ohanterad fölunge.

N

Neinor

hoppas detta hamnar rätt.
av viss händelse står jag med ett föl som är sex månader gammal och aldrig hanterat. gått på utedrift med mor sin tills nu.
fölet är givetvis vildhäst, rädd och förvirrad. hur ska jag göra för att detta ska gå bra?
hur ska jag lära att leda henne utan att hon kastar sig hej vilt och sliter sig, hon spränger alla staket i alla hagar (nu byggs en ny hage av plank). jag står lite handfallen här. tips?
grimma har jag fått på henne iaf, men bara det tog ett bra tag, och hon finner ingen trygghet i de andra hästarna utan verkar leta efter sin mamma.:(

jag vet att det inte ska gå till så här alls, men här står hon nu, utan mamma, och har bara mig i stort sett.
så hjälp mig nu och kom med lite tips på hur man kan lösa det här

:bump:

Sv: ohanterad fölunge.

Oj då! Jag hade nog försökt vara i hagen/boxen och låtit den komma till mig, klappat den och pratat med den till en början. Försök göra det ofta så att den får förtroende för dig. Det bästa är ju om mamman kunde varit med men eftersom det nu inte går så måste du försöka vinna hennes förtroende. Du kanske kan klappa henne samtidigt som hon äter om du håller hinken. Det kanske tar ett tag innan den kommer själmant men de brukar vara nyfikna så det löser sig säkert. Den kanske känner sig tryggare om ett tag när den har vant sig vid sitt nya ställe. Inga snabba rörelser utan var lugn hela tiden. Jag är mer för den mjuka vägen. Tror det blir bäst resultat i slutändan.

så som du beskriver gör jag också. jag är där inne i boxen med henne, nu får jag ta i henne men inte i ansiktet. hon äter kraft så nu kanske jag kan mute henne lite då hon inte alls är speciellt nyfiken av sig
problemet är ju det att jag vill verkligen inte ha henne inne hur länge som helst, vill ju att hon ska kunna vara ute, men det är 100 m till hagen hon kan gå i, och då måste man ta sig längst väg =(
känns hur ruttet som helst.
men det går frammåt.
har hittat en mute som funkar och inatt ska jag bosätta mig i boxen med en bok.

Jag förstår det svåra i att leda henne 100 meter om hon aldrig är ledd innan....
Du har ingen lätt uppgift framför dig men heller ingen omöjlig.
Finns det möjlighet så kan du ju försöka gå brevid en annan häst till hagen. Du kanske skulle prova med någon typ av sele i stället för att fästa grimskaftet i grimman. Det finns ju selar för hundar som går som en brösta vid bogen och sedan sitter det som en gjord runt magen. Det finns ett fäste för koppel högst upp över ryggen.
Nu kanske inte det finns så stora, jag vet inte och fästet håller nog inte om hon bråkar men du kanske kan tillverka något liknande.
Tänkte bara att hon kanske känner mindre panik om hon inte sitter fast i huvudet.
När våra föl är nyfödda har jag alltid grimskaftet löst om halsen och bara styr lite med det. Grimman är på till och från hagen men jag kopplar aldrig grimskaftet i den första månaden.
Detta fungerar ju inte på ett sexmånaders föl för de är ju mycket större och riktigt starka men med en sele kanske du får samma effekt.
I stället för att det gör ont i huvudet när hon bråkar så blir det ett tryck mot bogen och hon blir liksom motad i stället för att bli dragen i.
Lycka Till!

ja det är svårt, men känns dock inte lika hopplöst som när jag skapade tråden. jag har en halsring på henne och hon svarar på tryck från den, jag kan även putta henne dit jag vill, jag puttar runt henne mellan boxarna så hon vänjer sig vid att bli flyttad.
idag fick jag på henne en grimma :bump:
hon har lugnat sig lite nu.
ska presentera henne för ett sto imorn och testa om jag kan "leda" henne bakom stoet om ett tag.

Vi tog hand om en vuxen häst som var såhär. Vi satte henne i en hage ensam och var ute hos henne varje dag, vi satt t.o.m i hagen och åt ;) till slut så sökte hon sig till oss i brist på annat sällskap. Slutligen släppte vi ihop henne med andra hästar..

hehe ja det var ju också ett sätt. tror inte det skulle vara något problem heller, menjag ska testa låta henne träffa mitt utvalda sto och se om jag kan få ut dem till hagen. får jagbara ut henne i hagen är nöjd,sen får det ta den tid det vill

Jag har tre i stallet. Sjovilda, direkt fran Kullarna i Wales.

Nag vi far in dem sa delar vi upp dem sa de far egna boxar. Boxarna maste vara totalt idiotsakra for de sma rackarna hoppar allt eller klattrar om det inte gar att hoppa.

Sen ar det en fordel om man har grimma pa dem med ett rep fastknutet. Langt nog att na i backen men inte sa langt att det kan trassla in sig i de sma benen.

Sen galler det att bli kompis. Bara spendera tid i boxen utan att bry sig om folet och servera nagot gott ur en hink ngra ggr per dag. Skivade morotter brukar de bli beroende av.
Sen nar de ar vana att ata ur hink sa staller du inte ner hinken pa golvet utan de maste komma till dig... nasta steg ar att ta morotsbitarna ur handen.

Nar folet kommer till dig och tar morotter brukar vi borja ledtrana dem. Bast ar en smal gang dar vi gar fram och tillbaka. En som leder och en som manar pa bakifram om det behovs. De har rackarna har en formaga att resa sig och kasta sig baklanges sa var ledtranings gang ar lika saker som deras boxar.

Nar de gar att lada nagot sanar sa far de komma ut i en liten rasthage tillsammans.
De lar sig snart att ledas pa morgonen = komma ut i hagen och kommer man till grinden pa kvallen far man morotter och sen ledas in till stallet = en hink med nagot gott.

De ar verkligen livradda nar de kommer och det tar ett par veckor for dem att lugna ner sig.

När jag "måste" leda små föl som inte lärt sej ledas i grimman brukar jag (förrutom grimma och grimskaft) ha en benlinda som jag lägger runt deras rumpa. Då kan jag gå brevid, hålla grimskaftet utan att dra och använda benlindan till att "putta på" bakifrån. Man kan hålla benlindeändarna antingen uppe vid manken eller framför hästen beroende påa vad som känns bäst för en själv.
Försöker man dra i grimskaftet blir det bara dragkamp.

När jag sedan ska leda dom ihop med sto så tar jag ett långt grimskaft, så jag kan släppa efter när dom går frammåt. Gör inget om dom går lite före ett tag, huvudsaken dom går.

Mkt kli och kel brular dom bli "lätt beroende av".

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 447
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar