Ohämmat Skryt (lastträningstråd)

Sv: Ohämmat Skryt (lastträningstråd)

KUL KUL KUL KUL!!!!!!!! :bump:

Grattis!!!!

Lastade min i söndags när vi for till träningen. 15 min så var han på. Lite krångel visst men inte alls farligt.

På vägen hem, icke! Skulle inte in. Då som sagt gick det bra när jag var själv! Vill annars gärna ha någon med ifall han krånglar som kan ta upp luckan åt mig. Men när hjälpen gick bort och satte sig i bilen och jag talade om igen att du ska in! så gick han in utan protester. Han började att äta innan han hade ställt sig till rätta! Så det var bara att lugnt och fint koppla kedjan, och stänga lämmen. Kunde gå in och sätta på täcket och han betedde sig som om han stog hemma i stallet.

Stannade och åt på vägen, för att ge honom en paus. Han högg in på ensilaget, och lyssnade till bilarna på parkeringen. Helt lugn och fin!

SKUMT!

Vi får se hur han är ikväll! :D Håller tummarna!

Fortsätt gärna och skriv! Det är kul att vi är två som tränar!!!

Lastade igår igen. Fick på honom på 15 min. Nu är det helt och hållet att han testar mig.

Lastade honom själv på vägen dit och hade en tjej som stod bredvid lämmen på andra sidan på vägen hem.

Nu ska vi fortsätta att träna vidare på detta och åka till ridhuset minst en gång i veckan samt på de träningar jag är anmäld till till. Detta kan bli riktigt bra hoppas jag. Vet ju vad han kan nu! Det känns bra!

Senast ändrad:

Hur går det för dig? Några framsteg?

Idag lastade jag min häst och det verkar som han kommit över den gränsen att han inte längre ska stå utanför och tjura. Nu går han på direkt.
Andra gånger har han fått morot och hö när han kommit in men idag glömde vi det. Han traskade in, stod stilla och sambon flyttade mellanväggen och satte för bommen. Sen gick jag bak och stängde luckan. Pållen var jätteduktig!
Vi körde en liten sväng till byn, EN gång gnäggade han och det var precis när vi körde iväg, annars stod han tyst och lugnt. När vi kom hem igen backade han ut lugnt och sansad, var inte minsta lilla stressad. Känns som vi snart vågar oss iväg och lasta ur på annat ställe.
Har 7 km till en jättemysig skog, man kunde rida dit innan stormen kom men nu får man köra. Tänkte köra dit honom, lasta ur och rida en sväng i den väldigt fina naturen. Förhoppningsvis går det bra att lasta honom sen igen. Sen tänkte jag köra dit några gånger.
När väl det fungerar ska vi iväg 5 mil till en kompis och rida. Sen ska vi förhoppningsvis åka iväg på dressyrträningar i sommar.

Känns så himla kul!

Kul!!! :bump:

Jag har haft en period nu när jag inte har gjort nått. Han har haft ont i bakbenen och i ryggen. Känns inte bra att lastträna en häst som har ont... :o

Ska dock iväg på söndag, så då får jag testa och se hur han går på då efter 2 veckors vila...

Har du farit till din skog? Jag vill kunna fara till ridhuset!

Jag vill också skryta!

Efter SEX ÅR så har jag nu en valack som på slakt grimskaft, utan minsta tjafs, går rakt på släpet och står där. :love: :love: :love: :love: :love: :love:

Inget emr krig, inga mer linor, inget mer inte kunna åka, inget mer lasta bakom byggnader för folk inte ska se.

Jag kan åka och träna, jag kan beräkna 15 min lastning när vi ska iväg och veta att jag har marginal (istället för att ta till 3 h i lastningstid) och jag åka till till roligare skog och rida. *ser fanatisk ut*

Ge oss några år till ska vi se om jag inte kan skicka in honom med :bump:

Jodå, vi körde iväg till skogen. Gick bra att lasta honom, dock var han lite nervös när vi åkte iväg. Vi körde in på grusvägen en ganska lång bit, sen var vägen nästan obefintlig, inte kunde backa och vända heller utan vi var tvungna att ta oss igenom flera dm lera och skit med bil och transport. Gissa om jag var rädd att vi skulle fastna?!
Tillslut kom vi fram, lastade ur och ett jäkla levande på min häst. han var så otroligt uppstressad och studsade rundor där. Hade tänkt rida en sväng, men valde att lasta (det gick bra iallafall) och körde hem igen. KAn ju säga att vi ska köra och kolla vägen innan vi kör dit med transporten igen.... Dumma skogsmaskiner som kört sönder vägen!

Passa på och skryt!!! :bump:

Jag läste om dig i en annan tråd och måste bara erkänna att jag känner igen mig i din beskrivning. Dock har jag inte kört med talja in ännu och det känns ju som vi inte behöver det MEN jag har funderat på det många gånger!

Samt att lasta efter alla andra/gömd bakom en byggnad... Det känner jag också igen. Jag såg folk stå och leta telefonnummret till djurskyddsföreningen för mitt inre... :o

Funderar faktiskt på om inte min kille också blir lite lugnare när han känner att jag tar över. Tyvärr är det inte så ofta men de gånger som jag verkligen har övertalat honom att jag bestämmer och du behöver inte bry dig (tex vid lastning då tar jag verklligen över) så är han väldigt lugn och lätthanterad efteråt. Det är väldigt lätt att lura sig att jag bestämmer fast jag inte gör det tack vare att han gör som jag vill, fast inte med hjärtat... Svårt att förklara.

Jaja bara det går framåt!!! Grattis!

Argh! Inte riktigt så att man vill ha dålig väg när man är ute och kört så!!!

Men ni fick in honom igen utan problem? GRATTIS!!! :bump: KUL!!!!

MER SKRYT!!!Här då :rofl:
Min pålle har total vägrat att gå in,en dag fick han för sig att nope...åka kan du göra själv.Jag har nu tränat tragglat tränat lockat tragglat osv.Nu knatar han in på 5 sekunder.
Det har förut tagit upp till 4 timmar att få in honom.
Det som funkade var envishet och träning och massa beröm.
rekomenderar detta varmt i stället för att ta fram linor och annat.

Grattis!!!

För mig går det väldigt upp och ner just nu. Skulle på träning i söndags, fick lina in hästen. Gick inte att få på honom, och jag ville inte ställa till med någon scen.

På vägen hem lastade jag honom själv på 15 min.

Det som är så synd är att han slutar att lyssna, och då går han inte fram, han blockar mig. Då får jag longera honom lite så han släpper och gårr fram, gå till tansporten igen och få upp hovarna på lämmen och lugna honom. Sedan prova fram igen och hoppas att han inte blockar.

När han väl har bestämt sig att det är OK att gå in, då är det bara att slappna av sätta på kedjan och berömma honom. Fälla upp lämmen och se glad ut. Han är fullkommligt kolugn inne i transporten.

Kan inte annat än undra om något har hännt honom eller om det är så att när han fick lite muskler så kom självförtroendet och han vill visa att man minsann inte gör vad som hellst med honom... Spekulera kan man ju!

Och jag börjar snart tro på att det är sant det här, valacken har nu sex gånger i rad (eller om det är sju) gått att lasta utan problem, utan bråk och rakt på, total tid från lastning påbärjas tills jag sätter mig bakom ratten är cirkus tre minuter (och då är en minut våldsamt beröm och godismatande av hästen som står på släpet).

Som sagt, snart börjar jaf tro på att det är varaktigt och jag är ute ur exilen för alltid =)

Nu ska jag 'bara' få bukt med unghästens (som är plättlätt att lasta och lasta av) trams i släpet vid stopp med, men jag är rädd även den nöten kan ta år att knäcka..

Alltid roligt när det känns som det går åt rätt håll!!

Precis som du känner nu kände jag när min kille gick på som en dröm (när jag startade denna tråden)... Suveränt!

Ska prova att lasta i helgen igen så hoppas vi på framgång! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 680
Senast: Lhas
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 025
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 822
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama