Oisolerat vs isolerat stall

K

Krabban

Vilka är fördelarna resp. nackdelarna? Vad hade ni valt? Varför?
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Jag står själv i begrepp att välja- isolera eller oisolerat? Först var jag inne på att INTE isolera då detta är bättre för hästarna hälsomässigt. Men för min egen och hovslagarens skull kommer jag att isolera. Vem vill rykta och sadla i -20 grader (bor i norra norrbotten)... Skönt dessutom att kunna välja att ha värme i stallet om man någon period har en klippt häst i lite hårdare träning, eller om någon häst blir sjuk.
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Jag har valt att inte isolerad nu när jag renoverat en ladugård. Det är så svårt att hålla bra klimat inne, ställer stora krav på ventilationen och dyrt eftersom jag behövde tillskottsvärme enligt beräkningarna. sätter på hästarna mer täcken när det blir kallt och har cirkulationspump så att inte vattnet fryser.
Så därför har jag ett kallstall, bor i södra sverige så jag har lite bättre förutsättningar än Druvan....
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Druvan skrev:
Jag står själv i begrepp att välja- isolera eller oisolerat? Först var jag inne på att INTE isolera då detta är bättre för hästarna hälsomässigt. Men för min egen och hovslagarens skull kommer jag att isolera. Vem vill rykta och sadla i -20 grader (bor i norra norrbotten)... Skönt dessutom att kunna välja att ha värme i stallet om man någon period har en klippt häst i lite hårdare träning, eller om någon häst blir sjuk.

Jag tror inte att det är bättre för hästarna rent hälsomässigt. Inte om man har äldre hästar som rids i allafall. Visst det är bra för lungorna, men det kan man ordna med ventilation och öppningsbara luckor. Men det är inte bra för leder och muskler att stå i -20 och sedan tränas hårt. Uppvärmning kan ta upp till 1 timme.
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Oisolerat!!!
Det är än i dag vad jag hört aldrig någon häst som har frusit ihjäl. Däremot är det massor med hästar som tas bort varje år pga dåliga luftrör som beror på för varmt stall. Det finns hästar i Sibirien som lever och mår bra. Värme är till för vår välbefinnande. Hästar klarar sig bara det finns mat.
Sluta pjoska med era djur.
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Har Kallstall.
En del väggar är isolerade men vi har "lyft" tak så där kommer det in naturlig ventilation.
Vart rekommenderad detta av våran veterinär som samtidigt som vi byggde stall.
Det blir ungefär samma temperatur inne som ute, lite varmare inna förstås.

Visst fryser jag ibland men det är bara att klä sig varmt och gå in i sadelkammaren med värme då och då.
Tränar min hästar regelbundet och rider ca. 1-2 h dagligen och har inte märkt att de behöver 1 h timmes uppvärming för att det är extra kallt ute?

Det är visserligen ej bra för hästar att STÅ i -20 och sedan tränas hårt.
Men mina hästar rör sig i sin hage och tas bara in när de ska ridas, står ej i box mer än nödvändigt.
Våran äldsta häst som stått i stallet blev 32 år och hade inga problem med det.

Min hästar har bott i detta stall sedan 1997 och har ej haft problem med några luftvägsinfektioner såsom hosta m.m.
Ej haft några andra sjukdommar heller förstås.

Skulle jag välja igen så blir det Kallstall. (eller Lösdrift)
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Dåliga luftrör kommer väl av dålig ventilation eller undermåligt grovfoder, främst? Du kan trots allt ha ett uppvärmt stall med GOD ventilation - men det kostar lite mera slantar att få till det ...

Vi har valt isolerat kallstall vilket innebär att luften i stallet värms upp under nätterna. Det blir trots detta frusna vattenhinkar de värsta vinterdagarna. Ventilationen är en stor trumma i taket (frånluft) samt tilluftsventiler i alla boxar. Dessutom två dörrar som kan lämnas på glänt eller vidöppna efter önskemål.

Jag är glad att det inte är exakt lika kallt inne som ute vintertid, vilket säkert hovslagare etc också uppskattar. Har tjockt med spån i boxarna och hästarna sover rätt mycket liggandes av alla spår att döma.
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Lahtel skrev:
Jag tror inte att det är bättre för hästarna rent hälsomässigt. Inte om man har äldre hästar som rids i allafall. Visst det är bra för lungorna, men det kan man ordna med ventilation och öppningsbara luckor. Men det är inte bra för leder och muskler att stå i -20 och sedan tränas hårt. Uppvärmning kan ta upp till 1 timme.

Grejen är väl att det inte blir så kallt inne hos hästarna eftersom deras egen kroppsvärme gör det lite varmare, har man fler hästar blir det ännu varmare. Gissar på att det snarare skulle behöva vara -30 eller kallare för att ens komma i närheten av -20 grader i stallet. Då rider man INTE.
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Krabban skrev:
Vilka är fördelarna resp. nackdelarna? Vad hade ni valt? Varför?

Ska jag bygga nytt kommer jag att ha kallstall, med uppvärmd del, för skötsel,sadelkammare, m.m.
Detta pga ventilationen. Och när man har uppvärmd skötseldel, behöver vi människor inte frysa!! ;)
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

elinsjobergh skrev:
Ska jag bygga nytt kommer jag att ha kallstall, med uppvärmd del, för skötsel,sadelkammare, m.m.
Detta pga ventilationen. Och när man har uppvärmd skötseldel, behöver vi människor inte frysa!! ;)

Det lät ju himla smart!:) Bra idé! Den kanske jag snor...;)
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Jag skulle inte bygga oisolerat! Bara för att det är isolerat behöver inte ventilationen bli dålig, och är det isolerat har du dessutom möjlighet att värma stallet om du vill - men det är ju inget måste. Dessutom blir det väldigt svalt och skönt på sommaren i ett isolerat stall. Vi byggde isolerat och har en lufttrumma med fläkt där luften går ut och sen intag i varje box + 3 dörrar som kan ställas upp. Det är sällan (aldrig praktiskt taget) fuktigt och dålig luft, samtidigt som det under vintern aldrig blir kallare än ca -5 grader under dagarna när hästarna är ute, på nätterna vämer hästarna tillräckligt för att hålla tempen på plus. På sommaren håller sig temperaturen kring 18-20 grader och då står en dörr öppen dygnet runt. Ibland kompletterar vi med en värmefläkt under vintern på dagtid för vattnets skull, men den går kanske 15 dagar/vinter max.
Det är dessutom bra att ha isolerat den dagen byggnaden ska användas till något annat än stall, vi behöver bara plocka ut stallinredningen så har vi ett stort varmgarage! Nej om man ändå bygger nytt tycker jag att man ska satsa på isolerat, det kostar inte så mycket extra men jag anser att det är värt det många gånger om!
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

vad är det för skillnad mellan ett isolerat och ett oisolerat stall?? vad är det för extra sak man har? :angel:
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

nybörjare skrev:
Oisolerat!!!
Det är än i dag vad jag hört aldrig någon häst som har frusit ihjäl. Däremot är det massor med hästar som tas bort varje år pga dåliga luftrör som beror på för varmt stall. Det finns hästar i Sibirien som lever och mår bra. Värme är till för vår välbefinnande. Hästar klarar sig bara det finns mat.
Sluta pjoska med era djur.
nej, kanske inte frusit ihjäl, men däremot blivit sjuka av drag, som sedan förvärrats av motion.. samt hästar som blivit sönderridna och fått skador när man inte värmt upp ordentligt..

skulle jag inte ha ekonomi för att isolera ett helt stall skulle jag ha en lösdriftshall med torvbädd och halm, det ger värme samtidigt som hästarna kan röra sig mera..
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Beyliitah skrev:
vad är det för skillnad mellan ett isolerat och ett oisolerat stall?? vad är det för extra sak man har? :angel:
man har isolering i väggarna och i taket.. :idea:
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Jag skulle välja oisolerat stall, men vara noggrann så att det inte drog någonstans, hellre stort drag en små drag.
Sen kanske man kunna göra en del eller ett rum där man isolerat och kunde ha hästarna när de skos, görs i ordning för ridning etc :)
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

BeastieBabe skrev:
man har isolering i väggarna och i taket.. :idea:

det där gula som innehåller glas eller nåt och som kliar??

vet inte om just det är sant det där om glas och kli :smirk:
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

Det finns olika sorters isoleringsmaterial, bla glasull (gullfiber) som du nämner, sen finns det också stenull, sågspån, frigolit mm. Jag har inte så bra koll på de olika materialens egenskaper och vad som är lämpligast i ett stall, men vid vårat stallbygge använde vi sågspån och stenull iaf.
 
Sv: Oisolerat vs isolerat stall

KL!

Jag blåser liv i och kapar en gammal tråd då vi nu äntligen köpt en gård och ska bygga stall :D

Jag har länge haft en idé om att ha en isolerad del i stallet där sadelkammaren ligger och man har en uppställningsplats och evt även spolspilta. Sedan tänkte jag har resten av stallet oisolerat och med öppningsbara överluckor i varje box för luftkvaliténs skull. Inspirationen kommer av Hippologstallet på Strömsholm, för er som varit där.

Har dock pratat med ett par som byggt stall och de tycker att det bästa varit att ha stalldelen isolerad men fortfarande med mycket luftinsläpp genom öppningsbara luckor och lyft tak t ex och att det då blivit mindre fukt än med ett helt oisolerat...? Någon tyckte även att idén med isolerad uppställningsdel var onödigt kostsam. Nu har jag ju inte fått en offert på det än och det är klart, är det helt övermänskligt får jag klara mig utan. Tänkte mig isåfall uppvärmning mha luftvärmepump.

Vad har ni för tankar? Funkar det bra med isolerade väggar men med mycket naturlig ventilation? Uppvärmd del - helt vansinnigt?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 070
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
987
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
2 329
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp