Elina8

Trådstartare
Hur ser man om hästar har ohyra?
Jag har hittat små "grus" i pälsen på två av hästarna i stallet, det har varit i små områden på halsen. Jag kan inte se om det är några djur, de är för små, utan det ser bara ut som gråsvarta små korn. Något mindre än vallmofrön.

Jag har pratat med den ena ägaren, hon har också tittat på det och tvättat hästen med såpa för att se om det hjälper, eftersom vi inte visste vad det var. Men nu ikväll så såg jag det på en annan häst också, och funderar på om det kan vara någon slags ohyra?

Sv: Ohyra?

Djur rör på sig medan mjäll och grus ligger still... Spotta lite på fingret och fånga in den misstänkte. Håll upp fingret och kika noga med bra ljus - så små är inte lusarna att de inte går att skilja från ett vallmofrö då!

Leta gnetter, lusägg i manen - kolla i pannluggen, precis i "hårbotten"!

Jag försökte se om de rörde sig, men lyckades inte. Kan det vara gnetter jag hittat? Eller lägger de bara gnetter i manen?
Känns inte som att det skulle kunna vara grus, det är ju snö precis överallt. Och i boxen har de spån. Dessutom så sitter de liksom i håren, så det skulle kanske kunna vara gnetter?

Ok, vad bra. Jag reagerade mest på att de bara sitter i vissa områden, fläckvis liksom.

Kan tillägga att den första hästen även har tappat hår i små fläckar, därför tänkte jag att det kanske var någon slags ohyra.

Jag har som ni förstår ingen erfarenhet av löss och liknande.

Pälslöss?? Tyvärr jättevanligt just nu.... kan se ut så där som du har, en av mina har det, den andra syns inget men pälsen försvinner i små områden i omgångar.

Hade ju förklarat varför den ena har kala fläcker iofs. Hur vet man om det är pälslöss och vad gör man åt det?

(kan ju tillägga att jag ska kontakta ägare imorgon så att de kan rådfråga veterinär)

Pälslöss kan man först klippa på och runt fläcken. Många använder SWITCH som dödar det mesta i ohyreväg, Frontline kan man också ha, finns att köpa i pumpflaska på Apoteket, Etotal använder en del, vet ej hur det fungerar förutom man strör på det. Miljövänligast är ha på vanlig såpa, klippa och gno in såpa, får upprepas typ var 3:e dag. SWITCH vet ej men bör nog upprepas efter någon vecka, Frontline 1 ggn/vecka i 3 veckor.

Hör med veterinärn om de vet något "undermedel". Tyvärr ganska svårt komma tillrätta med annars, försvinner ju när pälsen är fälld. Därför bra klippa, alltså.

Tack för svaret.

De hästar som jag har sett det på är klippta. Annars hade jag nog inte sett nåt, förutom kanske på den som tappat håret, det var det som ägaren reagerade på.
Jag är ju rädd att det ska vara ohyra, för då är det ju troligt att även min (som inte är klippt) ska få det. Och han går inte att klippa utan elefantbedövningspil typ :p

Såpa har de redan använt, så man kan ju hoppas att det hjälpt. Får hoppas att det inte är löss, annars får vi se om vet. har något tips.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar