ohanterad häst, har du köpt en sådan?

Sv: ohanterad häst, har du köpt en sådan?

Köppte mig två unghinstar som gått på lösdrift hela livet.. och också felhanterade..
men nu efter 4-5 månader har ja två UNDERBARA pollar som följer mig som hundra.. behöver bara slänga på grimmorna så går dem efter mig =)

Här ett underbart samspel.. dom satte sig på hullet väldigt snabbt =)

när ja fick dom syntes revbenen med 2 cm marginal.. och vet som besiktade sade att dom inte skulle klara sig mycket längre ..
pga undernärdigheten..

Jag köppte dem och jag säger bara de att.. även om ja ej haft dom länge så är dom det bästa köp jag någonsin gjort.. hör dom min röst blir dom "extas" i hagen.. stojjar och bockar..
kommer jag med mat blire ärovarv och jag kan i stort sätt öppna upp hagen när jag är i närheten dom går inte mer än ca 10 m ifrån mig och börjar jag gå åt ett håll följer dom snabbt efter =D

Här är hur dom ser ut i nuläget =)
http://SofaijaHhh.bilddagboken.se/p/show.html?id=211954789&directlink=1
http://SofaijaHhh.bilddagboken.se/p/show.html?id=212700811&directlink=1
http://SofaijaHhh.bilddagboken.se/p/show.html?id=212228661&directlink=1
http://SofaijaHhh.bilddagboken.se/p/show.html?id=210389686&directlink=1
http://SofaijaHhh.bilddagboken.se/p/show.html?id=208351394&directlink=1

Och till sist.. i de skick jag fick dem i.....
http://SofaijaHhh.bilddagboken.se/p/show.html?id=165460760&directlink=1
http://SofaijaHhh.bilddagboken.se/p/show.html?id=177670255&directlink=1

Senast ändrad av en moderator:

Peewee va nog inte hanterad, men efter som han förlorat mamma så va han ju väldigt deppig och brydde sig inte om människor så mkt(eller något annant häller för den delan). Han va ganske dåligt skick och det tar hårt på ett två månaders föl att först ha en svårt sjuk mamma och sedan förlora henne. Men efter som vi nappade upp honom blev han väldigt trevlig (försökte hitta ett sto men det gick inte). Så här såg han ut iallafall:
17847655.jpg

Men det gick jätte bra idag är han en speciell och trevlig häst, så lycka till så jätte mkt och måste säga att ni gjort många framsteg redan;)

Peewee: förra året och i år (bildbomb:o )
17847728.jpg

Kelgris.
17847666.jpg

trygg och snäll ridhäst.
20097059.jpg

sötnosen.
20097060.jpg

kelig.
20094980.jpg

Peewee önskar också lycka till!

Vi har köpt hm nu ska vi se... en felhanterad... och 4 ohanterade hästar :laugh: det fungerar bäst så tycker vi. Ingen av de hästarna har dragits med skador än så länge:) Den jag äger helt själv är 4 år nu, köpte honom som 2 årig hingst. Då hade han haft grimma på sig. Vi håller som bäst på att träna inför kvaliten i september... ska se om jag hittar någon bra bild :love:

Nu uppdaterar jag tråden lite.
Har skaffat ett nytt användarkonto, så nu finner ni mig här.
Milton var ju inte alls vacker när han kom.
Lägger in lite nya bilder på honom (ca 3mån gamla)

den här är väl fyra månader gammal.

nu har jag hittat lite bilder på bäbis :D

som två åring med träns för sörsta gången
3.jpg

dressyr träning för ca en månad sedan
S6301299.jpg

här är förra veckan
kryss.jpg

ni får ursäkta min min :p
mur.jpg

det går frammåt väldigt bra tycker jag men vi får se om det blir nåon kvalitet :)

Någon som vill berätta sin historia om hur hästen var när ni hämtade den? Vad tänkte du?

Gärna före och efter bilder, nu & då alltså.
Vad har ni dem till idag?
Var hästen som ni tänkt er?

Tja, det mesta kring era tankar och tycke är roligt att veta. :grin:

Köpte en häst i maj iår som gått på "lösdrift" hela sitt liv. Hon hade aldrig blivit ledd i grimma och grimskaft och inte heller verkad..
Satt på henne första gången i början av Juli och nu rider jag ut henne själv i skogen i alla gångarter. Hon har verkligen ett kanon psyke! Men hon är dock ganska försiktig av sig i stallet och hanteringen.

trodde att hon skulle vara helt hysterisk att rida men hon är cool lugn. Är väldigt rädd om huvudet och var ganska svår att tränsa i början.
Ska fortsätta utbilda henne sen ska hon väl säljas om jag kan det.. har fäst mig ganska mkt vid henne.

Lastningen gick bra, transporten stod precis vid stalldörren och hon gick rätt in, konstigt nog men hon förstod nog inte alls vad det var utan bara gick med. Har inte provat lasta henne sen dess faktiskt..

Bilder finns här, kan inte lägga upp från pixbox..http://www.pixbox.se/alb_show_id830234_page0.html

Lite update från oss!
Min 06:A har nu löshoppat 110 cm, varit på sommarpremiering, är hur trevlig och cool som helst. Lastar sig själv s a s.
:love:

Fruktansvärt häftig häst!
Jag har inte heller försökt lasta min sen dess, men det är väl hög tid känner jag. Jag köpte min i Februari, nu är han som vilken annan häst som helst. Älskar hans psyke, verkligen!

haha ja det är hon verkligen, är så himla kär i den där lilla hästen!
var ute och red ihop med kompisen idag, hon red min killes häst som är 12 år gammal, tävlat en hel del upp till 135 cm.. En verkligen totalt okomplicerad häst.. tills vi kom till en bäck. Där stannade den gamla hästen och tittade förskräckt på vattnet och kastade sig bakåt och försökte vända och springa hem. min lilla coola häst däremot tyckte "va är du rädd för?" skrittade fram till bäcken och tog sedan ett litet språng över. Vilken annan 4 åring som helst hade sprungit efter den andra hästen, vilket jag helt klart väntat mig att hon skulle göra, men ikke... Hon litar verkligen fullt ut på mig trots att hon är så lite riden.

*kl*

För 1 månad sedan köpte jag en 5 åring som var felhanterad fram tills hon var två och då ställd på lösdrift. Endast hanterad vi verkning av hovarna typ var 20 vecka efter det. Gått på lösdrift och mått bra. Blev inkörd som tvååring för hon skulle bli travare. Blev slagen och dåligt bemött.

Nu efter en månad är vi ute på promenader med tömkörningsgjord och träns. Vilket är ett stort framsteg eftersom hon nästan dog när jag skulle bara lägga viktmåttbandet om magen på henne. Om någon vecka åker sadeln på om allt fortsätter fungera så här bra. Räknar med att sitta på henne innan jul.

Senast ändrad:

Kan detta vara Milton? :) Jag var nere i skåne sommaren 07 för att kolla på honom och även hans hagkompis lady's liston, men liston var såld och Milton fick jag inte riktigt kontakt med.. Så jag köpte en ohanterad hingst istället :P smart va? eller inte helt ohanterad, men nära på.. Han är 5 år och heter Ice Boy och ska förövrigt bli pappa vilken dag som helst :)

21138536.jpg

e. Focker - Marinier - Juriste SF
u. Isolde (42) - Anart - Hartung

Åh tack :love:

kan berätta om min pojke... ska jag skriva om allihop så får jag hålla på hela natten :D

Vår första danska häst vi köpte var en 2,5 åring som hade haft grimma på sig i princip innan han kom till oss. Min kusin som vi köpte honom av hade hittat en hel hög med fina unghästar på en åker hos en uppfödare och valde ut 5 stycken att ta med sig hem. Han ringde till oss och berättade att ha hade en fin häst hemma nu som han tyckte vi skulle ha. Så han tog in den i stallet och tog några bilder som han mailade till oss och vi bestämde oss för att ta hem honom :)
Han är 6 år nu och allt fungerar jätte bra och han har mycket kapacitet som vi frsöker ta tillvara på.

Jag hade precis sålt min häst som inte var vettig för fem öre och behövde ett ridhus för att komma till ro, och kom i håg att min kusin hade berättat att han hade en bror till den fuxen vi köpte, Divo. De har samma pappa och morfar. Hästen, Calle, var 2 årig hingst då, och hade gått på lösdrift och varit i ett stall en gång, han är en 4 årig val nu. Han skickade bild på honom och vi beslöt att han skulle få flytta hem till mig. Mamma och pappa passade på att klappa om honom och fota och filma lite. Han har varit lugn hela sitt liv och har varit obesvärllig att rida in och ja.. vi trivs som 17 ihop och jag har gjort allt arbete med honom hittills. Vi har börjat rida lite lektion i dressyr och hoppning med honom nu och det händer grejjer hela tiden :bump:

ingen av våra hästar vi köpt har försändrats nämvärt, så klart att de blivit lite lugnare när de anpassat sig och fått börja jobba. Men inget märkvärdigt.

Den hästen som jag köpte felhanterad har genomgått stora förändringar. Han köpte jag från Danmark och han skulle bli godkänd hingst men en tråkig röntgen historia som ändå inte var något gjorde att han hamnade hos helt fel människor där han aldrig reds och gick på 6 kg havre och lite halm om dagen... det i komb med hårdhänt hantering och en nervös läggning redan innan, ja resultatet var inget vidare..
Men det var en otroligt vacker häst med fantastiska kvaliteer så jag gav honom en chans och köpte honom. Det tog ca 1 år innan han gick att tränsa utan att det tog 2 timmar och rida ut på utan fara för sitt eget liv. Han har bara för att nämna en sak, skrapat av mig mot ett sånt här stort elskåp. Han är ca 177 hög också så det är ingen liten pojke. Han sålde jag efter 2 år när ajg kände att jag inte kunde riskera mer problem med min egen kropp för hans skull. Min dåvarande instruktör som har ridhus på gården köpte honom och hr nu haft honom i 2 år. Hon älskar verkligen den häten och det han kommer få bo där tills hn går bort. Det känns så skönt att han verkligen är älskad trots att han är som han är. :laugh:

Det var lite om tre av våra pojkar. :)

Haha, jo. Det stämmer alldeles utmärkt!
Jag läste på hemsidan att Ice boy blivit såld, han var riktigt snygg.
Milton sökte kontakt med mig direkt, jag valde inte honom - han valde mig. Tycker det är lite roligt! Idag är han min bästa vän, verkligen. Han litar på mig och jag litar på honom. Ingen svårövertalad häst och han ger verkligen alltid 100%. Älskar hans gångarter bara! Ville ha en allroundhäst, han blir nog dock för tung för att gå några snabbare omgångar i hoppning. Haha!

Haha, jo. Det stämmer alldeles utmärkt!
Jag läste på hemsidan att Ice boy blivit såld, han var riktigt snygg.
Milton sökte kontakt med mig direkt, jag valde inte honom - han valde mig. Tycker det är lite roligt! Idag är han min bästa vän, verkligen. Han litar på mig och jag litar på honom. Ingen svårövertalad häst och han ger verkligen alltid 100%. Älskar hans gångarter bara! Ville ha en allroundhäst, han blir nog dock för tung för att gå några snabbare omgångar i hoppning. Haha!

Vad kul att ni hittade varandra! Är han hingst nu? hehe, tror att Palotus nedärver fina gångarter och därmed säkert fina dressyrhästar :)! Milton måste vara rätt stor va?
Måste bara få ur mig.. inatt blev Ice Boy pappa:banana: en jätte maffig hingstunge ploppade ut 23.50! Mamma till fölet är mitt egna halvblodssto.

Nej, jag kastrerade honom två dagar efter att han kom.
Är inte intresserad av någon avel, så fann ingen anledning att hålla honom som hingst. Han är maffig (och växer hela tiden) så det räcker, tycker ena att det räcker nu. Ja, han lär väl bli ett kräk på 175 eller något. Haha! Tycker om hans gångarter, väldigt lätta och rullande. Ganska uppseendeväckande faktiskt. Lätta, flytande .. och faktiskt ganska höga steg :love:

Jasså, grattis grattis! Gud vad roligt.
Får man se bild på den lille?

Vad trevligt det lät :)

Såklart jag visar upp bilder!

Nyfödd och frusen
22609843.jpg

Men mamma då.. kan själv!
22610312.jpg

Söt som få:love:
22621854.jpg

liten tuffing, redan påväg att smita från mamma..
22621852.jpg

Hooligan Hurricane var namnet :banana:
22621851.jpg

Köpte en 2-årig ardenner som var i princip ohanterad några år sedan. Det lilla hon var hanterad var väldigt hårda ord och slag och sånt om jag har förstått det hela rätt. Hovarna var långa, hästen var mager, vägrade att bli borstad, kunde inte lyfta fötterna. Dock gick hon hyfsat bra i koppel ett tag, innan hon kom på att man kunde bitas :eek:

Mycket träning, en sak i taget och ja, massa pyssel och ett par föl senare så är hon jättefin! Dock litar hon inte fullt på okända människor och är väldigt reserverad. Det är visserligen helt förlåtligt med tanke på hur bra start hon verkar ha fått i livet. Hon är helt underbar när man väl lär känna henne dock! Här kommer en bildlänk:
http://Deathslyna.bilddagboken.se/p/show.html?id=222189359&directlink=1

Låter precis som min! :laugh:
Jag köpte en 2-årig hingst. Engelskt fullblod.
Han va oxå väldigt smal och nästan helt ohanterad när jag fick honom. Men det har gått hur bra som helst.

Det jag skulle kunna tipsa om är:
* Ta hjälp av en medhjälpare när det är dax för inridning.
* Gå många promenader med longerlina o kolla på "farliga" saker. Gå över diken, låt honom nosa på typ soptunnor, traktorer och annat trevligt som står o dräller ;) Miljöträning! Du ska hela tiden va "den trygga" som han vågar följa överallt. (Jag och min häst hoppade bank och vattengrav tillsammans, haha..gick hur bra som helst o han tyckte det va skitkul:D)
* Hantera hästen mycket. Borsta o pyssla.
* Va noga med utfodringen så han får i sej alla mineraler o grejer.
* Ta hjälp av en duktig tränare när du har kommit igång lite med ridningen.

Lycka till! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka