Ohämmat Skryt (lastträningstråd)

95johsv

Trådstartare
:bump: :bump: :bump:

Då har det äntligen hänt!!! Min häst gick in i transporten som en ljus! Var ute till en kurs i lördags, och han gick in efter ett par utbackningar. På vägen hem gick han in utan att tveka!!! Jag skickar in honom och nu kan jag alltså last honom hjälv utan problem.

Ska iväg igen som det verkar på tisdag så då är det att testa att det går lika bra då. Men det känns så bra. All träning har lönat sig.

Vad jag egenligen ville med denna tråd är att vad du själv tänker som är så viktigt. I lördags var första gången som jag verkligen var glad att få åka. Jag fick mycket stöd så att jag kunde slappna av och då förmedla denna förväntan för resan till hästen. Och DET var ENDA skillnaden. De andra gångerna har jag varit nervös för att hästen inte ska gå på. Visst har han gått på ändå men med mycket mer bök och tid. Nu har jag ÄNTLIGEN fått in i min tjocka skalle att han faktiskt går på bara jag är positiv.

/95johsv med världens bästa häst!

Sv: Ohämmat Skryt (lastträningstråd)

Härligt! Skönt att höra att det finns dom som tränar sina hästar! Det är ju allt för vanligt med dom som åker väldigt sällan, o sen måste bråka in sin häst i transporten, o undra varför den inte gick in! Jag har vart sån själv, tills en dag då det tog 4 timmar att truga in hästen i transporten. Då lånade jag en transport i tre veckor o tränade varje eviga dag. Dag 1, en hov på rampen, dag 2 två hovar på rampen osv. Nu kan man skicka in henne :banana:

Grattis,träning och envishet är en god kombination

Härligt, grattis!
Vet precis hur det känns :)

Min häst var lättlastad tills vi började åka i skytteltrafik till klinik förra sommaren. Hon tyckte inte att det var roligt alls med alla undersökningar och sprutstick, så det tog längre och längre tid att lasta för varje gång. Och för varje gång så fick jag mer och mer ont i magen och blev nervös (vilket hon ju kände), och tillslut gick det inte alls, det blev farligt både för henne och för oss människor :(
När jag skulle byta stall i början av mars gav vi upp lastningen efter 4 timmar.
Vi fick GÅ en mil och sjuhundra meter till nya stallet dagen efter, det tog två timmar och tjugo minuter.
Hästen min var nöjd över att vara ute på äventyr, men jag var inte lika nöjd :crazy: .

Insåg att jag måste få hjälp med detta eftersom jag mådde illa bara jag tänkte på att lasta ,var rädd att hon skulle skada sig, hon reste och kastade sig, och som sagt - funkar det då tro? Nix!

Tog ut en NH-tränare, och han fick mig att få in min häst i transporten på 20 minuter!! Hon var lugn och fin, tyckte det var HELT ok! Vi tränade in och urlastning första gången, och gång nr 2 han var ute (för en vecka sedan) så tränade vi med stängd lucka! Hon var jättelugn och tyckte att "det var väl ingenting" :D

Nh-killen fick tom henne att gå in helt själv, han stod 5 meter bort och hade henne i slak longerlina. Det såg tom ut som om att hon tyckte att det var KUL att träna!

Har tränat lite efteråt helt själv, och hon går nu in utan att ens tveka! Och hon står still så jag kan gå runt och sätta för bom och stänga luckan och allt.

Detta hade jag aldrig kunnat tro för bara ett par veckor sedan :smirk:

Grattis! Även jag vet hur det känns. Innan kunde det ta allt från 30 min till 3 timmar att lasta min häst, men efter att last-tränat 4 dagar i rad så "sprang" han in i transporten så vi hann inte ens reagera. Man blir så glad!!!

vet också hur det känns :bump: :bump: :banana: GRATTIS!!
finns det något som gör att livet känns så enkelt och roligt som en just sån grej :D
kanske bara är jag, men svävar fortfarande på små rosa moln för att jag fick lastat pållen själv inför träning för två månader sen (mkt klinikbesök=sjukt besvärlig att lasta..)

Svarar alla:

Det är så härligt. Håller tummarna att jag lyckas att slappna av ikväll med! Men nu har man fått se själv vilken skillnad det gör och då bör det gå lättare

Kul att höra att det går så bra för er också :D

:bump:

Grattis!! Vet precis hur det känns då jag precis var i farten att lägga in en likadan tråd.
Har också haft problem och varit nervös inför varje gång vi ska ha åkt iväg även om jag de senaste åren har vetat att hon har gått in på några minuter efter en del övervägande.

Så sist vi var ute och åkte hände en incident som har oroat mig skulle påverka henne negativt och att jag skulle få ännu mer problem (Skrev om det här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=537894) så jag var riktigt orolig när vi skulle åka i lördags men vad händer? Hon knallar mer eller mindre rätt in och har aldrig stått så lugnt och stilla under en färd så länge jag haft henne. Hon brukar normalt bli sjöblöt på en 10-min resa men nu var hon inte ens varm efter 2 tim och jag hade knappt kännt av att hon stod därbak!! Inte ens i rondellerna där hon tidigare har hållt på att klampa genom väggen.
När det går såhär är det ju ROLIGT att ut och åka!! :banana:

Så jag vet precis vad du känner och det är en sådan otrolig lättnadskänsla! :bump:

KUL!!! Undrar om det var något magiskt i lördags?

Hoppas att det fortsätter att gå bra för oss!!! :D

Hrmmm Kan ju tillägga att igår gick det INGET bra... :cry:

Han gick in flera gånger men slängde sig bak nästan direkt. Efter många om och men och c:a 45 min senare fick vi in honom och körde en sväng. Men då var det för sent att fara till ridhuset så vi försöker igen på torsdag...

När han väl kom in dock så var han hur lugn som hellst... Utanför transporten stressad. Jaja jag lever vidare på i lördags och hoppas på torsdag! :)

Det går väl upp och ner lite innan hästen känner sig säker antar jag....

Idag lastade jag min häst alldeles ensam i vår nya transport. Hästen traskade in direkt och stod lugnt till den fick klartecken att backa ut igen. Sen stod vi utanför nån minut och kelade, hade tänkt släppa ut honom i hagen igen när han helt plötsligt gick in i transporten!! Gissa vem som var stolt och glad?!

När jag har nån medhjälpare ska vi stänga transporten och köra en sväng också. Nu har målet varit att han ska gå in och stå där tills jag säger att han ska backa. Inte satt för nån bom eller nåt annat.

JIPPI! :banana:

Senast ändrad:

Jo det är väl så. :)

Tror att mycket beror på att han inte är säker i åkningen. Han tycker att det är otäckt eftersom han inte har balansen hundra. Hoppas att det blir bättre när han får åka lastbil, och att det då blir lättare för honom att hitta balansen.

Håll tummarna för ikväll!!! I tisdags var det två andra tjejer med. Tänkte prova själv ikväll och se om det gör någon skillnad.

Hoppas på träning ikväll i ridhuset! :D

Hoppas det går bra för dig ikväll! Igår lastade vi min häst, gick på direkt, vi stängde om honom mm. Körde en liiiten sväng (ca 10 min). Han gnäggade och var orolig, men det gick ändå bra tycker jag. När vi kom hem var han svettig och stressad, men ändå mer sansad än han varit förr när vi kört med honom.
Idag lastade jag honom ensam igen, bara kravet att han ska gå in och vänta på signal att få gå ut igen. Gick också ganska bra!
Han verkar ha förstått att han ska gå in, där är det inga problem längre. Sen är det mer lite frågetecken när han väl är inne. Inte rädd eller orolig, bara att han inte riktigt vet vad han ska göra. Är säker på att detta kommer ordna sig med tiden! Känns riktigt kul!

Roligt att hör att det går bra för dig!!! :bump: :bump:

Fick på min kille igår. Kunde skicka in honom, och han tyckte att det var OK. Nu känns det som att han har kommit på att han kan dra ut på det äckliga och därför testar järnet. Var mer bestämd igår, och det är verkligen en balansgång. När han blir stressad så blockar han ute allting, och lyssnar inte. Nu beter han sig ibland som om han vore stressad men det är han inte. Han lyssnar på vissa saker nämligen :) Så nu är det helt enkelt för mig att lära mig när är han stressad och man ska lugna honom och när är det "provar och ser om jag slipper"

Ska väl lära mig det också :D

Däremot har jag kommit på att han alltid ska ha ett tunnt täcke på sig. Han blir lätt kall om njurarna och får problem med att kissa ibland. Har inte kopplat det förut men han får problem efter han har varit ute och åkt, både i lördags och tisdags. Återstår och se hur det verkar efter igår. Då hade han täcke nämligen. Det gör ju lastningen inte heller mer positiv tyvärr...

Visst är det jäkligt kul när allt löser sig!

Har själv haft stora problem med vårat ena sto.
Har försökt i princip allt, men hästen är så smart att hon läde sig hur hon skulle göra för att inte gå in i transporten...
Nu snackar vi alltså om en cool lugn häst, utan rädsla för transporten. Utan bara med attyityden att skulle hon gå in så skulle det vara på hennes vilkor! Så i bland så gick lastningen fort (i alla fall när vi komm med ett nytt knep), sedan så fick vi ibland ge upp efter som det frestade så enormt mkt på ens tålamod, och hästen går ju inte in bara för att man tappar besiningen.

Men så en dag så kom jag på att vi har en speciell grimma hemme, en "be nice" grimma. Den köpte vi för flera, flera år sedan till våran ponny då han var skadad.
Jag satt på på grimman och började last träna. Jag började om med hela lasttträningen från noll.
Vägra hon gå fram när jag ber det, eller hon börjar backa utan att hon får det så blir det ett obehagligt tryck från grimman, som längst har hon stått i mot i en halv minut innan hon har gett med sig, och så fort hon har gett med si så får hon belöning i form att det obehgaliga tycket från grimman släpper.

Numera har vi inga problem med lastningen, det tar bara ett par sekunder, och i bland behöver jag ta lite lätt i grimman, i bland inte.

kom att tänka på det...att det krånglade lite andra gången.... hade du samma transport då? slog mig eftersom min helt plötsligt började tjafsa igen efter att ha varit riktigt duktig vid lastning.... höll på att bryta ihop i det läget när man glatt kommer och ska lasta och nej hästj*veln vill inte gå på :confused: men nu i efterhand slog det mig att gången då han bråkade va den enda gången jag lånat en VV :idea: så nån sån ska jag aldrig ens be hästen att åka i :p
annars kan det bara vara någon liten yttepytteliten detalj som inte "stämde" nåt som stod utanför frontdörren (om den brukar vara öppen då) som störde eller pja vad som helst... nåt sånt du kan komma på?

Måste bara skriva av mig igen....
Igår lastade vi min häst utan minsta lilla problem. Stängde om honom och körde iväg, han var så tyst och lugn så jag stannade efter nån km för att kolla så han verkligen levde. Där bak stod han och såg glad ut, lugn och sansad!
Inget skrikade eller nervöst beteende!

Väl hemma igen sa han inte ett ljud, lastade ur och traskade ut hagen....verkade som han gjort detta varje dag i hela sitt liv.

Jag var (och är fortfarande) jätteglad över de stora framstegen!

Det är samma transport varje gång. Har en egen!

Det har ju däremot varit lite olika personer runt omkring så det kan ju ha påverkat. När vi var ute i söndags så krånglade han som bara den. Tills jag blev själv och sa ifrån. DÅ gick han på. Det gick alltså lättare när jag var själv!!!

Blir man någonsin klok på detta???

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 680
Senast: Lhas
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 025
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 822
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama