ögonmissbildning?

jo7

Trådstartare
Snälla någon som kan hjälpa mig?? Är så orolig!!

Mitt sto fölade i natt och fick ett jättefint stoföl som är piggt och friskt på alla sätt bortsett från att dess ögon ser jättekonstiga ut..är bara som en röd slemhinna som står ut lite..jättesvårt att avgöra om den ser ngt men jag tvivlar på det.. :cry:

Ngn som varit med om ngt liknade eller hört talas om ngt sånt här?? Vad är det och går det att göra ngt åt?? förväntar mig bara det värsta för tillfället nämligen.. :(

Det bästa är väl att ta ut vetrinären, kanske går det att göra ngt åt om man är ute i god tid. Är det inget farligt så får du ju veta det och slipper oroa dig. Du har ingen bild på ögonen?

Är den röda hinnan över pupillen????
Mitt ena föl som föddes i går natt har röda ögonvitor och det kan bli så ibland om de har legat trångt på väg ut. Då är det blodkärlen i ögat som brister. Brukar försvinna på någon vecka eller så. MEN på mitt föl är det bara ögonvitan som är röd, förövrigt ser ögat normalt ut.

Har redan pratat med ett flertal veterinärer som dock inte verkar veta så mkt..de föreslår bara att jag väntar tills på måndag och åker in till ATG med dem då..att de har fullt upp och inte anser att det är akut, vilket det ju entagligen inte heller är då den mår så bra för övrigt. Men ev. så kommer en ut i morgon fm och kollar..

Nej, tyvärr så är det nog inte samma sak som på din..det är hela "ögat" som ser ut som en slemhinna, rosaröd, lite utstående, saknar pupill, ögonvita och allting..ska försöka fixa en bild och lägga ut lite senare el imorgon. Tack för svaret iaf!

jaaa..tyvärr.. :cry: Så synd på en för övrigt helt underbart perfekt liten fölunge.. :(

Antar att det är Distriktsveterinärerna du pratat med?
Usch, dom har jag verkligen inte mkt för, iaf inte dom här uppe. :crazy:
Men hoppas dom kommer ut imorgon o kollar iaf. :)

Men fy så otäckt. Usch vad jag lider med dig. Hon ser jättefin ut annars ju :cry: :cry:

Är det som formen av ett öga där eller finns det inget, alltså som ett hål?

Format som ett öga fast lite mer utåtstående..usch..jag kanske tar ut i förskott men det känns inte alls roligt just nu..som jag längtat och väntat.. :cry:

Jag förstår dig.
Man har väntat och längtat så länge.
Men förhoppningsvis är det ingeting farligt. Hoppas verkligen det. :)

Fy, det ser verkligen otäckt ut! Hoppas du får snabb hjälp och att det löser sig. Fölis ser ju jättefin ut annars! :)

Hej, tråkigt med fölisen. JAg har sett ögonmissbildningar i en avelstidning och undrar, märks det inte på fölis att den inte ser? Ser ut som om ögonen inte blivit färdig utvecklade. :(

Men stackars dig! :(

Jag hade blivit bergtokig, om jag inte hade fått ut en veterinär!
Nu har jag ett par "pärlor" omkring mig, men det har ju hänt att de har varit på semester...
Och då har jag helt enkelt spelat idiot, och överdrivit de lux.
I ditt fall hade jag aldrig gett mig!
Förvisso är de säkert mycket skickligare på atg, men vad om hon hade behövt någon salva,
eller liknande, för att förhindra infektion mm? Innan atg är bemannat? Har de inte jour?
Vad arg jag blir när det gäller hästars rätt till vård på kvällar och helger.
Då måste jag ge en ros till Skara, som vid flera tillfällen väckt upp veterinär, som har mött upp...
Jag är helt förtvivlad å dina vägar.
Det ser inte bra ut!
Hoppas att det finns mer "live", än vad det ser ut på på bilderna...
Det lilla som man kan se på bilderna, ser jag tyvärr inget öga alls!
För många år sedan fanns det ett ponnyföl i närheten, som tyvärr föddes med missbildade ögon.
Jag såg den aldrig, då jag är så blödig när det kommer till föl, och jag inte "måste".

För övrigt har jag bara sett en häst med ett söndersparkat öga. Eller, det är vad vi tror att det blev.
Fanns inget som den kunde skada sig på i hagen, och om den hade gått omkull, så borde småsår uppstått.
Eftersom hon hade ett mkt bitskt sto, mkt lätt i bakkärran som kompis, så var det slutsatsen vi tog..
Ögat var "bara" rött....

Jag håller tummarna så det knakar för ett positivt besked, och hoppas du slipper vänta till måndag!

Jag kan garantera att jag kommer tänka på dig hela helgen!

*bamsekramar*

Lider verkligen med dig! Hoppas att du får hjälp och stöd på ATG. Det måste vara förfärligt för dig. Ungen är verkligen fin.
Eva

Usch vad det ser otäkt ut, min tanke var också, finns det ett öga inunder detta röda? Hoppas du nu får hjälp, håller tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 146
Senast: Hemi
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 177
Senast: mackan
·
M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT...
2
Svar
37
· Visningar
7 468
Senast: CK
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka