Ojämnt musklad och öm i bakdelen

Lotus

Trådstartare
Min häst är ett halvblod 12 år som jag haft i snart 3 år. Dressyrblod och jag tror tanken var god när man avlade men resultatet blev inte som planerat, han är inte så bra byggd, men med ett mycket gott hjärta.

Han är grov i fram och har lite kortare framben än bakben, och en jättestor trav med mycket påskjut och dålig bärighet. Ryttarna innan mig har försökt få honom att bära i traven och korta sig med resultat att han knäppt av nacke och rygg istället och till slut insåg man att hästen inte har kapacitet för högre dressyr och jag fick köpa billigt då jag har lägre ambitioner. Dessutom har han pålagringar i halskotorna och är grymt stel, troligen på grund av en gammal spark. Innan jag köpte var hästen genomgången på klinik och det var då man hittade pålagringarna, och det som också gjordes då var att man sprutade vä bakknä som var överansträngt.

Nåväl. Hästen visar ingen hälta och så länge jag haft honom har han blivit något mer bärig och musklat ryggen bättre samt släppt otroligt mycket av spänningarna i halsen samt fått bättre överlinje över lag. Det som hela tiden spökat är dock vänster bak som han inte riktigt vill bära på och i perioder inte heller är så förtjust i att lyfta för hovslagaren någon längre stund.

För ett år sedan fick han kortisoninjektioner under huden i båda bakhaserna eftersom han var allmänt småknackig, och blev mycket bättre. Sedan tycker jag han har hållit sig fin ända till fram emot sista träningarna innan vintervilan i slutet av november, då började han visa ovilja att jobba och fick vila som planerat. Nu har jag börjat sätta igång med lite jobb igen, inte bara skogspromenader, men oviljan finns där, man får liksom tvinga fram det man vill ha och det är jag inte van vid. Hästen är normlat sett lite bekväm, men inte ovillig.

Hade ut hovslagaren idag och han är tydligen ubildad hästmassör också, och han tyckte att tensor fascia latae var väldigt ynklig på vänster bak jämfört med höger, och dessutom fanns spänningar i ursprunget till biceps femoris och runt höftbensknölen. När jag ridit, alltid, har jag vid tex sidvärtsrörelser åt höger hört kluckande ljud från vänster bakben och jag har funderat på om det kan vara ljud från en patellaupphakning jag hört. Veterinär och tränare har dock inte tyckt att detta varit något att lägga energi på att fundera över, då han inte visar hälta vid ridning.

Nu till min fråga - jag ser ju med blotta ögat att sidan på låret är mindre på vänster än höger(nu när hovlsgaren visat), och jag antar att det beror på att hästen inte bär som han ska. Finns det något generalfel som jag ska leta efter? Jag är så rädd att veterinären börjar spruta i fel leder (tycker det är så vanligt) och att man glömmer musklerna och annat. Min hovslagare tyckte jag kunde prova att massera och linimentera de ömma och underutvecklade områdena och se om det ger någon effekt, men jag är lite rädd att jag missar något som är uppenbart, typ att knäleden inte är som den ska.

Givetvis ska jag låta kolla hästen igen, men jag vill gärna fundera själv över vad som är vad och hur det kan hänga ihop och om jag kan göra något åt det.

Sv: Ojämnt musklad och öm i bakdelen

Jag har inget jättebra svar men jag tycker att frågan är jätteintressant, så intressant att jag registrerade mig på forumet. Ett av halvbloden jag rider beter sig väldigt likt som du beskriver och vi har letat efter fel i ryggen utan resultat. Han har dessutom börjat resa sig på bakbenen, så högt att han och jag far i backen.

Vi kan väl tipsa varandra om vi hittar någon ända att börja i?

Du har inte funderat på att kontakta någon riktigt duktig instruktör, ryttare inom akademisk ridning. Som kan kolla på hästen, lägga upp ett långsiktigt träningschema för att mjuka upp och bygga upp hästen till dens förutsättningar? Just vad AR är till att bygga upp hästen så att den kan hålla i framtiden.

Givetvis delar man med sig av sina tips, du är så välkommen!

Jag insåg rätt snart efter att jag postat tråden att jag borde uttryckat mig bättre, men det var ju förstås för sent och ni två har ju inte halshuggit mig iallafall.

Det jag borde ha frågat är:
När musklerna tensor fascia latae är mindre på ena sidan än den andra, och det finns ömhet i ursprunget till biceps femoris samt runt höftkölen - vad kan man tro att felet kommer ifrån? Och vad är hönan och ägget - är muskeln underutvecklad för att leden gör ont eller gör lederna ont för att muskeln är så svag eller spänd?

En veterinär tycker jag ofta letar ledfel men glömmer resten, tyvärr, och därför vill jag fundera själv också.

Jag rider för en tränare i "vanlig" dressyr som jag trivs bra med, hästen har blivit mycket bättre med tiden vad gäller bärighet, men nu kom ju då motsträvligheten tillbaka tyvärr. Jag känner inte till någon med AR-inriktning här i närheten men har inget emot tanken. Jag vill förstås på alla vis göra det jag kan för att min häst ska hålla och må bra. Just nu behöver jag dock göra något åt hästens ovilja att samla innan jag kan rida så med gott samvete.

Ja det medicinska har jag ingen kunskap i utan tänkte mer på hans ovilja till samling om han överhuvudtaget ska ridas nu och inte få rehab genom styrketräning och bygga upp från marken. Hoppas det löser sig för hästen din:)

Dessutom har han pålagringar i halskotorna och är grymt stel, troligen på grund av en gammal spark. Innan jag köpte var hästen genomgången på klinik och det var då man hittade pålagringarna, och det som också gjordes då var att man sprutade vä bakknä som var överansträngt.

Du menar alltså att du ridit på en häst med icke behandlade pålagringar? Hur kan man vara så ointresserad för hästens bästa. Aldrig tänkt på att du fick köpa den billigt för den har PÅLAGRINGAR I HALSEN SOM INTE ÄR ÅTGÄRDADE?

Hästar balanserar sig med halsen. Troligtvis därför han är stel. Med pålagringar i halsen kan han inte annvända sig av sin naturliga balans vilket medför att han måste hålla emot (stel) för att bibehålla sin balans.

Vart tog hänsynen till hästen väg. Gud vad egoistiskt.

Tack för ditt konstruktiva och stöttande svar. :devil:

Du såg inte att hästen undersöktes på klinik innan jag köpte den och att om kliniken ansåg att den skulle åtgärdas eller dömas ut hade kanske ägaren (en ridskolechef som tävlar dressyr på St Georges-nivå) gjort det istället för att sälja den till mig och gå brakförlust ekonomiskt?

Nä, ditt svar gör mig väldigt ledsen. Det är väl klart som fan jag tänker på hästens bästa - varför skulle jag annars skriva den här tråden?

Det jag borde ha frågat är:
När musklerna tensor fascia latae är mindre på ena sidan än den andra, och det finns ömhet i ursprunget till biceps femoris samt runt höftkölen - vad kan man tro att felet kommer ifrån? Och vad är hönan och ägget - är muskeln underutvecklad för att leden gör ont eller gör lederna ont för att muskeln är så svag eller spänd?

Man kan misstänka problem i saccralleden, men med tanke på att du nämner en behandling i haserna så kan även kanske problem finnas där vilket har lett till kompensation i ryggen. Väldigt vanligt skulle jag vilja påstå.

Okej, inte knät alls, då?

Hade ut en kiropraktor för snart ett år sedan och han hsade inget särskilt om SI-leden då men det kan ju ha ändrats på den här tiden förstås.

Okej, inte knät alls, då?

Hade ut en kiropraktor för snart ett år sedan och han hsade inget särskilt om SI-leden då men det kan ju ha ändrats på den här tiden förstås.

Eller så har du ett problem i has och knä, vilket har givit resultat i ryggen. I dina kläder skulle jag under nuvarande omständigheter göra en koll på klinik.

Tack för ditt konstruktiva och stöttande svar. :devil:

Du såg inte att hästen undersöktes på klinik innan jag köpte den och att om kliniken ansåg att den skulle åtgärdas eller dömas ut hade kanske ägaren (en ridskolechef som tävlar dressyr på St Georges-nivå) gjort det istället för att sälja den till mig och gå brakförlust ekonomiskt?

Nä, ditt svar gör mig väldigt ledsen. Det är väl klart som fan jag tänker på hästens bästa - varför skulle jag annars skriva den här tråden?

Det finns inget sätt att veta om hästen har konstant fysisk smärta av pålagringar i halsen. Dock är det inte livshotande = INGA försäkringspengar. Att upplysa dig om felet innebär att du inte kunde reklamera på grund utav dessa fel. Det innebär INTE att hästen är frisk eller ridbar. Hon hade troligtvis lidit en större förlust genom att ta bort den utan att få ersättning. Besiktningen innebar även att den inte var halt = inte ont i benen.

För att du är okunnig om pålagringars effekt på hästen och därigenom inte inser att den inte borde brukas för någon som helst ridning över huvud taget.

Om du tycker att jag är okänslig och elak kan du ringa en veterinär i morgon bitti och säga till denne att din häst har konstaterade pålagringar i halsen och att de inte är åtgärdade och sen fråga om du bör rida hästen precis som vanligt. Trots att den har konstaterade förändringar på kotorna i halsen.

Ja man kan rida en häst på pålagringar i halskotor, så länge den inte uppvisar problem finns det inget som möter några hinder. Problem kan däremot uppstå om en sammanväxning sker, vilket jag tolkar att så inte har skett.

Ja man kan rida en häst på pålagringar i halskotor, så länge den inte uppvisar problem finns det inget som möter några hinder. Problem kan däremot uppstå om en sammanväxning sker, vilket jag tolkar att så inte har skett.

Det går att rida en häst med pålagringar i alla leder. Det betyder inte att det är lämpligt.

Det går att rida en häst med pålagringar i alla leder. Det betyder inte att det är lämpligt.

Ok, så med detta skrivet tolkar jag dig på följande sätt. Pålagringar oavsett de finns i kotled, halskotor eller tex i from av sammanväxning vid spatt. Dessa hästar bör tas bort omedelbart.

Ok, så med detta skrivet tolkar jag dig på följande sätt. Pålagringar oavsett de finns i kotled, halskotor eller tex i from av sammanväxning vid spatt. Dessa hästar bör tas bort omedelbart.

Det bör i alla fall utredas väldigt noggrant om de bör ridas!! Något TS inte vet om förra ägaren gjort och själv inte gjort.

Om man då dessutom har en häst som har återkommande problem i andra leder och vet om pålagringarna i halsen kanske man bör ta sig en ordentlig funderare på vad som är det primära och det sekundära problemet. Men det är klart, ser du inte att hästen har ont har den ju givetvis inte ont. Det är bara någonting som jag sitter här och hittar på att hennes häst kanske störs av sina pålagringar i halsen för nöjet att vara elak mot en stackars hästägare som gått igenom sin helt friska häst med lupp.

Jamen, jag förstår inte hur du menar - hästen ÄR ju genomgången av den förra ägaren och såldes till lättare träning/ridning efter klinikens rekommendationer när man sett pålagringarna? Jag har varit mycket medveten om dessa ända sedan jag köpte hästen och frågade säljanre, som för övrigt varit min ridlärare i många år när jag började rida, och berättade om min ambition att träna lättare dressyr och kanske tävla ibland upp till LA, och det överrensstämde med vad man sagt att hästen skulle kunna klara.

Jag rider dessutom för samma tränare som den förra ägaren gjort i flera år och denne känner givetvis till hästens historia.

Jag förstår att pålagringarna begränsar min häst men hittills har ingen, varken massörer, tränare, domare, veterinärer, kiropraktorer eller andra som sett hästen och mig på något sätt antytt att det är oämpligt att rida hästen som jag gör eller att den ser ut att fara illa.

Jag har svårt att tro att alla dessa skulle vara tysta och låta min häst uppenbart lida när de vet att jag är mån om att ha den enda häst jag har i så gott skick som möjligt.

Det jag kan tänka är att ursprungsproblemet (pålagringar i halskotorna) skapar problemen i bakdelen. Och pålagringarna torde också kunna förändras till det sämre med åren (så skedde med en ponny jag en gång ägde men då satt pålagringen i framkotan).

Så vad som var "sanning" vid köpet och klinikbesiktningen behöver inte vara sanning idag.

Min rekommendation skulle vara att få hästen genomgången på en bra klinik. Verkar problemen främst sitta muskulärt (jag tror dock att muskelproblemen är secundärskador) så kan regelbundna besök av en bra equiterapeut vara ett bra komplement.

Lycka till!

Alltså en genomgång på klinik är ju att föredra, om TS åker iväg så är i varje fall jag intresserad av svaret från det. Och jag tror att det finns någonstans i bakbenen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Saile
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 989
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar