

Jag skulle hålla med om London.
Lätt att ta sig rund och mycket kultur.

kl Jag älskar ju Frankrike så jag säger Paris. Där behövs ingen franska heller. Annars Prag tycker jag. Hade några vänner som var iväg på en otroligt billig spa helg i Budapest nu också om det kan vara något av intresse.

*halvt kl*
Åh, Budapest hade jag nästan glömt. Verkligen en jättetrevlig och vacker stad även utan spaandet. Dock tyckte jag att det var något svårt att göra sig förstådd, men det löste sig för det mesta :) Dessutom är det ju relativt billigt att leva där, vilket kan vara en fördel.

Ja, det är nog nackdelen med öst överhuvudtaget, att de ligger lite efter i engelskan. Har inte varit där själv men tror inte mina vänner betalade mer än 5000 kronor allt som allt för resan inklusive lyxspa... De var väldigt nöjda med det.

Jag tycker att städer som London och Rom är lite för stora för en helg om man inte har varit där förut (under de senaste decennierna).

Men Budapest, Prag, Amsterdam, Lübeck, skulle kanske kunna vara något?

Södra Europa känns lite onödigt lång bort för en helg, men jag är förtjust i Marseille, lite ruffigt, och klart prisvärda fisk- och skaldjursrestauranger om man bara går ett kvarter in från hamnstråket.

Jag älskar också Prag. Men vill passa på att tipsa om Tema, om man reser som ensam tant kan det ju vara kul att åka med andra. Det kanske inte passar dig alls, men jag har varit med min mamma på 2 resor med Tema och jag som är mellan 20-30 (och lite tantig;)) uppskattar verkligen deras koncept även jag.

Prag, Kraków, Budapest och Amsterdam är alla stora städer, men inte apstora och fullt greppbara under en långhelg. I samtliga finns mycket nog att se under några dagars strosande endast i stadskärnan. Dessutom är prisläget ok, särskilt då i Prag, Budapest och Kraków.

Jag älskar också Prag. Men vill passa på att tipsa om Tema, om man reser som ensam tant kan det ju vara kul att åka med andra. Det kanske inte passar dig alls, men jag har varit med min mamma på 2 resor med Tema och jag som är mellan 20-30 (och lite tantig;)) uppskattar verkligen deras koncept även jag.

Funderade just på detta - Tanten, vill du resa själv eller med någon typ av gruppresa? Jag har aldrig själv rest så, mer än på skidsemestrar, men om man är lite ovan eller ringrostig resenär eller bara glad för resesällskap kanske en gruppresa är bra?

Dessutom, Tanten - vilken tid på året reser du? Budapest, Prag, Kraków och en del andra mer sydliga städer riskerar att bli ganska varma och mycket turistiga sommartid.

Istanbul, utan tvekan. Kultur, konst, atmosfär som saknar motstycke.

Men över en helg? Både lång resa och väldigt stor stad.

Annars är jag helt på din linje, Istanbul är fantastiskt!

Jag tycker det funkar fint torsdag till söndag. Men det är väl en smaksak antar jag.

Flyget tar ju bara tre och en halv timme och det tycker jag inte är farligt eller särskilt långt alls.

Då skulle jag föreslå Bratislava och Wien under säg 4 dagar. Man flyger till Wien och därifrån åker man buss till Bratislava, det tog en timme ungefär. Bratislava var riktigt billigt, och en mycket pitoresk stad. Eftersom Wien ligger så pass nära så kan man göra städerna på samma resa.
Jag var i Bratislava på tjänsteresa i höstas och hade inte fattat hur nära det är till Wien innan dess, så det är definitivt en tripp jag skulle kunna tänka mig privat. Det var även ganska billigt att flyga till Wien från Arlanda och tog inte så lång tid heller. Engelska funkade fint på resan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka