ok ångest, vad gick fel?!?!

Messy

Trådstartare
hoppade Ld i helgen å skämms nått sjuuukt för min sists... vet inte vad som hände...
har inte hoppat å tävlat på väldigt länge (9.5år)... men på lektionen när vi hoppa enstaka hinder på typ 50cm så gick det bra...
men i helgen... hilfe bitte... jag kom i sån obalans HEEELA tiden...
vad beror det på? hästen hoppar lite stötigt, men.. jag visste ju det (första gången jag red den, å den är 170.. så stooor) :)
jag trilla bakåt... kunde lixom inte få fram händerna... pinsamt :crazy:
så... är sadeln för stor? för korta/långa läder????
varför hamnar man i ""bakåtvikt"???

lite lätt irriterad att ridläraren inte kunde säga vad jag gjorde för fel, för FEL gjorde jag...
ännu mer irriterad på prisutdelaren som sa "om det hade varit stilpoäng så hade resultatet sett annorlunda ut"... hur f*n kan man ens säga så? jag blev inte ledsen, men irriterad å arg... jag skämdes rätt bra redan innan om jag säger så :o
jag gick dubbelnolla å kom 4:a... men jag sa att jag var sjukt missnöjd med MIN insats, hästen var supersnäll som ens hoppade med mig... å alla som fråga "hur gick det" eller som sa "vad bra det gick" svarade jag att jag ändå var missnöjd med MIG...
taskigt av prisutdelaren tycker jag...

Sv: ok ångest, vad gick fel?!?!

Har svårt att säga vad du gjorde för fel, men kan säga att precis samma sak hände mig i helgen. Red förskräckligt kom fel på nästan alla hinder och kom efter i nästan alla språng. Hästen var stark så fick typ sitta o slita o dra för att han skulle lyssna:crazy: Red trots allt oxå dubbelnolla och blev placerad men jag var verkligen inte nöjd med ngn av oss, vi kan ju lixom bättre. Men alla har en dålig dag. O inte nog med det när jag kommer ut från banan så får jag skäll av en tränre som jag tröänade för för ca: 1 år sedan. Blev såååå förbannad hon har inte brytt sig om mig eller hästen på över ett år och då ska hon f*n inte bry sig nu heller:mad: Hatar verkligen när människor som kommentera när dom inte har sett ekipaget på hur länge som helst, man an faktiskt ha en dålig dag. I nästa klass kändes det dock bättre men utgick efter att ha hoppat ngr språng som kändes bra. Men som sag, bara för att det gick dålig en gång så behöver det inte alltid vara så, du kanske var nervös? eller ni kanske inte kände er tillräckligt laddade. Sånt händer alla det går inte alltid bra och ibland behöver det inte se riktigt snyggt ut, jag menar det står ju ändå inte på resultatlistan HUR man kom fram till hindret eller hur man tog sig över det;) :D

Lycka till i fortsättningen!

inge nervös, men hade aldrig ridit hästen, har tagit 7 lektioner i vår, å sen inte hoppat lektion på 9.5år... så .. ;)
som du säger, dålig dag, men är man medveten om att man e kass för dagen (eller jämt ;) ) så hjälper det ju inte att folk e dumma i huvet... ok med kritik å sen hjälp vad man ska bli bättre på, men dumma kommentarer DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ :devil:

hoppas det går bra för dig i framtiden oxå!! :)
bra att det kändes bra andra klassen! :)

Jaa, det är ju inte så lätt att hitta ett exakt fel, men du säger ju att allt kändes fel och att du satt obalanserat. Du lär väl knappast vilja läsa att det är skillnad på att hoppa enstaka hinder på 50 cm på lektion, och hoppa en hel tävlingsbana på 90 cm, för det känner du säkert redan till.;)

Det är ju svårt att tävla en häst man aldrig ridit förut. Ekipaget ska ju matcha, om du förstår hur jag menar? Det är inte säkert att man kan hoppa perfekt även om hästen hoppar allt, för man passar kanske inte ihop och hittar ingen gemensam känsla (inte alls flummigt, det här svaret:crazy: )...

Jag fick ett bra visdomsord av en kompis, "hoppning är en färskvara". Det spelar ingen roll hur bra man varit förut, man ska träna mycket även om det är lågt för att hitta rätta känslan. Så öva på, och grattis till placeringen!:bump: :banana: :bump: :banana: Och förresten, sura kommentarer ska man försöka ignorera. Jag tycker att såna kommentarer mest avslöjar vilken tragisk person det är som måste säga sånt.

Senast ändrad av en moderator:

åh tack du fick mig bättre till mods med din sista mening :p :devil:

jag är helt på det klara att man inte kan leva på gamla meriter!!!
jag är bara så... förbryllad var min balans tog vägen..
framhoppningen gick mkt bättre...
jaja... lägga allt bakom sig, å ÖVA som du säger :)

men på ridskola hoppar man ju 2-3 lektioner å 50cm, så där lär jag inte utvecklas :(
men... ska definitivt ta tag i det, det är å SKA va roligt å tävla!!!!! :banana:

Messy skrev:
hoppade Ld i helgen å skämms nått sjuuukt för min sists... vet inte vad som hände...
har inte hoppat å tävlat på väldigt länge (9.5år)... men på lektionen när vi hoppa enstaka hinder på typ 50cm så gick det bra...
men i helgen... hilfe bitte... jag kom i sån obalans HEEELA tiden...
vad beror det på? hästen hoppar lite stötigt, men.. jag visste ju det (första gången jag red den, å den är 170.. så stooor) :)
jag trilla bakåt... kunde lixom inte få fram händerna... pinsamt :crazy:
så... är sadeln för stor? för korta/långa läder????
varför hamnar man i ""bakåtvikt"???

lite lätt irriterad att ridläraren inte kunde säga vad jag gjorde för fel, för FEL gjorde jag...

Det låter som om din balans är alldeles för dålig. Det är en helt annan sak att hoppa enstaka hinder på 50 cm och att hoppa en bana på 90 cm. De flesta hästar hoppar mycket mer när det blir lite högre, så även om man kanske hänger med i 50 cm så kan det vara en helt annan sak att kunna göra det över 90 cm. Det var nog svårt för din tränare att säga vad som var fel, för det är nog inte enskild sak som du kan rätta till, utan du behöver mer rutin, helt enkelt.

Så min medicin skulle vara träna, träna, träna. Och när ni hoppar 90 cm på träning i balans, jag då kanske det är dags att prova en tävling igen! :bump:

jo precis... klart man måste träna :)
som sagt var första gången jag satt på hästen å jag var väldigt ringrostig... mest att det skulle va kul å äntligen hoppa lite på en liten klubbtävling...
mest irriterad på dumma hon som sa så :mad: :crazy:

Nu vet jag ju inte alls hur du rider, eller hur långa/korta läder du har, sadlen är osv.
Men lite råd kan jag ge dig.
Ett par galoppsprång innan hindret så luta dig lite fram, axlarna ska vara framför höfterna, ta fram handen så att hästen får eftergift.
I detta läge så får man oftast bra balans och kan lätt följa med hästen oavsätt hur och när den hoppar av.
Känn även att du har bra stöd i sigbyglen. Sitt gärna ner i sadlen så blir du lite stabilare i sitsen.

tack!
kanske var sadeln så att jag hamnade i stolssits å därför inte fick balans i benen å föll bakåt? trampa ner mer å ha fötterna vid höften! :)
*sitter å analyserar*

ska tvinga Zara å ha lektion för mig sen ;)

Allvarligt: Du har inte hoppat på 9,5 år och du har aldrig ridit hästen också ger du dig ut och tävlar? Behöver du verkligen fråga varför det gick som det gick? Att du ens vill sätta hästen i en sån situation fattar jag inte.

Elakt sagt av prisutdelaren tycker jag!

Jag tror att det blev som det blev pga att du ju inte tränat så mkt hoppning, och dessutom inte just på den hästen.
Svårt att bara så där ge sig ut och hoppa en hel bana på tävling! Då man ju som ryttare blir lite tävlingstaggad och kanske även nervös!

Mitt råd är att du tar hjälp av en bra ridlärare/tränare och "börjar från början" med hästen du red. Börjar hoppa lite enstaka hinder, gå över till inbjudande serier, sedan till enkla linjer, och när allt funkar, att du känner att du får flyt, då börjar du hoppa banor igen.
Och känner du då i början på enkelhindren och i serierna att du hamnar i obalans, ta rejält mantag! Då far du inte bakåt! Håll i manen och trampa framåt-nedåt med skänkeln!
Lycka till!

Snuffsan skrev:
Allvarligt: Du har inte hoppat på 9,5 år och du har aldrig ridit hästen också ger du dig ut och tävlar? Behöver du verkligen fråga varför det gick som det gick? Att du ens vill sätta hästen i en sån situation fattar jag inte.

det var en liten klubbtävling! skulle aldrig åkt på "värsta" tävlingen!!!
tog det som en kul grej helt enkelt!!!!!
å man har ju inte ridit alla på ridskolan, och det lottas sen väljer man i den ordningen... så... det var fler som inte hade ridit den hästen de fick!!!
hur ofta är man "inkörd" på hästen man får på klubbtävlingar på en ridskola?!

jo, mantag blev det på slutet ;)
tyvärr finns det nog ingen möjlighet att utvecklas på just den hästen... ridskola :(
men i höst ska jag byta å dela privatlektioner med en annan istället... jag vill komma nån vart å bli bättre, inte harva runt på led... + att jag tror att chansen att få samma häst är större vid privatlektioner!!!

lite svårt att öva först enstaka hinder å sen serier osv när man inte har hopplektioner så många gånger på en termin (2st)...
när jag var yngre (ok är inte så gammal, men det är 10år sen iaf) :p så red jag i hoppgrupp, då fick man ha samma 3 gånger i rad, ibland 6 gånger... å det är ju DÅ man lär sig å utvecklas med just den hästen... hade man tur fick man ju den hästen även på sina vanliga lektioner... *längtar tillbaks till den gamla goda tiden*...

vill bara påpeka för alla att självklart är jag medveten om att jag inte skulle göra värsta perfekta ritten, men jag är besviken på mig själv,... har ju ridit under alla dessa år, men inte hoppat å tävlat... så SÅ kass borde jag inte ha varit... men men...
som sagt, träna träna så kommer det fler chanser!

Messy skrev:
det var en liten klubbtävling! skulle aldrig åkt på "värsta" tävlingen!!!
tog det som en kul grej helt enkelt!!!!!
å man har ju inte ridit alla på ridskolan, och det lottas sen väljer man i den ordningen... så... det var fler som inte hade ridit den hästen de fick!!!
hur ofta är man "inkörd" på hästen man får på klubbtävlingar på en ridskola?!

I princip alltid? I ärlighetens namn tycker jag att det låter som en lite omdömeslös ridskola. Varför låta dig tävla på den höjden när du absolut inte var redo för det, och dessutom på en häst du inte kände?

På min ridskola får man önska sig två hästar när det är hopptävling, och sen får man nästan alltid någon av dem. Det väljs inte, utan ridläraren bestämme vem som ska rida vilken häst.

ok så var det inte här....
men på min förra så skrev man upp sig på den man ville ha... å där fick man oxå oftast den man valde... å jag valde för det mesta den jag red mkt just då...

fast till ridskolans "försvar", jag har ju inte ridit nån mkt! en av hästarna hade jag två gånger i rad... av mina 7 gånger.. hehe.. så..
jag hade helt enkelt behövt rida den där hästen några gånger, på en som hoppade mjukt hade det säkerligen sett 100ggr bättre ut med...
jag har ju själva "planeringen" i huvet, det var mer balansen.. måste sett ut som ett fyllo ;) kanske hade några droppar kvar sen fredagskvällen :devil:

Håller helt med dej :crazy:

Messy:
Jag hoppas verkligen att din tråd enbart är ett skämt! (vilket det låter som...)

I annat fall bör du nog rida några år till på ridskola och lära dej ta ansvar för dej och hästarna :crazy:
Man staartar inte så "högt" när man inte hoppat det på träning, helst på flera olika hästar eftersom du nu inte har egen häst.
ska man tävla på en okänd häst bör man kunna rida så pass bra att man kan hålla balans rytm o allt på olika hästar på högre hinder.
Tills dess - håll dej max(!) till CR tävlingar på den nivå du hoppar på på ridskolan!

nej det är inte ett skämt, å det var inte de där påhoppen jag var ute efter, utan RÅD hur jag ska bli bättre.... fast å andra sidan, hade jag förväntat mig att alla skulle hajja det? neee.... :cool:

nu dör du väl, för joooo, jag har en egen häst oxå... dock är hon inte hemma (är skadad).. å jag blev sjukt ridsugen å umgås-med-hästar-sugen efter nästan ett år, å anmälde mig därför till ridskola...
dock kan jag tillägga att min är (var) galoppör... och innan galoppen å henne red jag mest i skogen med enstaka dressyrlektion då å då... (å nej, jag är inte dummare än att jag tänker ta hjälp av tränare när hon ska omskolas till ridhäst)
så jag har mer "sitta-på-hoppiga-fullblod-balans" än hoppa...
har tagit lite skutt i skogen osv, men det är som sagt var inte jämförbart... har dock aldrig haft detta problem vid hoppning förut å sitter DÄRFÖR å analyserar "sönder" det.. dessutom tycker jag att en liten klubbtävling kan jämföras med CR. Hade garanterat inte gått bättre om det hade stått "CR" istället för "tävling".
men... jag lägger det där bakom mig nu.

Hur du ska bli bättre? Man tränar och tränar och tränar. När man inte har hoppat på så länge så tror du det är en liten grej som ska fixas? Andra ryttare tränar och tränar och tränar vecka efter vecka.

jag ser ingen anledning att fortsätta "prata" med dig...

jag förstår SJÄLVKLART att jag inte är bäst å att jag är den enda i hela världen som INTE behöver träna...

jag frågade efter TIPS...
gå å förstör nån annan tråd.

till er som kom med bra tips, TACK!

så tack å hej för mig

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 027
Senast: soom
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Fibusen
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat