Ohämmad gräsväxt

fejko

Trådstartare
Jag släppte ut mina två halvblod på 2 ha nysådd vall (har alltid hört att man brukar räkna med ungefär 1 ha per häst). Nu går de till gräs upp till bringan. Vad ska jag göra? Funderar på att putsa betet men dom har ju bajsat så man kan ju knappast göra hö av gräset. Måste man ta undan det man putsat eller kan man låta det ligga kvar?

Sv: Ohämmad gräsväxt

Kör över med en betesputs, då finfördelas både skit och gräs. Då kan det ligga kvar och bli fin gödning...

Gnist skrev:
Kör över med en betesputs, då finfördelas både skit och gräs. Då kan det ligga kvar och bli fin gödning...

Fast det är ganska långt, över metern. Kan det verkligen ligga kvar då? Och är det inte skadligt för hästarna om de äter av det?

:confused:

Fördelen med en BETEPUTS är att en sådan FINFÖRDELAR gräset och skiten...Det blir bara "Mue" av det hela... :p

Fast då sprider jag ju ut skiten över hela betet? (=obra!)
Ursäkta om jag är tjatig

Betsputsat hade jag gjort efter att de betat klart dvs ej går kvar. Nu hade jag i stället delat hagen i mindre hagar och ökat hagen efterhand som de betat av en del i den mindre hagen. Då trampar de inte ner så mycket.

Tänk efter! Vad händer med hästskiten och klippet, om naturen får ha sin gång?

Vi gör likadant som Gnist, med tillägget att vi kör ytterligare en gång efter 1-2 veckor, om gräset hunnit bli så högt som du beskriver. Det vill gärna bli en del tussar och småsträngar första gången.

Jag kan dessutom rekommendera att du investerar i en släpa (kommer inte ihåg namnet just nu. Den består av bommar, ett antal länkar mm, och med den dras alla skitar jordhögar ut och finfördelas efter betet. Kanon!

Eftersom att skiten finfördelas, så "steks" ev parasiter... Men, dela av betet, putsa ena halvan och släpp hästarna dit om 2-3 veckor, och gör likt på andra halvan av betet. växelbeta hagen om hästarna inte klarar av att hålla efter växtligheten. Sönderefördelad utspridd skit är mindre "obra" än stora skithögar lite överallt. Där om något frodas ev parasiter..

Antagligen är det värmen men jag förstår inte vad som är problemet? Låt dem beta tills säsongen är över, kör sedan med betesputsen om det behövs.....eller en sladdharv för att sprida restprodukterna ;)
Om du velat ta hö skulle du tagit hyfsat tidigt och sedan låtit de gå på efterbete.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

fejko skrev:
Jag släppte ut mina två halvblod på 2 ha nysådd vall (har alltid hört att man brukar räkna med ungefär 1 ha per häst). Nu går de till gräs upp till bringan. Vad ska jag göra? Funderar på att putsa betet men dom har ju bajsat så man kan ju knappast göra hö av gräset. Måste man ta undan det man putsat eller kan man låta det ligga kvar?

Vad jag har förstått så gäller det där med 1 ha per häst vid NATURBETE, alltså inte sådd vall.
Så som många beten ser ut idag så är det en helt förlegad regel.
Det är en regel som man använder bland annat vid kulturbeten när hästarna ska hålla mark öppen.
Sådd vall är såpass kraftigt att det räcker med mycket mindre än 1 ha per häst, i år har dessutom tillväxten varit mycket bra (åtminstone där jag bor).

Jag har haft 2 hästar på 0,3 ha uppsådd vall i 4 veckor - och betet är inte i närheten av slut.
Jag har nu flyttat dem till 0,4 ha naturbete och räknar med att det räcker i cirka 1 vecka.

Lahtel skrev:
Vad jag har förstått så gäller det där med 1 ha per häst vid NATURBETE, alltså inte sådd vall.

Misstänkte detta, mina hästar fullkomligt badar i mat :smirk:

Men Rolle har nog rätt i att det är ett icke-problem. Får ta och lära mig till nästa år.

Ta det lugnt! :)
När man talar bete, är det tänkt över hela säsongen. Tillväxten på sensommaren är inte i närheten av dagens!
Blir det dessutom en längre torkperiod, vilket är vanligt, försvinner gräs och tillväxt snabbt.

LIA

Jag har aldrig använt den "regel" som säger en häst per hektar. Man kan givetvis inte ha en sådan regel som är oberoende av om det är bördig åker eller mager beteshage.

Japp, gräsharv!
Går att vända på för vanlig finharvning. Förträffligt praktisk uppfinning.

LIA

Nja - Rekommendationen ang hur många djur per ha ser lite olika ut i landet. Det handlar inte endast om att betet/maten ska räcka utan även om att inte få för hög belastning - tramp, gödsel och därmed fosforläckage till naturen. Rekommendationen avser också precis som någon sa hela sässongen och kan även avse hela året. Återkommer när jag hittat var "regeln" beskrivs.

Tilläggas bör att jag själv har just nu 2 shettis-ston + 1 shettisföl på 6 ha naturbete och både de "stora" och speciellt lill killen "försvinner" med jämna mellanrum, i framför allt, alla blomster och div sly :rofl: Gräset betar dom hela tiden det godaste först...(det andra lämnar de åt fåren :p.) Vi brukar putsa och harva på hösten, men är det bara sådd vall i hagen får man kanske ändå växelputsa hagen för bästa bete. Farsan gjorde det i sina hagar, hans hästar gillade inte överväxten..

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama