Ok här kommer uppdatering

Empalie

Trådstartare
Idag var vi ju på kliniken. Se min föregående tråd som är början till denna, kan detta hända?
Jag och vet började prat igenom hela långa historien och sedan sprang jag med honom på gången och vet såg att han var lite mindre än en halv grad halt fram, som jag misstänkte. Sedan tog vi ut ridhuset och longerade och mycket riktigt visade han ju samma grad i bägge varv. Det såg ut att ligga mest i höger, f*n tänkte jag:cry:
Vet beslutade om att vi skulle bedöva hovled och när vi precis gjort det kommer en annan vet in som vi känner och som kollat Prisse innan. Han började prat om ngt som kallas irap och som innebär att man tappar hästen på ca 500 ml blod som sedan behandlas och fryses in och som sedan vid behandling tinas och sprutas in i leden direkt. Blodet innehåller immunförsvar och hästen hjälper på så sätt sig själv. Metoden var beprövad och tydligen framgångsrik. (fast ändå väldigt ny)
Behandlingen kunde funka på hästar som inte blev rktigt bra i sina leder oavsett tidgare behandling, såklart är hanteringen av blodet väldigt decifinierad.
Vi bestämde oss för detta för vet trodde att prisse snubblat till och att hans sköra hovled tagit lite stryk. Det var med hovledsinflammation allt började. Så innan vi skull röntga tappades han på lite blod.
Sedan var det dags för röntgen och min mage trodde jag skulle sprängas av oro. Bilderna var väldigt bra(eller så bra de kan bli han har ju fortfarande sin skada), strålbenet var helt oförändrat(från innan, pålagringen finns ju såklart kvar) och vet sa att det var omöjligt att det kan se bättre ut än innan men det gör det. Även hovled och hovben såg fina ut. :bump:

Så nu är det dags för första irap behandlingen på Onsdag kväll, ngn som har erfarenheter av detta och hur har era behandlingar sett ut? Konvalecens m.m.

Tacksam för svar!
 
Sv: Ok här kommer uppdatering

hej!

har ingen erfarenhet av detta men det verkar vara en mycket vettig metod som hjäler hästen att självhjälpa! Håller tummarna för att det går bra!
Lycka till!
 
Sv: Ok här kommer uppdatering

Jag är såååå fundersam! Och jag hoppas att ngn läser och svarar!

I Onsdags var vi inne och skulle gett prisse den första ehandlingen med irap, då sa min vet att det krånglat med försäkringsbolaget som ej vill ge ersättning och eftersom att hästen bara var en halv grad halt så tycket hon att han skulle få en tuppkamsbehandling medans vi väntade på besked om irapen. Sagt och gjort fick han en tuppkamsbehandling. Vi åkte hem och hästen skulle stå i box dagen feter. Morgonen gick bra men frmåt tiotiden när jag gick ut till stallet hade skruvat loss i boxen och var så himla stirrig trots sällskap i form av en liten shettis bredvid oxh massor med mat, jag såg bara att det här funkar INTE!
Så ja släppte ut dem i ridvolten som har elstaket, med massor av hö. Han sparng ett par steg och sedan rullade han sig och sedan var det kolugnt. Det har sedan varit lugnt, de har fått komma in tidigt istället och stå inne. Jag gjorde ett helt medvetet val när jag släppte ut han men det kännshelt rätt i maggropen för han är lugn ute och helstirrig inne.

Nu till problemen: Idag på morgonen gick han superfräscht ut och även när han gick lite i hagen såg han fin ut. Jag blev så glad. Jag lämnade dem sedan tre timmar mitt på dagen och näe jag kom hem tycker jag mig se att han är halt i skritten. Han virder på sitt huvud som han gör när han har ont och står hela tiden med höger ben framför sig när han står stilla.
Tycker det här är skitjobbigt och vet inte riktigt hur man ska hanetar situationen. Hur vanligt är det med biverkningar efter sprutning i leden och hut yttrar den sig. Hästen är inte varm eller svullen, gallig eller har puls. Ingen feber.

Jag får ju lov att vänsta över helgen och se om det blir nämnvärt bättre annars får jag ju ringa på måndag men jag blir bara så konfunderad.
Ngn som varit med om samma sak. Kan tillägga att jag tycler hästen är ngt mer halt nu än innan vi åkte in!!!!:crazy::cry:
 
Sv: Ok här kommer uppdatering

Puttar lite, hästen var idag bättre både in och ut från hagen...kall i hoven, inget gallig och inte ngn svullnad eller feber
 
Sv: Ok här kommer uppdatering

Hei. min erfaring med tuppkambehandling, er at dom kan virke lite mer halta dom førsta dagarna, eftersom det er då behandlingen begynner å virke:)
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 776
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 367
Senast: Fibusen
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 521
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 823
Senast: zooii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp