Ohanterad 1-åring

H

Hiroetika

Jag har köpt en ny 1-åring, ett halvblod, hingst. Grejjen är att jag fick honom så billigt att jag inte kunde annat än att slå till, dessutom är han väldigt fin oxå. Till saken: Han är nästan istort sätt ohanterad, han är van vid grimma och lite ledd..han är absolut inte skygg på något sätt utan en väldigt social och go individ. Men så fort jag börjar ställa lite krav på honom då slänger han sig hit o dit och fram o tillbaka. Han är kvar på stället där jag köpt honom då han ej är lasttränad och jag känner inte att jag vågar ge mig på det där förrens jag har lite mer kontroll och känner hästen lite bättre. Så all duktiga och erfarna hästmänniskor hur ska jag göra? Ge mig alla tips ni har. det känns som jag kommit till en återvändsgränd och behöver all hjälp jag kan få. Det är guld värt.

Sv: Ohanterad 1-åring

Vad är det för typ av krav du ställer och hur yttrar sig ahns protester? Är han stor?

Nu har jag bara försökt att gå ut och gå med honom och lyfta hovarna. När jag går ut så går det bra i början men sen får han för sig att han ska sticka, stegrar sig och och ska gå över mig. Stannar han så får han gärna stå stilla en stund, men om jag manar på honom lite så vägrar han gå istället. När jag Ska lyfta hovarna så slänger han sig bakåt eller lägger sig ner nästan och då orkar jag inte hålla upp.

Har han gått i flock så att han kan känna sig osäker när han går ifrån det som känns tryggt för honom? Om du tror det kan vara så så får du börja småskaligt och vänja honom små bitar i taget. Det är givetvis oacceptabelt att han stegrar sig mot dig och försöker kliva över dig, men jag tror det bästa med en ung häst på det här stadiet är att försöka att inte hamna i de situationerna. Du kan tex försöka leda honom i närheten av stallet och bara en kort stund. Ha hjälm på dig! och gärna handskar så du inte bränner dig på grimskaftet. När jag hanterar okända hästar som jag vet kan bete sig på det här viset har jag ofta spö med mig eller ett extra långt rep med läderflärp i änden, så att jag kan försvara mig om jag skulle riskera skadas.

Angående att visitera och lyfta hovarna så ta en bit i taget där också, det kan krävas en hel del tid för att få lyfta deras fötter. Det är en dominanshandling att bestämma över deras fötter, så ett litet steg på vägen till att få lyfta dem är att få stryka honom på benen hela vägen. Börja med en så liten strykning som han tillåter och utöka efter hand han accepterar det. Beröm när han reagerar bra. Om du får lyfta så lyft inte upp foten så högt eller länge att du inte orkar hålla fast, det räcker om han lyfter den några cm från marken, släpp och beröm. Sedan får man utöka tiden och höjden efter hand. Det är ju inte så lätt att hålla i deras fötter om de inte vill, men man har en bra chans att träna lugnt, för ett hållbart resultat, med en ung häst.

Han har gått ensam med sin mamma tills nyligen, nu går han med en äldre valack. Och jag förstår att han inte vill lämna sin kompis. Jag hinner tyvärr aldrig så långt innan han börjar "krångla" Men när han stegrar sig och försöker springa över mig, vad ska jag gör i det tillfället, det känns inte som att jag vill bestaffa honom i det här stadiet då han kanske blir rädd i stället och förknippar min bestaffning med att gå ut. Självklart berömmer jag honom när han gör rätt.

En sak som jag brukar göra när de försöker springa över en för att de inte har koll på att man är där, är att vända håll helt så att de tvingas bli uppmärksamma på mig igen. Alltså om jag går några steg och hästen tappar koncentrationen så vänder jag helt om några steg. Är jag säker på hästen så vänder jag tex mot deras vänstersida och ber dem flytta i sidled så att jag kan komma fram åt det hållet. Detta kräver givetvis att man har en häst som svarar på det kommandot, annars kan det bli farligt. Ofta tycker jag att det fungerar bra att få kontroll på okoncentrerade hästar genom att kontrollera deras hals, om du förstår hur jag menar? Att jag liksom böjer deras hals åt det håll jag vill att de skall gå, då flyttar ofta resten av kroppen med automatiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka