Ögonlysning

Seabaz

Trådstartare
Fjärde fallet av PRA har upptäckts nu här om dagen innom "min" ras här i Sverige.

Jag är inte så insatt i det mer än att jag vet att det är ärftligt och att hunden så småningom blir helt blind om den har detta.

Jag ska boka tid imorrn för ögonlysning på min hund för säkerhetsskull, han är dock inte släkt med någon av de fyra hundarna som det upptäckts på hittills men det finns säkert fler innom rasen.

Det jag undrar är varför det uppkommer överhuvudtaget, den här sjukdomen?
Den måste ju har börjat någonstans. Kan ju vara omöjligt att svara på men OM det finns ett svar så vill jag veta ;)




Och sen undrar jag då som följdfråga; Hur värdigt liv har en hund som är helt blind?
Om du skulle få reda på att din hund kommer vara helt blind om 2-3 år, hur ställer du dig till det då med just den hunden?
 
Sv: Ögonlysning

Det jag undrar är varför det uppkommer överhuvudtaget, den här sjukdomen?
Den måste ju har börjat någonstans. Kan ju vara omöjligt att svara på men OM det finns ett svar så vill jag veta ;)

Jag har inte alls den genetiska förklaringen men jag pratade med en kinesuppfödare och han menade bestämt att PRA-fallen var en konsekvens av överavel. Rasen har ju vuxit enormt de senaste åren.

Och sen undrar jag då som följdfråga; Hur värdigt liv har en hund som är helt blind?
Om du skulle få reda på att din hund kommer vara helt blind om 2-3 år, hur ställer du dig till det då med just den hunden?

Det är olika, jag har en grannhund som är blind och det kan man absolut inte tro, hon leker med andra hundar osv, men gillar inte att befinna sig i nya miljöer eller ommöbleringar. Men den verkar faktiskt trivas. Min hund skulle dock aldrig trivas som blind, eller snarare hon skulle förmodligen bryta alla ben hon har (vild och blind är ingen bra kombination). Katastrof skulle det bli. Nu har min hund gråstarr och riskerar således att bli blind. Sker det så kommer jag att operera.
 
Sv: Ögonlysning

Ahh okej.. Sant, vad jag sett i stamtavlorna på de drabbade hundarna har dom många "stora" namn i släkterna och kollar man närmare på kullar från större uppfödare har de ibland väldigt stor inavelsgrad så det kan ju stämma kanske.....


Är PRA något som går att operera?
 
Sv: Ögonlysning

Jag hade två Papillon för några år sedan, de var bröder. Den ena fick PRA men den andre klarade sig. Det kom från pappans sida.

Vi upptäckte det när han gick in i barnens leksaker på golvet. Han blev helt blind ungefär vid sex årsålder och klarade sig otroligt bra. Hans hörsel blev suverän och lika med lukten. Han blev 13 år och det var en hjärtklaff som släppte annars hade han nog levat längre för han var väldigt pigg och alert. Hans bror som slapp PRA dog i cancer vid 10 års ålder. De blev ju vissa kommandon som han lärde sig och det var stanna, då visste han att det fanns hinder framför. Våra knäppningar med fingrarna lyssnade han till för att komma till oss, och vi möblerade inte om i huset. Han fick inte springa lös i okänd mark men hemma på gården gick det bra. Mot slutet ville han helst bara gå på promenad med mig, han litade fullkomligt på mig. Det blev ett samspel.
 
Sv: Ögonlysning

Ja, det är himla tråkigt med PRA fallen, en av hundarna i den ena PRA hundens stamtavla återfinns i min hunds stamtavla...
Jag tänker både ögonlysa, HD/AD röntga och patellaundersöka min hund när hon fyllt ett år, kanske i samband med ettårsvaccineringen.Hon är iofs inte tänkt till att användas i avel, men det känns ändå bra att veta om man har en frisk/sjuk hund ;)

Och sen till frågan, jag har svårt att sätta mig in i situationen att se min hund helt blind - hon är så busig och levnadsglad, full fart hela tiden. Jag vet inte hur det skulle funka för henne att vara blind...
Menmen, den dagen den sorgen då något sånt skulle inträffa.
 
Sv: Ögonlysning

Ja jag vet ju inte om tiken hade det, mina papillon var född -86 så det är ett antal år sedan. Kan ju hända att hon var bärare av det precis som min andre hanne som inte utvecklade PRA. Innan vi upptäckte PRA så kunde vi ju ha avlat några år, den som hade PRA var så otroligt fin och rastypisk men var krypto och tur var väl det.

Det var otroligt många kennlar som drabbades, vet att de hade en rastidning där vi fick skicka in PRA fallen och det var många stora kennelhannar som fick PRA.
Fick en lite flashback när ja skaffat min schäfervalp och letade upp Papillontidningen på nätet, grät en skvätt när jag hittade min egna lilla Båvenhills Manolito nämnd i tidningen under kända PRA-fall. Han dog -99 :cry: .
 
Sv: Ögonlysning

PRA är en sjukdom som kommer sig av att näthinnan förtvinar(pga defekt i gen). Det sker gradvis. Först brukar man märka att hunden ser dåligt i mörker eller skumt ljus. I ett senare stadie kan hunden bli delvis eller helt blind.
Båda föräldrar måste vara antingen bärare av den defekta genen eller sjuka för att det ska föras vidare.

Jag vet inte hur det är med andra raser. Men med Papillons så blir hunden avelsspärrad om den är drabbad eller om förldrarna är det. Föräldrarna måste lysas inom max ett år innan de paras för att kunna registreras i SKK.

Det finns som sagt ingen behandling. Men iom att det är en sjukdom som kommer smygande brukar hundarna oftast vara ett par år när den märks. Och de kan då lära sig att leva med den.

Nu har ingen av mina Pappisar haft PRA. Men den ena fick gråstarr när hon var gammal. Hon levde dock ett gott liv tom 18 års ålder. Visst fick man begränsa hennes liv lite mer än innan hon började se dåligt. Men med lite tank bakom allt så kan många hundar leva bra iaf.
Hon var en väldigt glad hund, som busade och for runt på de ytor hon lärt sig var öppna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 534
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 960
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp