Sv: Ojämnhet

svår fråga eftersom det är så subjektivt, vad som är halt/oren/stel osv. men jag rider inte en häst som jag uppfattar som ofräsch. okej att den känns lite stel/spänd tills man värmt upp men släpper det inte då så skulle jag be ägaren kolla upp hästen. sen om hon gör det är ju hennes sak, men jag sätter mig inte upp och tränar hästen när jag själv tycker att det är något fel på den...

Jag håller med dig, de hästar jag suttit upp på brukar kännas betydligt bättre på ett ridpass än vad dom kändes när man satt upp (ja alltså om dom är felridna innan) men blir dom inget bättre och man upplever dom konstiga så brukar jag rekommendera att skicka dom till vet.

Jag har funderat på detta ett tag att det hela tiden pips så mycket om att hästarna ska kollas till höger och vänster. Kan det inte vara så att många hästar är ojämna och uppfattas som orena för att de inte är lösgjorda och genom i kroppen?

Absolut är det så!

Nej, det är verklighet.

Visst ligger det ett visst mått av sanning i det. Men jag är heller ingen världsstjärna och kommer aldrig att bli. Man behöver inte vara så himla duktig alltid och man måste våga göra fel och prova sig fram. Att mötas av den attityd som du uppvisar gör att många får prestationsångest och helt enkelt ger upp. Hade varit kul med ett lite mer konstruktivt inlägg i tråden än att bara säga att folk rider som skit.

men det är ju det som är sanningen. hästar går dåligt för att de blir dåligt ridna. och nej jag är inte så bra på rida, men jag som du provar mig fram. och jag konstaterar just att de pga dålig ridning inte är lösgjorda. Och pga det så känns de ojämna osv osv. Bara ett konstaterande. Vet inte vad för konstruktivt jag ska skriva... träna mer gott folk :idea:

Det behöver ju inte bara vara dålig ridning. Det kan ju finnas andra orsaker också som dåligt underlag eller felanpassad utrustning (främst sadel då..) som gör att det blir låsningar/ojämnhet i hästen. Eller träningsvärk etc etc. Finns många faktorer.

Med oren menar jag att man upplever att hästen kanske tar ett kortare steg med ett bakben, men inte är halt, eller att den är ojämn i sidorna och trycker in bogen i nåt varv, att den helt enkelt känns lite sned och vind.

Men det är ju rätt lätt att kolla själv om den är sned och vind för att den rids så eller om den har ont.

För om den bara rids så så kommer det att gå att rida den rak korta stunder

dvs peta in det som sticker ut

Men om det beror på smärta så kommer den reagera kraftigare och kraftigare varje gång du får tag i den, dvs den kommer att reagera explosivt förr eller senare

Om den tar ett kortare steg med ett bakben beror ju på att "de inte är på plats" dvs ett hålls längre fram och mer utanför kroppen - se till att du får tag i det i en vändning så att du belastar det och se vad som händer

Det är väl ändå det du skall göra om du skall utbilda hästen?

min dotters b-ponny är vad jag kallar det "oren" ibland i vänster bak, hon är utredd med alla konstens regler och röntgad för att jag ser att det ÄR något, På kliniken har dom inte hittat något :o deras beridare red henne och efter en stund när hon var mer lösgjord så var hon helt REN :confused: men min dotter fixar inte riktigt att få igenom henne varje dag (bara 10 år) så då får man ta hjälp av en mer erfaren ryttare :), men hon har även väldigt lindrig patella som man märker av kanske 4 ggr om året som en osteopat har förklarat för mig att vissa hästar har lite rörelse störningar utan att det är något,

men i alla fall ska man nog gå igenom hästen om problemen fortsätter, i annat fall mår de flesta hästar mycket bra av att ha regelbunden massage.

Jag tycker att det vanligen känns skillnad på en rörelsestörning pga ojämhet och en hälta pga smärta. Har man ridit en stund brukar det gå att avgöra om det är något som går att rätta till genom ridning och utbildning eller om det är något som ska kollas upp.

För om den bara rids så så kommer det att gå att rida den rak korta stunder

dvs peta in det som sticker ut

Men om det beror på smärta så kommer den reagera kraftigare och kraftigare varje gång du får tag i den, dvs den kommer att reagera explosivt förr eller senare

:bow: Bra och logisk beskrivning.

Samma sak då att om hästen har en "bra anledning" även om det inte är en fullfjädrad hälta/smärta (tänker t ex på låsningar och halvtaskig fysik i allmänhet som inte klarar av det man ber om) så kommer hästen också bli mer och mer ovillig som i försöka slinka iväg och hitta luckor att komma undan/felkompensera, medans den häst som "bara" var otränad/feltränad med stor sannolikhet visar ovilja när man vill kräva ett snäpp till men som sen blir mer och mer accepterande och villig efterhand fysiken byggs upp och hästen jobbats igenom bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 703
Senast: mackan
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 515
Senast: kryddelydd
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka