Ojämt rörelsemönster...

U

Umbria

Jag köpte en ny häst i början av mars som några dagar innan jag fick hem den besiktigades på klinik (även röntgen) jag var även med vid besiktningen, allt var frid och fröjd så långt. För ca 1 v sedan upptäckte vi att hästen rörelsemönster är onormalt, han går ojämnt och gör en "viftning" med höger fram framförallt synligt i traven. Igår hade jag en veterinär ute i stallet som kunde konstatera att hästen har en parallellförskjutning i höger fram från knät och neråt och är även något "tjock" i kronan. Hästen har även underliggande trakter i vänster fram. Rekommendationen jag fick var att ta ut hovslagaren snarast för att se om han kan "bygga upp" hoven och sedan rida på mjukt underlag i 2 v och se om det blir någon förändring.

Vad ska jag göra? Försöka häva köpet? Är det någon som har erfarenhet av detta?? (Kan tillägga att veterinären tyckte det var konstigt att de inte sett detta på kliniken, de borde ha gjort en notering angående detta.)

Tacksam för alla synpunkter, råd, tips!!!
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Men är det inte så att hästen biljarderar med frambenet eller misstolkade jag din beskrivning??
Parallellförskjutningen sitter i carpalleden och är en exteriör avvikelse som knappast skulle kommenteras på en vet.besikning.
Tror knappast att köpet går att hävas då hästen gick igenom en fullständig vet besiktning som du dessutom var med på innan köpet...
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Parallellförskjutning och underliggande trakter är knappast nåt dolt fel.
Var hästen ren i gången när du besiktade den kan väl knappast säljaren vara skyldig att ta tillbaka hästen.
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Har du låtit en hovlagare sko om hästen sen du köpte den?

Parallellförskjutning kan du inte fixa med hjälp av skoning.
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Jag hade vänt mig till veterinären som utförde besiktningen och frågat varför inga av dessa anmärkningar är uppförda i protokollet.
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Sissan skrev:
Parallellförskjutningen sitter i carpalleden och är en exteriör avvikelse som knappast skulle kommenteras på en vet.besikning.

Varför inte det? För mig är det självklart att veterinären ska påpeka alla exteriöra avvikelser och berätta huruvida de kan påverka hästens användbarhet eller inte. Det är klart att handlar det om mindre avvikelser så är det kanske inget som noteras i protokollet, men jag tycker ändå att veterinärer borde nämna alla avvikelser han/hon ser vid besiktningen. Det är trotsallt därför man gör en veterinärbesiktning, för att upptäcka sånt som man inte ser själv.
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Cecely skrev:
Har du låtit en hovlagare sko om hästen sen du köpte den?

Parallellförskjutning kan du inte fixa med hjälp av skoning.
Givetvis förstår jag att parallellförskjutning inte går att fixa med av hovslagaren, däremot förstod jag det som att det går att "minska" de underliggande trakterna? Har jag fel??
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Pauling skrev:
Varför inte det? För mig är det självklart att veterinären ska påpeka alla exteriöra avvikelser och berätta huruvida de kan påverka hästens användbarhet eller inte. Det är klart att handlar det om mindre avvikelser så är det kanske inget som noteras i protokollet, men jag tycker ändå att veterinärer borde nämna alla avvikelser han/hon ser vid besiktningen. Det är trotsallt därför man gör en veterinärbesiktning, för att upptäcka sånt som man inte ser själv.

Men inte ska väl veterinären göra en exteriörbedömning heller! De ska beskriva hästens skick och hälsa.
Varken parallellförskjutning eller underliggande trakter är nåt sjukdomstillstånd eller skada och dessutom kan du ju tydligt se det själv så varför ska veterinären kommentera det?? Frågar du däremot om dessa saker kan påverka hästens hållbarhet så svarar de ju.
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Sissan skrev:
Men inte ska väl veterinären göra en exteriörbedömning heller! De ska beskriva hästens skick och hälsa.
Varken parallellförskjutning eller underliggande trakter är nåt sjukdomstillstånd eller skada och dessutom kan du ju tydligt se det själv så varför ska veterinären kommentera det?? Frågar du däremot om dessa saker kan påverka hästens hållbarhet så svarar de ju.

Det brukar finnas en punkt exteriöra avvikelser på protokollet så någon bedömning måste veterinären göra.
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Pauling skrev:
Det brukar finnas en punkt exteriöra avvikelser på protokollet så någon bedömning måste veterinären göra.

Jo det står "exteriöra avvikelser av veterinär betydelse" på ett av mina veterinärintyg men inte på alla... (Och hästen som detta intyg är skrivet på är parallellförskjuten i ett framben vilket inte står antecknat..)
Men då kan du ju ta Järvsöfaks som exempel, han är fransysk fram och har placerat sig i 147 av sina 156 starter och vunnit 14 284 569kr.. Sen kan du ju ta en av de främsta avelshingstarna på varmblodstravar sidan, Mack Lobell han är parallellförskjuten höger fram och x-ig vänster fram och han har sprungit in 22 408 640 kr
så vilka exteriöra avvikelser är av veterinär betydelse???:confused:
Jag tycker faktiskt att man som hästköpare måste titta igenom hästen noga själv också och fråga om det är nåt man är fundersam på.. Och har nu den här hästen gått igenom både röntgen och vetbesiktning utan anmärkning så tvivlar jag starkt på att den har några som helst problem med dessa saker... Som dessutom är väldigt vanliga bland hästar..
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Tack för alla kloka ord! :banana:

Har förstått efter ytterligare efterforskning att parallellförskjutningen är mkt liten och förmodligen inte kommer att påverka hästen och hovslagaren ska försöka att succesivt "minska" lutningen på trakten. Som han sa hästen är ju inte halt och börjar man ändra för mycket i det natruliga rörelsemönstret blir det förmodligen bara värre.
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Umbria skrev:
Har förstått efter ytterligare efterforskning att parallellförskjutningen är mkt liten och förmodligen inte kommer att påverka hästen och hovslagaren ska försöka att succesivt "minska" lutningen på trakten. Som han sa hästen är ju inte halt och börjar man ändra för mycket i det natruliga rörelsemönstret blir det förmodligen bara värre.

Jo för "bygger" du om vinklarna i hoven för snabbt så blir det ju ovana vinklar för leden och då blir det ju påfrestningar för den som den inte är van vid, så då får du snart en halt häst... Ej att rekommendera...;)
Lycka till med den nya hästen!!
Vad är det för häst föresten??:angel:
 
Sv: Ojämt rörelsemönster...

Jag pratade med min hovslagare igen och vi ska försöka minska lutningen i trakten successivt, får ge det lite tid.

Hästen är en 7 årig val (men är som 5 :smirk: )efter Cortez och ska förhoppningsvis bli en duktig hoppare...:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp