Ohanterad 2åring.

V

v_NiniZ_v

Det fionns ett new forest sto på 2 år där Min häst står, hon är totalt ohanterad och ägarna har köpt henne till deras 12 åriga dotter. Ingen av dom kan så mkt om hästar och i går när jag skulle rida ute på åkern så skulle dom naturligtvis vara med så dom tog och knäppte fast en longeringslina i grimman och traskade ut tsm med mig. jag sa till 12åringen att Nu tänker jag trava lite.( jag trodde ju att hon skulle hålla i Gucci, hästen, och stå stilla/fortsätta skritta) Men hon började springa med hästen och gucci blev jätteglad, Slet sig och ut på asfalten , gick omkull på asfalten gled 6 meter, Rusade rakt genom staketet som gränsar hagen och gick omkull igen. Jag blev verkligen förbannad! NÅGOT vett borde dom ändå ha i huvudet? jag menar, man tar väl inte ut en helt ohanterad 2 åring i grimma och springer med den ?

Nu skulle jag hjälpa till lite, Vänja den vid träns så att 12 åringen får mer kontroll över henne, Men är det för tidigt att vänja hästen vid tränset vid 2 års ålder? Jag hade tänkt att först longera hästen i Tränset , UTAN bettet och sedan när gucci vant sig så tar jag på bettet.

Jag Gick lite med henne i grimman igår( I HAGEN ! ) och hon stannade och "växte fast" men jag fick fram henne till slut och sedan fattade hon att det inte var ngn idé att hålla på. När jag fått kontroll över henne, testade jag att springa. Det var ju så tjejen hade gjort när gucci stack. Så jag började springa, och som jag trodde gjorde gucci massvis av skutt och språng, Sedan slängde sig åt sidan och skulle kuta iväg, men jag fick tag i henne och hon fick nästan en chock över att hon inte kom iväg. Resten av tiden jag ägnade med henne gick super. Hon gick lugnt och duktigt och lydde mig. Mitt tempo hela tiden. Men hur blir det sedan med Tjejen? hon måste ju också bli ledare över gucci, och det kommer ta lång tid.

Då har jag en fråga till. Vad ska jag börja göra med henne? Ni som fött upp hästar, hur gör ni med dom vid 2 års ålder?

Vill säga EN SAK TILL. Hästen brukar trycka upp en i staketet med röven. Det gjorde hon på mig första gången jag var där och träffade henne. hon verkligen MOSADE in mig, Det var Väldigt obehagligt, och iom att hon inte är hanterad löyssnade hon heller inte när jag sa till, utan jag fick ropa på ägaren. :mad:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Ohanterad 2åring.

Här är en bild på mitt 2 åriga shettissto, som vid 1½ års ålder både var van sadel och träns........
Nenagnist.jpg

Nu kan hon ha lilltjejen på ryggen utan problem. Det händer iofs bara typ 5 minuter 2 g/månad eller så, men iaf .
Vi har se´n köpet hanterat henne mycket, klängt och kramat,på hela kroppen, lyft fötter, tagit på varenda del av kroppen, så hon är väldigt cool och hanterbar och så pålitlig en två-åring kan vara...;)

v_NiniZ_v skrev:
Det fionns ett new forest sto på 2 år där Min häst står, hon är totalt ohanterad och ägarna har köpt henne till deras 12 åriga dotter. Ingen av dom kan så mkt om hästar och i går när jag skulle rida ute på åkern så skulle dom naturligtvis vara med så dom tog och knäppte fast en longeringslina i grimman och traskade ut tsm med mig. jag sa till 12åringen att Nu tänker jag trava lite.( jag trodde ju att hon skulle hålla i Gucci, hästen, och stå stilla/fortsätta skritta) Men hon började springa med hästen och gucci blev jätteglad, Slet sig och ut på asfalten , gick omkull på asfalten gled 6 meter, Rusade rakt genom staketet som gränsar hagen och gick omkull igen. Jag blev verkligen förbannad! NÅGOT vett borde dom ändå ha i huvudet? jag menar, man tar väl inte ut en helt ohanterad 2 åring i grimma och springer med den ?
Helt ärligt, förstod inte du vad som skulle hända när du rider ifrån en ohanterad unghäst som leds bredvid i lina av en 12-åring? :confused: I det fallet anser jag att du som hästvan har större skuld till det inträffade än vad 12-åringen har. Hur gick det med hästen egentligen, efter att ha åkt kana 6 meter på asfalt och sprungit genom ett staket borde hon ju fått en hel del skrapsår?

Om ponnyn är helt ohanterad skulle jag inte börja med någon longering alls utan göra som Gnist, starta med det dagliga pysslandet och även varit ute mycket och gått med henne tills hon förstår vad som du/ni vill att hon ska göra. Hon kan ledas med träns och bett med en grimma under eller över men med grimskaftet fäst i grimman, absolut inte i bettringarna! I övrigt skulle jag lämna bort ponnyn till någon som vet vad de sysslar med. :cool: Longering är inte till för att unghästar ska lära sig veta hut.

Anklaga INTE mig för vad som hände !!
Jag skulle ut och rida, Den helt okunniga familjen kom och skulle gå med unghästen som dom tror är lika lugn och van vid allt som min häst är, 12 åringen följer efter mig vart jag än rider på fältet, gör jag halt gör hon halt, jag ska väl inte strunta i att trava Odyl för att jag har en unge hängandes efter mig? och har man inte kontroll över hästen ska man inte gå utanför inhägnat! Jag fattar inte vad dom skulle göra utanför stängslet när hästen knappt varit utanför det. så där har du lite fel. Man tkr ju att dom borde ha mer kontroll. och har man inte mer kontroll över hästen att den sticker när man börjar trava så är det som sagt INHÄGNAT som gäller.

Iaf. Jo hästen åkte kana på asfalten , och fick 5 skrapsår på höger sida.

Jag skrittlongerade henne och det verkar som om hon gjort det ngn gång innan för hon fattade vinken.
Tyvärr är du lite på fel spår. Jag menade absolut inte som bestraffning elr för att hästen ska lära sig veta "hut". Utan börja utbildning! och jag tänker inte "gå ut och gå" med gucci när hon inte vet vart stoppknappen sitter! det är totalt livsfarligt och ett ganska dumt tips för just den här hästen!

Mvh Nina

så gulligt!! :love: :love:

Gucci kan lyfta på hovar, man kan hänga på henne osv, så ärligt talat tror jag inte hon är HELT ohanterad i alla fall?

Jag tänker så här när jag läsar allt detta...

Att det är du som får tänka åt dom... nu när dom uppenbarligen inte vet vad dom har gett sig in i (du lovade att hjälpa), eller så får du helt enkelt blunda (vilket är svårt..). i det läge som blev på lägdan så skulle jag aldrig ha låtit henne följa med, utan sakt det att du får träna gucci i paddoken eller hagen först, träna att gå sepentiner och stanna och så vidare...

Jag anser att DU som påstår dig kunna någonting om hästar inte kan avsäga dig ansvaret för att en oerfaren 12-åring följer med och leder en ohanterad unghäst, som DU sedan rider ifrån! :mad: DU har faktiskt ett ansvar genom att säga ifrån om DU inser vad som kan hända! DU är den som är ute och cyklar om du anser att DU inte har någon som helst del i vad hände!

Om unghästen "inte vet var stoppknappen" sitter så börjar man med att hantera den från marken och genom att lära den att bli ledd. Om du inte kan någonting tycker jag inte heller du ska hålla på utan att de ska kontakta en instruktör eller annan person som har unghästvana.

Jag säger som tidigare. vänd! du är på fel väg! jag hade inte ansvaret för ungen! Hennes mamma och mammans 3 åriga dotter hade det, som var med! Jag KÄNNER INTE 12åringen!

och du var inte med och såg vad som hände och virrar och tjurar upp dig åt HELT fel saker, som inte ens HÄNT! ex det här med ungen.. JAG visste inte ens OM att dom skulle komma! JAg KÄNNER dom inte ens!

"Om unghästen "inte vet var stoppknappen" sitter så börjar man med att hantera den från marken och genom att lära den att bli ledd. Om du inte kan någonting tycker jag inte heller du ska hålla på utan att de ska kontakta en instruktör eller annan person som har unghästvana"
-DET ÄR JU DET JAG SKA GÖRA! Herregud, läste du inte genom mitt första inlägg eller? det är ju det jag startat den här tråden för!
inte för att du ska kommentera vem elr vad som gick snett/gjort fel!!!

Tagga ner! Jag utgår ifrån de uppgifter du själv lämnat redan i ditt första inlägg och där skriver du, likväl som senare, att du travar iväg från en 12-åring som leder en ohanterad ungponny! Om du hade haft den minsta lilla förståelse för hästar hade du insett att det skulle lett till problem, men du verkar inte kunna ta till dig varesig det ena eller det andra. :smirk:

Självklart är du inte ansvarig för deras 12-åring, men du är lik förbaskat ansvarig för hur du rider när andra närvarar! :mad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 196
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama