K
Krabban
Vilka är fördelarna resp. nackdelarna? Vad hade ni valt? Varför?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Druvan skrev:Jag står själv i begrepp att välja- isolera eller oisolerat? Först var jag inne på att INTE isolera då detta är bättre för hästarna hälsomässigt. Men för min egen och hovslagarens skull kommer jag att isolera. Vem vill rykta och sadla i -20 grader (bor i norra norrbotten)... Skönt dessutom att kunna välja att ha värme i stallet om man någon period har en klippt häst i lite hårdare träning, eller om någon häst blir sjuk.
Lahtel skrev:Jag tror inte att det är bättre för hästarna rent hälsomässigt. Inte om man har äldre hästar som rids i allafall. Visst det är bra för lungorna, men det kan man ordna med ventilation och öppningsbara luckor. Men det är inte bra för leder och muskler att stå i -20 och sedan tränas hårt. Uppvärmning kan ta upp till 1 timme.
Krabban skrev:Vilka är fördelarna resp. nackdelarna? Vad hade ni valt? Varför?
elinsjobergh skrev:Ska jag bygga nytt kommer jag att ha kallstall, med uppvärmd del, för skötsel,sadelkammare, m.m.
Detta pga ventilationen. Och när man har uppvärmd skötseldel, behöver vi människor inte frysa!!
Krabban skrev:Det lät ju himla smart! Bra idé! Den kanske jag snor...
nej, kanske inte frusit ihjäl, men däremot blivit sjuka av drag, som sedan förvärrats av motion.. samt hästar som blivit sönderridna och fått skador när man inte värmt upp ordentligt..nybörjare skrev:Oisolerat!!!
Det är än i dag vad jag hört aldrig någon häst som har frusit ihjäl. Däremot är det massor med hästar som tas bort varje år pga dåliga luftrör som beror på för varmt stall. Det finns hästar i Sibirien som lever och mår bra. Värme är till för vår välbefinnande. Hästar klarar sig bara det finns mat.
Sluta pjoska med era djur.
man har isolering i väggarna och i taket..Beyliitah skrev:vad är det för skillnad mellan ett isolerat och ett oisolerat stall?? vad är det för extra sak man har?
BeastieBabe skrev:man har isolering i väggarna och i taket..