ohanterad häst, har du köpt en sådan?

M

Miqubie

Hej alla buke-medlemmar!

Skulle bara vilja skriva av mig lite. Jag har fått hem min nya häst för ca 2 veckor sedan, helt ohanterad. På dessa två veckor har vi hunnit med att ledträna honom, ta av & på grimma, lyfta ben, bli borstad, avsvampad, spolad (lite smått) & annat roligt. När han kom var han ganska mager, men han börjar gå upp sig nu äntligen. Nu har han även varit ute i hagen två dagar i rad i någon timme, det känns superkul! Han följer nästan minsta vink när man är ute & går.

Han är klok & kommer nog att komma långt med det så länge han blir hanterad rätt. Jag måste passa på att tacka Lena (polly_mulle) & hennes familj för att dem hjälpt mig så mycket, utan dem hade jag inte klarat det så bra som jag gör!

Här är min kille! född 05

Far Palotus
Farfar Milano 717 Farfars Far Maraton 600
Farmor Paloma
Farmors Far Pontus 497 Farmors Mor Lill-Perla
Mor Starligt
Morfar Phaeton 812 Morfars Far Le Gregol
Mormor Silvia 13683 Mormors Far Hertingen 505

IMG_0126.jpg

IMG_0152.jpg

IMG_0148.jpg

IMG_0141.jpg

IMG_0138.jpg

Ursäkta bildbomd, Lena agerar fotograf (:

Berätta gärna om era ohanterade hästar som ni köpt, hur det gått & hur hästen är idag. Ni kan även slänga in lite tips & andra saker!

Sv: ohanterad häst, har du köpt en sådan?

köpte en vanvårdad häst för många år seda o det gick absout inte leda denna kille fören han slet sig o sprängde alla staket till hagarna när man skaulle ta in honom o tom min tränare hade haft honom i träning o det gick inte så han hade blivit en vadringaspokal men jag gav inte upp även att alla sa till mig att han var farlig som han höll på det var mera än han bara sleta sig han tryckte in min i väggar o allt men jag flyttade honom ialla fall till ett större stall med bättre hagar o det tog inte mer än 2 veckor så var han som en hund med mig det var så kul det är den bästa häst jag har haft tråkigt nog var jag tvungen att ta bort honom av dålig skötsel från föl som hade gjort så han hade 4 hål i alla strålben......

man kan ju bara tänka hur ont han måste ha haft men inte visat det sista åren....

Usch, vad hemskt! :crazy:
Du gjorde ju ialla fall ditt bästa, mer kan man aldrig göra (även om man vill).

Jag anser därför att köpa på lösdrift är ett bra alternativ.
Hästen är inte rörd & alltså då inte förstörd.
Jag fick en lyckovinst & fick världens finase häst ..

lucky me :bump:

Kom igen nu allesammans!

Det är skillnad på ohanterad och felhanterad (illa hanterad). Jag har jobbat med mycket lite hanterade hästar men när de varit hanterade har de varit väl hanterade. Dessa hästar har varit underbara att jobba med. Men helt ohanterade är det ju sällan en häst är och har den negativa erfarenheter av människor så är det en annan sak. Heldre ohanterad än felhanterad.
Det ser ut som du gör ett bra jobb med hästen fortsätt så.

Så fin kille du fått tag i.. du kna la höra av dej. vore kul å snacka lite skit.

Fin häst!!
Han ser ut att ha en ganska vek kota fram eller?
Vänster fram på 3:e kortet??
Men riktigt riktigt nice kille!!
Lycka till!!:)
/J.

När jag köpte min häst i sommras var han så pass att man inte en kunde leda honom i grimma, man kunde inte spola ben, inte gå förbi traktorer, inte ha täcke, inte ha träns på sig, inte stå still i gången mm.
Men idag står han stilla i gången, blir duschad om benen varje dag ( står inte helt still än :d), har täcke på sig dygnet runt nästan. Mer än när jag rider och borstar och så. Han sänker huvudet när jag ska tränsa, bilar/traktorer är inga som helst problem, dock är han rädd för vissa stenar :angel:. hahha. Nu går han efter mig i bara grimma utan grimskaft och lyssnar på mig. Det är en helt annan häst :love: Lycka till med din kuse! :D:D

Haha, jag såg det nu.
Nej, jag vet inte varför det ser ut då?
Ser ju ut som en banan där. Haha! :banana:
Jaja, vad ett kort kan luras ...

Ja, han har blivit riktigt fin snabbt.
Fast bakhovarna är farliga att lyfta än så länge.
Men det går förhoppningsvis över! Han går med på det mesta till slut.
Jo, jag hade aldrig klarat detta utan hjälp ifrån Lena (Polly_mulle)

Tack för övrigt för alla snälla kommentarer.
Är det inte fler i detta avlånga land som köpt sin häst ifrån en lösdrift?
Komigen, berätta nu! :bump:

När jag köpte min häst i sommras var han så pass att man inte en kunde leda honom i grimma, man kunde inte spola ben, inte gå förbi traktorer, inte ha täcke, inte ha träns på sig, inte stå still i gången mm.
Men idag står han stilla i gången, blir duschad om benen varje dag ( står inte helt still än :d), har täcke på sig dygnet runt nästan. Mer än när jag rider och borstar och så. Han sänker huvudet när jag ska tränsa, bilar/traktorer är inga som helst problem, dock är han rädd för vissa stenar :angel:. hahha. Nu går han efter mig i bara grimma utan grimskaft och lyssnar på mig. Det är en helt annan häst :love: Lycka till med din kuse! :D:D

Åh, det är verkligen toppen när det går så bra. :)
Man skapar ett sådant band med hästen, man är ju liksom den ende! :devil:

Alla tre våra kommer ohanterade från lösdrift :D

Angående kotan tror jag att det ser skumt ut på kortet bara, marken är ojämn och lutar, dessutom får farbror Hovis komma på besök när fötterna är lättare att lyfta...

Ja, så är det :rofl: Ni bara ska inte köpa en hanterad häst, det är ödet.

Ja, Jag har inte t'nkt på att hans kota ser ut sådär.
Eller gör den det?

ursäkta nu, men snälla sätt ut punkt!

alltså sånt här stör mig nåt så gudavärt! blir så jobbigt att läsa, och man fattar bara en tredjedel.

Ja, Jag har inte t'nkt på att hans kota ser ut sådär.
Eller gör den det?[/QUOTE]

PÅ bilden ser det så ut. Men du hade ju kunnit folk runt dig? O hovar o ben är ju bland det viktigaste när man köper häst.
Lycka till!

Jättefin häst! Vart är han ifrån?

Nej, haha.
Jag kollade RIKTIGT noga när jag ledde honom till hagen igår.
Ingen vek kota där inte. Nej, jag kollade ben när jag köpte honom.
Men på bilden ser det ju faktiskt ut så, därav min förvåning.

Han har stått på lösdrift i nyhamnsläge eller vad det hette.
Jan-eric heter han som fött upp honom. :)

Inga fler som köpt sina hästar ifrån lösdrift el liknande?

Måste väl bara berätta om den senaste vi köpte här. Hon är två och kommer från en betesstation, St James station. De har varannat år auktioner och hon hade när vi köpte henne blivit hanterad exakt två gånger av människor. De drivs in årligen för koll och avmaskning, och givetvis auktionen vartannat år.
2298030430102911053S425x425Q85.jpg

2195521000102911053S425x425Q85.jpg

2295482330102911053S425x425Q85.jpg

Dessa är från auktion två veckor sedan. Hon är nr 15.
Nu leder hon i grimma och ska börjas med inkörning snart :)

Riktig vildhäst alltså

Senast ändrad:

Haha, gud vad coolt!
Men är det inte dyrt att köpa en häst så för att sedan ta in i landet?

Hästen var ialla fall supervacker, verkligen! :)
Jag bara älskar fuxar!

Tack. Jag tycker hon ar en riktig parla...

Det vore nog dyrt om man ska skick dem till Sverige, men nu bor vi ju har sa transporten ner var inte sarskilt dyr. Hasten var ett fynd for drygt $420, vilket motsvarar ca 2200kr.

Vad heter hästen? jag har en kompis som oxå köpte en häst av jan-eric för några år sedan.han va oxå en trevlig häst. har jan-eric stoet själv kvar? starlight? tycker mig känna igen det namnet.tror Amaretto oxå va undan henne..:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka