Ohalt i skritt, megahalt i trav?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 408
M

missan

Kan hästen vara ohalt i skritt men kraftigt halt i trav vid en muskelskada?

Min häst gick omkull och är nu svullen i en muskel på utsidan av bakbenet, och rejält halt i trav. Skrittar gör han i prinicp obehindrat. :confused:

Hoppas kunna få en akuttid på kliniken i morgon, svullnaden sitter nära bakknät så jag är förstås orolig för det.

Sv: Ohalt i skritt, megahalt i trav?

Hej!

Min förra hittade jag i hagen med tydliga tecken på slagsmål. Hon var helt ohalt i skritt, men mer eller mindre blockhalt i trav. Sårig över hela bakbenet, ett mycket lednära sår som veterinär var typ 1 mm från att skicka in oss till Ultuna eller Strömsholm för. Nu hade vi sån "tur" att det inte var leden (vi fick avvakta hemma) istället var det en fraktur på hasspetsen som inte upptäcktes förrän efter 2 veckor när såret fortfarande inte ville läka..

Så, jo, dom kan se ohalta ut i skritt och ändå knappt kunna springa i trav.

/Lavinia

Sv: Ohalt i skritt, megahalt i trav?

Hmm, var på kliniken idag. Ohalt i skritt (även i vändningar), skrittar på bra och framåt. Mycket halt i trav (3-gradigt typ), vid högt böjprov förvärrades hältan. Röntgen av bakknä och has, ua. Veterinären hittade ingen svullnad eller värme någonstans på hela hästen. (jag tyckte att en muskel på bakbenet var lite svullen men det fick jag inget medhåll om av de två veterinärerna som kollade)

För övrigt verkar hästen oberörd, äter, sover och är lika pigg som vanligt. Ska stå i box /sjukhage och åb om ca 10 dagar, om det ej blir värre förstås då får jag åka akut in igen.

Nån som varit med om nåt liknande?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 480
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 241
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka