ohalt vid ridning, 3gradigt halt vid böjprov

M

marlin

Åkte med min häst till klinik eftersom jag kände mig orolig. Han hade börjat visa lite istadighet, inte vilja gå fram emellanåt vid ridning. Har inte visat någon hälta varesig vid ridning el longering. Har ridits regelbundet för tränare.
Han har tidigare blivit behandl för kotledsinfl vid 2 tillfällen hf.
På Atg klin. kan man inte se någon hälta vid longering el på löpargången. Vid böjprov visar han däremot en 3-gradig hälta när han böjs i vä kotled. När han böjs i hö kotled 1-gradig hälta. Man bedövar vä framkota för att få fram hälta i hö. men hästen är fortf ohalt vid longering i båda varv.
Jag får det rådet att ge hästen "butta" i 14 d för att se om istadigheten sitter i "huvudet" och fortsätta att rida?? och sedan återbesök om ca 1 mån.
Känner mig mkt osäker. Det måste väl finnas en orsak till att hästen är 3-gradigt halt vid böjprov?? Är det bra att forts. att rida på en häst med 3-gradig hälta vid böjprov.??
Någon som har synpunkter, erfarenhet av detta!!

Sv: ohalt vid ridning, 3gradigt halt vid böjprov

Man kan ju spekulera i det oändliga just vad gäller hästar - böjprov - hälta... Jag vågar inte uttala mig, men jag tycker du ska gå din "magkänsla". Känns det inte rätt att fortsätta rida din häst utan vill kolla upp han mer, så gör det!

Åk till en annan klinik, eller kräv att de gör en hältutredning på honom, där du var...!
Lycka till iallafall!

Oj, jag skulle ALDRIG lita på något sånt. Byt klinik!

Har själv haft en häst som bara var lite ovillig (för snäll för att bli istadig...). Blev utdömd av första veterinären när behandlingarna inte tog, bytte klinik och hade en frisk häst efter 2v (de hittade grundorsaken och behandlade andra ställen än första vet).

Hästar protesterar inte om de är ok för det mesta.

Det påminner lite om min valack, jag tyckte inte han var okey
efter att jag kom hem från semestern, ville inte gå fram och såg lite leden ut, vet kom och kunde inte sätta fingret på vad det kunde vara.
Efter böjprov halt hf, men ngt svullen hb vid kotan!.
Smärta vid manken !
han blev betydligt bättre efter några dagar med metacam, då vi misstänkte att det kunde vara fång på gång:eek:så fick han det.

Hovslagaren kom, såg inga tecken på fång
Ingen hälta, ingenting !
Han tyckte jag skulle skritta honom 1/2 timme / dag
Men personligen tycker jag inte man rider en häst som står på Medecinering, han ska få metacam i 2 dagar till, så får jag se hur han mår sen.
Är det inte bättre då, så får jag nog ringa min kotknackare !
Alla hans problem verkar sitta på höger sida
Smärtan i manken
Hältan
svullnaden
Hej från hambo

Hej från hambo

Senast ändrad:

Tycker inte att det känns riktigt bra. Har man en 3 gradig hälta på böjprov borde väl det betyda att hästen inte är ok i leden eller?? Kan man vara så halt vid ett böjprov trots att leden är ok?? Varför då böja överhuvudtaget!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 345
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 959
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka