Hmm... Jättebra tips!!! De skall jag ta till mig!
Just nu så tror jag att jag kräver saker av honom "jämt". Han får inte göra något som jag inte säger till honom att han skall göra... han får inte tölta ikapp kompisen som ligger före bara för att han blir passtaktig osv. Jag är kanske FÖR sträng mot honom?
Nja, kanske är du bara för tråkig? Alltså, han ska inte få rejsa när kräver det(typ sticker) men du kan föreslå honom att ni töltar ikapp. Om han försöker tölta ikapp först, så får du säga nej, nu får du hålla dig. Och när han slappnar av och lyder dig, DÅ kan du NU kan du få tölta ikapp! Som en belöning, förstår du?
Jag inbillar mig att man skall vara konsekvent och alltid reagera på samma sätt när de gör något speciellt - det har jag läst i flera böcker. Så det känns lite fel att låta honom göra som han vill ibland. Tänk nu på att jag är nybörjare och snöar in mig på det som står i böckerna och himla rädd för att göra fel! :S Så jag vågar inte "chansa" och testa allt för mycket nya saker.
Har inte fått någon magkänsla på vad vad man kan göra som är rätt/fel ännu. Förutom just på att magen säger att han inte är en glad häst... :'(
De gånger vi är i skogen så måste jag ändå hålla lite koll på honom, han vill gärna gå andra vägar men det resulterar i att mina knän blir blåslagna och fastnar i diverse träd....
Försvinner inte syftet om jag ändå tvingas styra honom lite rätt? Hmm... det är våra skogar som det är fel på... han behöver ha en lite mer öppen skog.