Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Sv: Oh nej, de regnar! Hästarna får stå inne!

Min går ute 24/7, de har 2 ligghallar på tre hästar så om de vill stå under tak så gör de det.

Men det har hänt att jag vaknat mitt i natten av tex storm och åkt till stallet och tagit in. Eller ja, tagit in på box av extremväder såklart, men annars är de ute, alltid.

Jag håller med dig. Varför ska hästar tvingas stå i ösregn och blåst i en hage utan ligghall eller skog bara för att vi har bestämt att de inte fryser? När det faktiskt är väldigt tydligt ATT de fryser vid skitväder som ovan nämnda ... Som sagt, vi kan inte jämföra våra tamhästar med vildhästar, som lever under helt andra villkor. För det första är de inte instängda i en hage ....

Mina hästar är väldigt mycket ute, oftast dygnet runt ännu, och jag har alltid ett gäng på lösdrift hela vintern. Men jag tycker man måste bruka urskillning. Idag var det just ett sådant väder som fick mig att ta in dem som inte har tillgång till lösdrift. In och torka några timmar, sen ut igen.

kl

I min värld är det självklart att hästarna har/ska ha skydd på nått sett i sina hagar, träd exempelvis, men såklart är det många hästar som inte har något skydd alls i sina hagar och då kan jag tänka mig att det absolut finns hästar som kan frysa.

Jag själv är nog väldigt bortskämda med väldigt stora kuperade hagar med massor av skog, berg och annat som skyddar mot både regn och vind.

De flesta av er här som pratar om att era hästar får gå in vid ösregn och blåst osv pratar just om "extrem väder"....men detta var inte vädret idag.

Det blåste inget nämnvärt, det regnade bara, till och från, inget kaos eller extremt på något sett.
Helt vanligt regnande. Och folk ansåg alltså att hästarna inte kunde gå ut alls idag för det regnade.
Det tycker jag är sjukt.

Senast ändrad:

Våra travare går i lösdrift året om, nästan alltid utan täcke. Men även innan-då vi hade hästarna stallade så var de ute VARJE dag med eller utan täcke minst 8 timmar oavsett väderlek.

Hade mina varit kvar inne så fort det regnat hade de varit inne i boxarna 360 dagar varje år, ungefär. I förra stallet fick jag frågan om jag ville ha mina ponnyer ute när det regnade, och när det blåste utan nederbörd. Jag blev väldigt förvånad över frågan, vad ska ponnyerna göra inne hela dagen liksom..

Jag kan villig erkänna att jag har täcke på mina, har ett med halvhals och ett med helhals som används flitigt under höst och vinter. De har dock mat i hagen, men de blir stela och kalla samt att det tar ett tag för dem att torka innan arbete annars.

Mina går ute, de stod inne 1 timme när vi varit ute och jobbat (ute, i regnet ;) ) medan vi var och hämtade hö. Sedan på med regntäcke på de två som jobbat, den tredje fick vara naken, och så ut igen. De accepterar och gillar att stå inne men går lika gärna ut igen och traskar bort mot det godaste gräset.

De går ute dygnet runt med tillgång till spånströdd ligghall. De kommer få komma in på natten till och från sedan när det blir lerigt och non-stop regnande.

Kan tillägga att de har en jättestor gräshage på många hektar (stängde av den blötaste/nedersta delen i dag dock) samt massvis med gräs kvar och ingen lera så långt ögat kan nå. Så bara de har sina behov tillgodosedda kan de mycket väl gå ute :)

Jag kan dock mycket väl förstå att om man har en tävlingshäst (kanske helklippt) i full kondition får den gå in på natten/vid oväder. Det hade jag nog också gjort, men nu har jag bara 2 (3) lurvtroll så ;)

kl

Mina har alltid gått ute från morgon till kväll i nästan alla väder. Dock om det spöregnat konstant, blåst halvt storm och bara vart några plusgrader eller snöstorm så har dom fått gå in tidigare.
Går dom på lösdrift och det spöregnat konstant i ett par dagar så brukar dom få gå in i boxen och torka några timmar för att sedan gå ut igen.

Dock så var min förra häst inne ganska mycket vid dåligt väder. För han ville INTE vara ute om det spöregnade/snöade och var kallt. Han lät oss inte ens ta på täcket på morgonen om det regnade ute för att inte ville gå ut. Och hade han fått vara ute för länge i regnet så kunde han vara grinig i flera dagar. Han var dock en väldigt frusen häst.

Jag har aldrig vad jag minns under mina 15 år som hästägare haft mina hästar inne en hel dag för att vädret varit för dåligt.. De klipps, täckas och står inne på nätterna, men de går ut dagligen oavsett väder. Jag tar väl in dem lite tidigare om det är riktigt otrevligt, men de går alltid ut.

kl

Här får de en extraomgång hösilage eller hö om det är ruskeväder. De ser lite förvånade ut, men är oftast inte särskilt ivriga, men husse får bättre samvete så nån nytta gör det väl.

Ptr

Mina är ute såklart.

I ett stall jag stod för några år sedan tyckte farbröderna som ägde stallet att täcken var ett otyg och fullständigt onaturligt "det finns inga hästar som har täcken i det vilda" men regnade det eller var annat oväder så fick hästarna minsann stå inne hela dan :banghead:...Hur naturligt är det?

Nej, bättre då att täcka de som behöver och släppa ut dom i regnet.

Kan bara hålla med dig. Hästar är inte gjorda av porslin eller socker (bra liknelse förresten). De behöver röra på sig och tål de flesta väder. Mina är ute dygnet runt fortfarande och kommer att vara det till januari/februari då fölet ska få vänja sig vid att stå i egen box över natten. De mår prima och har både skog och ligghall i hagen. Har man inget skydd åt dem i hagen så finns ju täcken. :)

Mina går på lösdrift så dels har de ligghall att gå in i men jag täckar också när det är ihållande regn i lite lägre temperaturer. Connemaran fryser ibland och det yngsta russet är lite tunt (faktiskt).

Men min blåögda connemara avskydde regn. Verkligen avskydde. Hon ville ha kläder, tak eller vara inne.

Mina hästar gick ut vid sju i snålblåst och regn och gick in vid 22,30 även då i snålblåst och regn. Utetider precis som vanligt alltså. Enda gången de är inne är om det är farligt att vistas ute som vid stormar. Där vi bor blåser det 99% av tiden så de är vana vid att det blåser och de har vindskydd att gå in i och täcke på sig sådana här dagar men jag riskerar varken att hästarna får något på sig eller att något ramlar över staketet så att de kan ta sig ut utan då får de vara inne. Det är dock inte många gånger som hästarna har behövt stå inne en hel dag utan de brukar alltid kunna gå ut en stund. Om inte annat så iallafall vid mockningen (förutom vid boxvila då).

Min häst får aldrig stå kvar inne på grund av lite regn som det var igår men han täckas efter behov. Däremot va vi båda väldigt glada igår att vi kunde rida i ridhuset istället för ute. :)

Våra hästar får gå ut några timmar i alla fall när det är skitväder men i min värld gillar de inte att vara ute en hel dag i spöregn. De står oftast vid grinden och vill komma in.

Ena fölungen frös redan vid lunchfodringen igår så hon och mamman fick komma in...

kl
Självklart ska de vara ute. Regn är absolut ingen anledning att hålla de små liven inburade. Min pålle går på lösdrift året om men med fodrat täcke när det börjar bli kallare. Utevistelse i all ära, men inte ska de behöva frysa för det. Så, ett täcke som passar hästen och vindskydd är enligt mig en skyldighet när man har häst.

*kl*

Min häst tror att han är gjort av maräng och hatar hatar HATAR när det regnar på honom. Han skulle säkert allra helst ligga hemma i soffan under en filt såna dagar. Men det får han naturligtvis inte, han både rids och går i hagen minst 12 timmar. Däremot kompromissar vi så att han får ha ordentligt med kläder på sig, fodrat täcke, halstäcke och hela köret både i hage och vid ridning. När vi rider har han dessutom mössa så han slipper få regn i öronen. Lite extra besvärligt kanske, men helt klart värt för att han ska sluta försöka bryta sig ur hagen och springa in i stallet. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder - gäller även för hästarna!

Enda gången jag bryr mig det minsta om regn är när det är kallt och min har eksemtäcke på sig, det kyler.
Annars ALDRIG! Mina går på lösdrift och har ju gå skydd, men aldrig täcke. Vissa hästar kanske inte klarar att vara ute men med täcke bör alla få gå ute några timmar, allt annat tycker jag bara är konstigt! man känner ju förhoppningsvis sin häst men hur kul kan det tänkas vara att stirra in i en vägg i flera (?) dygn!? Eller åtminstone ett och ett halvt om det är en dag de står inne. Det tror jag faktiskt att det är få hästar som tycker om, men så är jag ju halvt emot uppstallning över huvud taget så...

Min går på lösdrift, hon har visserligen täcke men det enda jag refekterar över är att det kommer bli jobbiga vattenpölar i paddocken och lite halt ute :S men vad tusan det är ju inga porslinshästar, det är väl ingen som har dött av lite vatten

Jag tänker snarare "hmm, måste fryslorten ha halstäcke på sig idag?" när det regnar. Hittills har vi inte haft så extremt väder (typ storm) att de har fått vara inne dagtid. Om det regnar/snöar mycket kan de dock få komma in tidigare.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Shixle
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 413
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 438
Senast: Ninis
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka