Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Att du frågar säger en del ;)
Läs reportage i tidningar, läs avhandlingar från SLU, gå på föreläsningar på SLU eller Flyinge (som ligger närmast mig). Det finns många föreläsningar som är öppna.
Finns det intresse så går det att ta fram många exempel ;)

Rolle

Nu förstår jag inte vad du menar, kan du förklara? Varför kan inte hästar få vara hästar och ändå prestera. Det finns otaliga exempel på det.
Vad är kopplingen till vildhästar? Våra tamhästar har exakt samma behov/som vildhästar/ även om vissa behov är avtrubbade.
Har man en frisk häst som får vänja sig med att vara ute och inte är tex klippt fryser, så måste det vara något fel på hästen.

Jag tror för övrigt att hästen inte tycker det är "uttjatat" ;)

Rolle
Vars hästar just nu är som barn, skitiga och lyckliga efter allt regnande :D

Nej, våra tävlingshästar har inte samma behov som vildhästarna. Genom det arbete vi kräver av dom har vi lagt till en hel del andra behov som nogrann foderstat (det glöms lätt bort att vildhästar varierar kraftigt i vikt mellan säsongerna), fysisk status förändras då vi behöver ha hästar med mjuka smidiga muskler utan spänningar, vi behöver ha hästar med energi för att orka jobba (och inte lägga energin på att behålla sig varm) osv osv.

Vad är det som säger att mina varma torra hästar skulle vara mindre lyckliga än dina leriga blöta hästar?

Min ena fryser otroligt lätt just eftersom hon bara står helt stilla och lider när vädret är dåligt. Hon gör det även som oklippt. Och nej, det är absolut inget fysiskt fel på henne. Det stör mig rätt mycket att ni "håll hästarna naaaatuuuurligt"-fans aldrig verkar vilja ta hänsyn till individuella skillnader hos hästarna.

...och kom inte dragandes med att hästar skakar för att hålla sig varma-det är samma sak som att säga att hästar skakar för att de fryser och i mitt tycke har det gått alldeles för långt i "min häst ska vara ute i ur och skur"-tänket. Det är inte hästvänligt.

Jag har läst en och annan avhandling men jag känner alltid att jag hade velat sitta med på disputationen för att kunna ifrågasätta metoderna. I princip i all forskning på hästhållning när det handlar om täcken och värme är metoderna kraftigt ifrågasättningsbara. Det kan tex stå "i ett vintertäcke uppmättes ingen skillnad i värme än om hästen var naken". Jaha, vilket vintertäcke var det och hur tjockt var det?

Den enda hästforskning där metoden är bra förklarad, även om den också innehåller brister är den om travhästarna som bara äter grovfoder på Wången. Den blir dock problematisk eftersom de bytt grovfoderparti mitt i forskningsprojektet.

Alla har inte möjlighet att erbjuda de hagar som i mina ögon ger det en häst skulle behöva vid blöta väderlekar och att tvinga hästar att stå ute i regn hela dagar tycker jag inte är mer ok än att ta in dem eller låta dem stå inne en dag

Just det, det är det som oftast är problemet, inte hästen inte skulle trivas att vara häst. Problemet är att många inte kan erbjuda hästen att vara häst :meh:

Våra killar (8 st) har två lästall, skog och öppna fält, de går aldrig i skydd vid regn eller snöstorm. Då står de mitt ute på fältet tillsammans med rumpan mot vinden eller i lä någonstans och ser allmänt uttråkade ut.
Däremot är de i lästallet stor del av dagen på sommaren för insekternas skull och ute hela natten. Jag har aldrig sett dem frysa och jag har mycket koll dagligen på dem.

Rolle

Men du ser ju inte att hästarna skakar förrän du står precis bredvid dom. Så bara för att du inte sett dom skaka när du tittat ut i hagen betyder knappast att dom INTE står och skakar.

Är dina hästar tävlingshästar?

Det finns många fler. Exempelvis Fredrikssons projekt uppe i Sörmland har jag för mig, med att hopp och dressyrhästar fick växa upp på stora kuperade ytor till de var tre år. Utvärderingen finns att läsa.

En uppfödare i Värmland?, som hade sina fullblod och Quarter på lösdrift och blev anmäld stup i kvarten. Då tappade en veterinär tålamodet och skrev en insändare att det var en av de friskaste hästbesättningarna han sett och att hästen faktiskt är utvecklad för att vara ute bland artfränder.

Det finns hur många exempel som helst om man orkar söka.

Rolle

Titta ut i hagen anser jag inte att ha koll på hästarna. Det första jag gör på morgonen är att gå ut och titta till och känna igenom alla, samma sak det sista på kvällen. Däremellan tränas de och de får lite fodertillskott. Det är meningen att de ska avelsvisas flera av dem.
Vid dåligt väder kollas de än oftare.

Rolle

Jag är ingen extremnisse på ngt sätt, men just ditt argument att dina ponnysar är "tävlingshästar" blir galet dumt. Det spelar ingen som helst roll, du har dem ju täckade dessutom. Varför skulle de behöva stå på box för att det regnar en heldag?

Nu tänker jag förstås mer generellt på tävlingshästar än enbart mina lurvöron specifikt. Det går dock inte att förneka hur den ena faktiskt fryser och då får vara ute kortare stunder. Med kortare stunder menar jag då några timmar om det är hällregn och ca åtta timmar i flera minusgrader ist för de fjorton timmar de vanligen är ute. Det är dom tiderna som mina hästar får gå ute efter iaf. Troligen rätt mkt mer än många andra hobbytävlingshästar. Enda gången de stått inne heldagar är vid snöstorm och drivbildning som jag tidigare skrivit.

ja men då handlar det som sagt om individer, inte att de är tävlingshästar och måste vara inne för att fungera i sig. Det påståendet är helt enkelt inte sant ö.h.t.

Jag håller inte alls med om att hobbytävlingshästar skulle stå på stall särskilt överdrivet mycket. De är som vilka vanliga hästar som helst.

Fredricssons projekt handlade väl ändå om hållbarhet för framtida prestation?

Michanek har gjort ett arbete om fullblod i träning som gått på lösdrift med bra resultat. Ett av de mer gnomtänkta forskningsprojekten tycker jag.

Dessa projekt handlar dock om lösdriftshästar. Det är trots allt skillnad på deras förutättningar i jämförelse med hästar som står på stall och inte har ligghall. Jag förutsätter att det är dom uppstallade hästarna tråden faktiskt handlar om?

Det går inte att jämföra med hästar som är utehästar och som dina, som stallas in stor del av dygnet, särskilt vid tuffare väderlek. De har aldrig fått vänja sig med att vara ute. En häst som inte är van att vistas ute måste vänjas in i god tid innan sämre väder.

Rolle

Michanecs hästar går inte på riktig lösdrift. De har boxar öppna ut mot rastfållor där de går i anslutning till sina boxar. Ganska små hagar.....

Hmm. Båda mina hästar kommer från samma uppfödare och har gått ute mkt under uppväxten. Den ena såldes iofs som ettåring från uppfödaren och har stått mer på stall än den andra. Konstigt nog är det den som varit allra mest ute som också fryser lättast. Den andra har jag aldrig sett frysa. mina hästar är vid vanlig väderlek mer ute än inne.

Tror inte alls invänjning av kylan. Hästar är individer.

Jag har varit på föreläsning med både Fredricsson o Michanek och det är helt relevant i diskussionen vad de säger och gör.

Att en del människors hästar inte kan vara ute beror med stor sannolikhet på den miljö de har vants med, inte genetiskt.

Det finns inga problemhästar, bara hästar som har problem med vissa människor;)

Rolle

Helt rätt och om jag minns honom rätt så beklagar han att han inte har mer utrymme men gjort det bästa för hästarna med de förutsättningar han har.

Rolle

Men det är väl ändå helt vanliga hästar vi pratar om? "Tävlingshäst" för är en häst som tränas och tävlas, även om det så är på lätt nivå. Men jag antar att alla har olika defintion på vad en tävlungshäst är.

Min definition av lösdrift är också att hästarna får välja själv huruvida de vill vara inne eller ute. Michaneks hagar var ju inga grusrutor heller och på sommaren ordentliga hagar med gräs. Dock alltid möjlighet att gå in i sin box.

Tror att fjorton timmars utevistelse är rätt ovanligt i många stall med hästar i träning. Inte ovanligt att läsa här på buke att hästarna alltid får gå in när dt blir mörkt. Inte många timmar ute på vintern då.

Fast Rolle har rätt i grunden.

Givetvis finns det individer utifrån det som är känsligare än andra. Men generellt handlar det mycket om tillvänjning. Det är även den anledningen som man avråder från att täcka friska fölungar, för man motverkar då deras egen förmåga att utveckla hur de förhåller sig till väder och vind och reglerar kroppstemperaturer, med påföljd att man kan få en väldigt känslig häst i vuxna år, som lätt drar på sig förkylningar och infektioner osv.

att hästar är tävlingshästar ser jag som sagt som totalt orelevant i detta sammanhang, särskilt hobbytävlingshästar. Du använde det ju som argument till varför de inte kunde vara ute, att de var tävlingshästar?
Det handlar bara om hur hästägaren har för inställning till det hela.
Har inackar hos mig som tävlar elitklasser hoppning, samt en 200 papp superstar i dressyr. Deras hästar går ute precis som alla andra helt vanliga tider vintertid (ca 07-17 vintertid). De går ut precis som alla andra när det spöregnar och kommer in när de andra kommer in. De är givetvis täckade och klippta.

enda gångerna på ett år våra inte får gå ut, är om det är Orkanen Gudrun, alternativt total snöstorm. Vi har inget skydd i våra vinterhagar, och anledningen att de blir inne är även av säkerhetsskäl för människor som ska kunna leda ut och ta in dem.

Senast ändrad:

Hej!

Hur menar du?

Rolle

Vi har hårdavlat fram en individ som är så mycket känsligare idag än vad de var för säg en 20år sedan.

Tycker det är stor skillnad på hästar (halvblod) idag än de jag tävlade på 80-talet

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Shixle
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 413
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 438
Senast: Ninis
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat