Ohyra i pälsen - ser ut som små spindlar

H

Hanna_S

Jag har köpt en ny häst som har någon form av ohyra. Det ser ut som små spindlar som kryper in i pälsen på henne, grå-bruna, typ 4 mm långa, ganska runda. Någon som vet vad detta är och vad jag bör göra åt det? Tacksam för svar...

Sv: Ohyra i pälsen - ser ut som små spindlar

Jag tycker det låter som älglus, som vi säger här....heter väl även älgflugor ect...mina hästar kan va fulla av dom när dom kommer ut från sin skogsdunge.Dom ser ut som så du beskriver dom och vissa kan även ha gråa ränder små på kroppen.

Sök på nätet om älglus så kan du läsa om dom.

älgloppor som det kallas här är platta och går nästan inte att "plocka" . pröva att pudra din pålle med etotal puder eller switscha, det tar det mesta.

Nu har jag läst tidigare inlägg här om älgloppor ( nu när jag vet vad jag skall söka på ) och ja, det verkar vara det hon har. Etotal! Vad bra, det har jag sedan tidigare till mina höns. Har du provat det själv mot just älgloppor eller?

nej, inte mot älgloppor. men anndra loppor och löss :angel:

om du hittar något som hjälper mot dessa otäckingar så meddela gärna det sen, för jag har då inte kommit på något sätt att bli av med dem...förutom att plocka bort och undvika skogen tills det har varit kallt några nätter (typ frostnätter) :cool:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024