Ojämna gångarter

C

Ciazon

Hur många är det här som har en häst som inte är riktigt jämn i gången och betraktar ni det som en hälta eller bara någonting ni jobbar med att få bort? Min häst är röntgad och utredd både här och där men har ända en viss ojämnhet i rörelserna. Det blir mycket bättre när den är i träning mot om den vilar en period.

Sv: Ojämna gångarter

Ena våran är sned i bäckenet, vilket gör att hon rör sig ojämnt bak, syns dock bara vid tungt underlag. Men hon visar ingen hälta. Detta håller dock på att jobbas bort med hjälp av kiropraktor.

En rörelsestörning är ju en rörelsestörning och någon anledning finns ju, dock behöver det ju inte betyda att häst är halt=smärta som orsakar oregelbundenheten. Men jag tycker nog det ska kollas upp ordentligt.

Jag har som sagt gjort det, men det är ingen som hittar något. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Risken är ju att hästen blir halt på något annat ben om de belastar snett :cry:

Många hästar är ojämna i rörelsemönstret p g a låsningar i kroppen.
Blockerad boge eller ländrygg tex.
Kolla med en hästmassör eller terapeut.

Har du kollat storleken på hovarna? Om ena hoven är större kan det betyda snedbelastning tex.

Det finns många orsaker till stört rörelsemönster som inte behöver betyda att hästen har ont.

Min blir ibland ojämn i traven och det beror aoftast på att han antingen är stel, trött eller inte jobbar ordentligt. Förut var det mer, tex. i början av ridpassen, men nu har vi jobbat bort stelheten så nu är det vääldigt sällan det syns :)

kollat upp tänderna då? mkt kan komma ifrån munnen.

Senast ändrad av en moderator:

Många hästar är ojämna i rörelsemönstret p g a låsningar i kroppen.
Blockerad boge eller ländrygg tex.
Kolla med en hästmassör eller terapeut.

Har du kollat storleken på hovarna? Om ena hoven är större kan det betyda snedbelastning tex.

Det finns många orsaker till stört rörelsemönster som inte behöver betyda att hästen har ont.
Tack för alla råd. Min häst har helt normala hovar, men som sagt jag har inte provat med hästmassör så det skall jag göra nu. :bump:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka